kryddan
Jag behöver en marktäckare under en klockbuske, som är planterad i surjord, och eftersom min flocknäva växer så det knakar undrar jag om jag kan använda mig av den??

Hittar bara att nävor trivs i "vanlig trädgårdsjord", men jag vet inte om surjord kvalar in på den beskrivningen? unsure.gif
Ophelia
Min upplevelse är att den tycks klara det mesta.
Bassam
– Ja, De flesta perenner trivs bra i en mullrik jord, men gärna med väldränerad annars sina rötter ska rutna, om du inte har sur jord , du kan blanda di jord med naturligt gödseln eller komposten.
H:Bassam
renate
Flocknäva trivs överallt har jag förstått,tom i en gammal ölback.Jag satt en rugge i ölbacken för många år och de är kva väller formligen över.Jag har de även i kirskålsparadiset och de tränger undan kirskålen.En mycket användbar växt,får fin höstfärg.Den behövas håller efter annars tar den över,så här finns den bara i min vildträdgård.
Aqvakul
Flocknäva är en underbar växt. Den trivs nästan överallt och den blommar länge och i två omgångar. Jag älskar denna söta lilla växt!
HelenJ
CITAT (renate @ 20-09-2008, 20:26) *
Jag har de även i kirskålsparadiset och de tränger undan kirskålen.En mycket användbar växt,får fin höstfärg.Den behövas håller efter annars tar den över,så här finns den bara i min vildträdgård.

Anledningen till att den är så bra på att tränga undan kirskål och annat ogräs är att rötterna skickar ut giftiga kemiska substanser, den bekämpar helt enkelt kringliggande växter (allelopati). Mycket användbart, men man ska kanske tänka sig för vilka växter man placerar som granne till den... Träd och buskar är inga problem, däremot kan känsliga perenner faktiskt försvinna.
Heda
CITAT (HelenJ @ 20-09-2008, 23:06) *
Anledningen till att den är så bra på att tränga undan kirskål och annat ogräs är att rötterna skickar ut giftiga kemiska substanser, den bekämpar helt enkelt kringliggande växter (allelopati). Mycket användbart, men man ska kanske tänka sig för vilka växter man placerar som granne till den... Träd och buskar är inga problem, däremot kan känsliga perenner faktiskt försvinna.

Häftigt!!! Det visste jag inte!!

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon