Full version: Kupa rosor
Ezereht
Funderat över det här med att kupa rosor. Gör ni det med alla, eller bara de ni misstänker är extra känsliga?

Tar ni bort maretialet sen på våren så fort det tinat? Eller föser man bara ut det lite och låter det vara kvar som jordförbättring för jorden alltid sjunker ihop lite.

Och när gör ni det? I december?
renate
Nyplanterade och lite känsliga rosor kuar jag även rabattrosorna,men inte förän det blivit riktigt kallt.på våren fördelar jag bara jorden kring rosorna.Jag får köper någon säck för komposten är slut.
Kajsa
Samma här, lite klenare rosor kupar jag om ca en månad eller när jag är klar med allt och snön hänger i luften, tar ibland jord från grönsakslandet eller kompost.
AnnammA
Jag kupar också, trots min varma zon 1-2, eftersom vintern i Skåne är opålitlig med barfrost, isiga vindar, snöfri vinter och temperaturväxlingar...Men jag brukar vänta tills marken frusit till sig, och det kan ibland bli efter jul, beroende på utetemperaturen...
Jag odlar tomater och gurka i jordsäckar med plantjord i växthuset, och denna "använda jord" brukar jag återanvända till kupningen av rosorna.
Thé
Jag har läst lite om kupning och noterat att man inte ska använda torv eftersom den fryser till en hård kaka som är kall väldigt länge på våren. Ett litet tips, bara. Jag kupade inte rosorna jag satte i höstas och vet inte om jag kommer att kupa i år heller. Men man kan väl inte alltid hoppas på lika milda vintrar. januari var ohyggligt tråkig i år med +7 grader och mulet precis hela månaden...
Alexander-VG-zon3
jag kupar dom rosor som jag tycker är extra känsliga eller dom som inte är etablerade än .

och det gör jag i nov-jan beroende vintern .mina rosor är som känsligaste i jan-mars(april) då dom oftast har en tendens att frysa ner vid dom månaderna . dom gamla rosorna klara sig hos mig utan kupning .

det material jag använder är löv,halm eller en lätt luftig jord .

detta år frös bland annat Erotika,Bordure Rose,Peace m.f ner till kupnigen medan

Climbing schneewittchen,Golden showers,lavender dream,Tuscany,The fairy,mossros m.f inte frös ner och klara sig utan kupning och klara vintern utan skador .

efter vintern så märker man ju på sina rosor hur dom klara vintern . nästan alla med rätt plantering klara sig utan kuping om man bor i zonen som rosen klarar . men att den ev fryser ner till markytan . har man en sådan ros som gör det då täcker man den , märker man istället att rosen klara vinter och är tålig så behöver den ingen kuping .
emmalofo
En annan fråga, hur högt kupar man? Kupar man OCH täcker med vinterväv eller räcker det med endera?

Nybörjare
Kajsa
2 - 3 spadar för varje ros, vinterväven kan man också snurra in om man är riktigt orolig men inte för tidigt så en del smådjur boar in sig i härligheten, det är bra om marken är lite frusen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon