|
Nu är övervintringsrummet monterat! övervintringsrum 002.JPG övervintring 001.JPG
Lizmarie
20-09-2008, 12:18
Väldigt fiffigt!! Är det stora växthuset av glas och hur mycket bubbelplast (hur tjockt lager) har du på själva övervintringsrummet?
Vad ska du övervintra där? Kommer du att ha någon form av värme och ljus där? Skulle det funka att övervintra pelargoner där? Oj, det blev många frågor, men frågar man inte får man inget veta. / Lizmarie
Det stora växthuset är av glas. Övervintringsrummet har jag köpt på http://www.willabgarden.se/main/frameset_vaxthus.asp Det är en huva av bubbelplast över en metallstomme. Jag ska provodla grönkål, broccoli och sallat. Och övervintra pepino, citrus, fikon, physalis och ev en pelargon. Jag kommer att ha en byggfläkt och hålla minst 5 grader. Extraljus kommer jag ev. också att ha några timmar dagligen. Det funkar säkert att övervintra pelargoner!
Lady Hamilton
20-09-2008, 13:47
Snyggt! Det kommer säkert att bli jätte bra Men vad kommer du att ha för golv?
I växthuset har jag välisolerat under stenplattorna och sen kommer jag att ställa hela övervintringsrummet på 10 cm frigolit.
Lady Hamilton
20-09-2008, 14:57
 Kanon
blomkronan
20-09-2008, 16:40
CITAT (rosita @ 20-09-2008, 12:33)  Nu är övervintringsrummet monterat! Tack för att du visa och berätta, jag har undrat över hur man kan göra... Kan du återkomma i tråden senare i vinter och berätta hur det gick. Vilken temp du kan hålla och vilken odling som gick! Jag håller på att bygga växthus och vill lära mig "allt" hur man kan göra. Så jag kan planera in praktiska och smarta lösningar, innan allt blir färdig byggt. Hälsning Mari
Alexander-VG-zon3
20-09-2008, 19:49
Avis !!! är avis på alla som har växthus vill också. plus lite avis på en sådan bra övervintringsplats där man kan övervintra nästan alla icke härdiga växter .
ser jätte bra ut , vad tycker du själv om det lilla växthuset ( övervintringshuset) är det bra kvalité ? funkar det som du tänkt dig ?
pelargoner kommer klara sig där fint .
CITAT (flaxss @ 20-09-2008, 20:49)  Avis !!! är avis på alla som har växthus vill också. plus lite avis på en sådan bra övervintringsplats där man kan övervintra nästan alla icke härdiga växter .
ser jätte bra ut , vad tycker du själv om det lilla växthuset ( övervintringshuset) är det bra kvalité ? funkar det som du tänkt dig ?
pelargoner kommer klara sig där fint . Jag tror att det kommer att funka bra och det är lagom bra kvalitet. Om det funkar som jag har tänkt får vi se efter denna första höst/vinter. Till våren har jag tänkt förkultivera där inne från jan/febr, förutom penséer som jag ska så i december i år. Pelargoner brukar jag övervintra mörkt och svalt, men ska prova att ha en pelargon i övervintringsrummet i år.
Alexander-VG-zon3
20-09-2008, 22:53
CITAT (rosita @ 20-09-2008, 22:38)  Jag tror att det kommer att funka bra och det är lagom bra kvalitet. Om det funkar som jag har tänkt får vi se efter denna första höst/vinter. Till våren har jag tänkt förkultivera där inne från jan/febr, förutom penséer som jag ska så i december i år.
Pelargoner brukar jag övervintra mörkt och svalt, men ska prova att ha en pelargon i övervintringsrummet i år. har själv funderat över detta eller nåt likande , så det skulle va skoj om du rapporterar till våren .
CITAT (flaxss @ 20-09-2008, 23:53)  har själv funderat över detta eller nåt likande , så det skulle va skoj om du rapporterar till våren . Det gör jag så gärna!  Men OM jag glömmer av det, så påminn mig!
aqualis
21-09-2008, 09:30
Hej Rosita
Satte in ett likadant övervintringsrum för två veckor sedan med ett 400 W el-element för att hålla minst + 16 grader till de varm växande orkidéerna
Det går ganska bra och med 400 W så blir temperaturen ca + 8 grader höre än uteanför växthuset.. Utan övervintringsrummet så blir temperaturen ca 2 grader högre inne i växthuset. ( golvytan är 18,6 m2 och hela glasytan väggar + tak är ca 60 m2 )
Det finns ett antal hål i hörn och vid takluckor osv som jag nu har skaffat in grejor för att täta igen. Har skattat arean som släpper ut värme genom hålen till ca 1 dm2 och en sådan area släpper lätt ut flera KW när temperaturskillnaden blir 10 grader.
Så snart tomater och gurka slutar ge frukt så är nästa växthusaktivitet att lägga in ett klinkergolv ovanpå den nu råa betongplattan.
Med vänlig hälsning Sven
CITAT (aqualis @ 21-09-2008, 10:30)  Hej Rosita
Det går ganska bra och med 400 W så blir temperaturen ca + 8 grader höre än uteanför växthuset.. Utan övervintringsrummet så blir temperaturen ca 2 grader högre inne i växthuset. ( golvytan är 18,6 m2 och hela glasytan väggar + tak är ca 60 m2 )
Det finns ett antal hål i hörn och vid takluckor osv som jag nu har skaffat in grejor för att täta igen. Har skattat arean som släpper ut värme genom hålen till ca 1 dm2 och en sådan area släpper lätt ut flera KW när temperaturskillnaden blir 10 grader.
Med vänlig hälsning Sven Har du fläkten i övervintringsrummet eller i själva växthuset? Vilka takluckor pratar du om? Har du takluckor i övervintrinsrummet?
Alexander-VG-zon3
21-09-2008, 11:16
CITAT (rosita @ 20-09-2008, 22:58)  Det gör jag så gärna!  Men OM jag glömmer av det, så påminn mig! fast det kanske bara ger fulleffekt om man har den inne i ett växthus !!
aqualis
21-09-2008, 13:28
Hej Rosita
Jag talar om vädringsluckorna. Den värme som jag skapar med elementet i övervintringsrummet får ju lättare att sinka ut ur växthuset efter att ha lämnat övervintringsrummet när det finns läckor här och var i själva växthuset.
Tätar man den så blir det ju litet varmare i inne i växthuset utanför övervintringsrummet och då spar man ju med enkla medel värme energi.
Har inte satt in någon fläkt än. Det är ju första gången som jag sysslar med ett växthus och dess vinterproblematik. Märker att insidan på övervintringsrummet är våt av kondens varje morgon så jag är tveksam till att köra en fläkt samtidigt som värmeelementet. Det bästa är kanske att koppla ett ljusrelä till fläkten så att den bara går dagtid och låts så mycket som möjligt av kondenset droppa ner runt kanten. Att öppna och vädra regelbundet blir förmodligen tvunget för att få ut all fukt som växterna avdunstar.
Ett mögelangrepp under vintersäsongen är den besvärligaste tiden att sanera och komma till rätta med sådant då ju det knappast kommer att gå att ställa ut några plantor ens tillfälligt för några timmar.
I övervintringsrummet är nu luftfuktigheten 100% under natten och ner till 24% under dagen när solen värmer upp.
Helst skulle jag vilja ha lägre luftfuktighet under kortare tid under natten och högre under dagen , men har ännu ingen bra ide om hur problemet skall lösas.
Med vänlig hälsning Sven
CITAT (rosita @ 20-09-2008, 15:53)  I växthuset har jag välisolerat under stenplattorna och sen kommer jag att ställa hela övervintringsrummet på 10 cm frigolit. Som Du säkert vet är vanlig frigolit ganska ömtåligt och går lätt sönder. Det finns tåligare frigolitaktig isolering som är kompaktare och betydligt mer slitagetålig.
CITAT (aqualis @ 21-09-2008, 14:28)  Hej Rosita
Jag talar om vädringsluckorna. Den värme som jag skapar med elementet i övervintringsrummet får ju lättare att sinka ut ur växthuset efter att ha lämnat övervintringsrummet när det finns läckor här och var i själva växthuset.
Tätar man den så blir det ju litet varmare i inne i växthuset utanför övervintringsrummet och då spar man ju med enkla medel värme energi.
Har inte satt in någon fläkt än. Det är ju första gången som jag sysslar med ett växthus och dess vinterproblematik. Märker att insidan på övervintringsrummet är våt av kondens varje morgon så jag är tveksam till att köra en fläkt samtidigt som värmeelementet. Det bästa är kanske att koppla ett ljusrelä till fläkten så att den bara går dagtid och låts så mycket som möjligt av kondenset droppa ner runt kanten. Att öppna och vädra regelbundet blir förmodligen tvunget för att få ut all fukt som växterna avdunstar.
Ett mögelangrepp under vintersäsongen är den besvärligaste tiden att sanera och komma till rätta med sådant då ju det knappast kommer att gå att ställa ut några plantor ens tillfälligt för några timmar.
I övervintringsrummet är nu luftfuktigheten 100% under natten och ner till 24% under dagen när solen värmer upp.
Helst skulle jag vilja ha lägre luftfuktighet under kortare tid under natten och högre under dagen , men har ännu ingen bra ide om hur problemet skall lösas.
Med vänlig hälsning Sven Du Sven det optimala torde väl vara att isolera växthusets sidor med bubbelplast samt ett nedsänkt tak av bubbelplast. Jag har gjort så i mitt växthus 15 m2. Men har inget övervintringsrum i växthuset.
CITAT (uno @ 21-09-2008, 19:15)  Du Sven det optimala torde väl vara att isolera växthusets sidor med bubbelplast samt ett nedsänkt tak av bubbelplast. Jag har gjort så i mitt växthus 15 m2. Men har inget övervintringsrum i växthuset. Jag har hört en del negativt om att sätta bubbelplast på växthusväggarna och dessutom blir det billigare att värma upp ett mindre fristående rum. Dessutom kan man få frostfritt i resten av växthuset p g a "spillvärmen" från övervintringsrummet, tänker jag, eftersom jag tänker odla kål och sallat där i höst/vinter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|