Full version: Träd inomhus
Piza
Hej,

Vill hitta ett vackert träd astt ha inomhus. Bor ljust så för den skull inga problem.. ofta är det ju för varmt att ha texolivträd, citrusträd inomhus. Älskar lager på stam. Ungefär den silen jag letar efter men vet ej om det finns något som tål inomhusklimatrt.
Tacksam för svar!
Huggorm
Ett problem är att det vi kallar ljust inomhus är mörker för träd. Solljuset är så mycket starkare att vi aldrig kan komma i närheten inomhus. Alltså bör man välja ett träd som brukar växa inne bland andra träd, som undervegetation. Sedan är det mycket torr luft inomhus, motsvarande ökenklimat. Speciellt ovanför element, och det har vi oftast vid fönstren där vi kanske vill ha trädet på grund av ljus. Faktum är att ett badrum med stora fönster är den bästa platsen inomus att ha ett träd!

Några sorters ficus passar hyggligt inomhus, och det finns nog några acacia också
Alexander-VG-zon3
fast acaia vill ju ha svalt på vintern .

träd som skulle kunna funka
tropiska ficus olika sorter( inte fikon ) , tropiska träd som mango,avokado . och en del tropiska lite större palmer . och dracena är ju allmänt tåliga .
Huggorm
CITAT (flaxss @ 19-09-2008, 18:25) *
fast acaia vill ju ha svalt på vintern .

Det finns ju en massa olika acacior, och inte alla kräver vinterkyla. Ofta växer dom ju där det är riktigt varmt och torrt, som i öknar
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 19-09-2008, 18:16) *
Det finns ju en massa olika acacior, och inte alla kräver vinterkyla. Ofta växer dom ju där det är riktigt varmt och torrt, som i öknar

fast jag skrev inte vinterkyla utan svalt . nästan alla acaior vill inte ha över +10c när vi odlar dom här i sverige . visst dom växer i öknen( inte i öknen utan i halvöken eller torrt subtropsiktklimat) en del av dom men där är det också svalt under vintern . det finns en del som växer tropiskt men dom är rätt svåra att få tag på och då kräver dom direkt tropiska förhållande ( varmt lägst +15c och fuktig åretrunt och mycket ljuse ) . och dom acaior som tål torka tappar ofta bladen då . och hur snyggt är det med en bladlös buske i ett fönster för att det är för torrt och för lite ljuse .

acasior är ett väldigt vackert träd men trivs bättre att vara i växthus eller odlas som en robust växt som man tar ut under den frostfria delen av året och sedan tar in svalt eller i en vinterträdgård . och är ett bra val för dom som har ett växthus,kallväxthus,vinterträdgård . men vill man bara ha ett krukväxt träd i en lägenhet eller i sin villa finns det bättre alt som tål det bättre då den är rätt så känslig .

men det är bara vad jag tycker .
Huggorm
Du har säkert rätt. Jag stötte på acacior i Rajasthan när jag var där, och jag tänkte det kanske passade någorlunda. Jag var där i djupaste midvinter, och det var svensk sommarvärme. Fast på nätterna gick det ner mot frost iofs...
Cilla
Ett 9-meters inomhusträd som aldrig krånglar med spinn eller annat men som är praktiskt att hänga jackor och julkrims i är detta:
http://www.alltomtradgard.se/min-sida/cill...album/?id=19856
Huggorm
Men speciellt lummigt är det inte wink.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 20-09-2008, 22:24) *
Men speciellt lummigt är det inte wink.gif

men FRÄCKT!!
Cilla
Ju fler saker man hänger i det, desto lummigare blir det. DU ska se till jul! ;-)

Skämt åsido. Naturlitgvis ska man försöka sig på alla möjliga träd i kruka inomhus. Eller bygga ett växthus intill sin stuga som man kan ha öppna jordbäddar i och levande träd i huset hela året om.
Piza
CITAT (Cilla @ 20-09-2008, 21:45) *
Ett 9-meters inomhusträd som aldrig krånglar med spinn eller annat men som är praktiskt att hänga jackor och julkrims i är detta:
http://www.alltomtradgard.se/min-sida/cill...album/?id=19856

Mkt. Snyggt! wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon