Lilla Birka
Vad säjer ni? Vid vilken totala körsträcka eller vid vilken ålder på bilen kan man våga sig på att avstå från vagnskadeförsäkringen? Jag menar att om man blir påkörd är det väl den andres försäkringsbolag som får betala även om man inte har någon helförsäkring? Och kör jag på nåt får jag väl skylla mig själv?
Aqvakul
Avörande är ju bilens "värde" i relation till premien för vagnskadeförsäkringen. Utifrån detta får man göra en bedömning av kostnaden i några tänkta scenarier.
AstLar
Kolla också vad du har för självrisk...
Aqvakul
CITAT (AstLar @ 19-09-2008, 17:00) *
Kolla också vad du har för självrisk...

visst, det är ju jätteviktigt att räkna in i kalkylen
Chamomille
Är du vållande till krock t.ex så får du betala (eller försäkringsbolaget). Är någon annan vållande så får han/hon pröjsa oavsett om du har försäkring eller inte (ja, trafik måste du ju ha).
henriks
Jag brukar resonera så här: Har du råd att skrota bilen och köpa en annan om olyckan skulle vara framme - avstå från vagnskadeförsäkring, annars skall du ha den.

MEN
Bara för att du blir påkörd och inte är vållande och dessutom har alla försäkringar som finns - är det inte säkert att du slipper undan att betala en del själv.
Försäkringsbolag är fenomenala på att hitta skavanker på din bil som fanns innan och som du därmed får stå för själv.

Jag har ett exempel där min bil var inblandad i en olycka (jag var inte ens med på platsen) och motparten hade väjningsplikt som han struntade i och plöjde rätt in i sidan på min bil.

Klockrent motpartens fel? tja, det kostade mig över tio tusen kronor, eftersom "dörrarna var rostiga, och vi kan ju inte laga rostiga dörrar"

"rosten" syntes knappt utifrån.....

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon