Full version: luftlöken igen
araponga
Bra, då vet jag att allt kan ätas, men vad är en bulbill? Såg liksom bara själva luftlöken och de gräslökslika bladen. Jag läste länken somjag fick och någon pratade om bulbill som var 3 våningar - förstår inte!
Araponga
ingrids
Bulbiller är pyttelökar som sitter i bladveck på vissa lökväxter, även liljor. De tenderar att se ut som små knoppar, alltså den sorten man ser på trädgrenar långt innan bladen slår ut.
Eva 33c
CITAT (araponga @ 19-09-2008, 16:26) *
Bra, då vet jag att allt kan ätas, men vad är en bulbill? Såg liksom bara själva luftlöken och de gräslökslika bladen. Jag läste länken somjag fick och någon pratade om bulbill som var 3 våningar - förstår inte!
Araponga

Luftlökens "riktiga" lök är den som finns i jorden Och de där lökarna i toppen på bladen är "bulbillerna". På vanliga blommande liljor som tex brandliljan bildas både blommor och små minilökar =bulbiller i bladvecken. Men luftlöken bildar ju aldrig några blommor. Om luftlökarna får sitta kvar kan de i sin tur börja växa med långa stjälkar som avslutas med en knippe smålökar, då blir det som en "våning till" med luftlökar. Men när toppen blir tillräckligt tung så böjer sig stjälkarna mot maken och så slår luftlökarna rot och bildar ett nytt bestånd. Hoppas du förstår hur jag menar.
ingrids
Aha, då har jag missförstått luftlöken, för att inte tala om hur stor en bulbill kan bli. Vrider huvudet runt denna nya kunskap.
Eva 33c
Uppriktigt sagt vet jag inte om benämningen "bulbill" är helt korrekt i samband med luftlöken. Men jag tror det, bulbill kan översättas med "groddknopp" som i sin tur förklaras bla så här:" Ett sätt att föröka sig könslöst. En liten knopp växer ut i bladvecket, i bladens kant, i bladfästet etc. och blir så småningom en ny liten planta." (från Blomsterlandets hemsida) Och så långt stämmer du ju bra på luftlöken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon