yrmff
Ingen frukt!!

Hej
Jag har en zilga å en sukribe sedan 3 år på samma ställe och dom växer så det knakar!!
redan första året hade jag små druvklasanlag på båda !!
men varje år "forsvinner" dom !!
stockarna bildar massvis med bladverk och blir stora varje år trots att jag beskär dom och lämnar bitar av årskott av veden för att det skall kunna bli bär under säsong!!
trots det så blir det ju inget
försöker att inte göda osv de står iof. i lerjord kan det va det?
är det dags att plantera om dom och sätta dom i ett stort hål med rhod.jord?
det skulle vara så roligt att få lite druvor så finns det någon som vet om några idiotsäkra knep för att få dom att bära så skriv gärna lite tips till mig... smile.gif
mvh Heikki
Åsa, mälardalen zon 2
Allt är helt normalt, det tar ca 3-4år innan plantan är redo att sätta frukt så att de fällt bären kan bero på att plantan är ung fortfarande. Sedan kan det kanske också bero på hurpass mycket du beskär, staketvindruvor brukar inte behöva beskäras de första 4-5åren så har du minskat ner plantan för mycket kanske det inte finns tillräckligt med bladmassa, staketvindruvor ska bli stora man får nog inte klippa bort alltför mycket + beskärning brukar hålla plantorna i juvenilt stadium längre och juvenila plantor sätter ingen frukt.. Det blir bär även utan beskärning, det är en myt att fruktsättning stimuleras av beskärning ofta är det tvärtom.

Jag har klippt mina plantor lite för hårt ett år men väggen skulle målas så det var tvunget och då fick jag inte så mycket bär och de bär som kom tynade bort så jag antar att plantan var tvungen att återhämta sig från den hårda beskärningen innan den satte frukt igen.
yrmff
ok smile.gif)
jag kanske bara har lite brottom då?
hur är det med gödning är det som man har läst innan att man ska vara sparsam med den? att de kan fälla omogna bär om man har gött dom?
att dom ska bo surt har man iallafall uppfattat annars verkar det finnas en hel del olika uppfattning om hur de skall skötas..
som sagt jag är novis på dessa balter/amerikaner så det är roligt att få lära sig mer!!
tack!! smile.gif
Bassam
--- På våren ska du ger dem brunnen kogödsel och om sommaren är riktig torr ska du vattnar . Staketdruvor vill ha något sur jord (ungefär rhododendronsur) men jag kan säga att Zilga står inte är speciellt kemiskt sur. Traditionella vinstockar vill däremot ha lite kalk i jorden.
H:Bassam
yrmff
ok gödsel på våren!:tummenupp:
jag har mina fristående och vi bor i zon 2-3
Hur viktigt är det att dom står mot södervägg?
mvh Heikki
Åsa, mälardalen zon 2
Det behövs nog en väldigt kraftig och stor spalje ifall man har dem friväxande Zilga täcker ju snabbt en väggyta på 15kvm så det är ju inga små växter. Men annars så funkar de utan vägg jag har sett friväxande plantor som fått fäste i närstående äppelträd som har haft massor av goda frukter.
yrmff
häftigt det där med äppleträdet!! (har ,när jag tänker efter läst att det söderöver ofta växer vin i ex valnötsträd)
vi har en klematis som klättrar i ett päronträd här hemma och det blir åxå en riktigt härlig effekt.
om jag nu tar fasta på detta hur känslig är ex zilgan för en ev. flytt närmre ett "värdklätterträd"? (tänker på om det kan bli flera år till innan frukt)?
mvh Heikki

ps. riktigt kul med så givande svar från alla håll å kanter!!

ds. smile.gif
Eva i Västerås
Mina staketdruvor har aldrig fått gödsel, däremot lite täcke runt roten på hösten av hopkrafs från skogen, med tall- och granbarr. Det gick alldeles utmärkt.
Där jag bodde förut fick jag 20-30 liter druvor på stor Zilga, och 3-5 liter på mindre Sukribe.
Jordmånen där är tung lera, och vatten fick dom om jag kom ihåg.
Jag klipper in kvistarna när jag ser blomklasarna, så jag kan lämna blad utanför. Rejäla mellanrum mellan klasarna ska det också vara.
Min lilla sukribe som jag satte i nya trädgården ifjol kom i våras med massor av blommor, men fick bara behålla en klase. Dom druvorna är mogna nu, men lite smaklösa. Funderar om det är jordmån, ljus eller årsmån. Vi får se nästa år.
yrmff
Hej Eva!!
Roligt ämne detta!!

Det verkar finnas flera fungerande sätt att få druvor (inga gröna fingrar på mig inte crying.gif )

Jag hänger inte med riktigt här är jag rädd!! confused.gif

klipper du själva gernen som blomklasen sitter på eller det runtom (eller kanske båda!!)

mvh Heikki blomma.gif

Eva i Västerås
Den blommande kvisten klipper jag och lämnar ett par blad utanför blomklasen. Jag klipper alltid på färsk grön kvist, inte när den blivit brun och förvedad.
Klipper man inte av kommer nya blomklasar utanför, som tar näring från den första, och det blir många men små smaklösa knortar till druvor, eller inga alls, och så går en massa näring till långa sidogrenar som man i alla fall tar bort i vinterklippningen.
Huvudgrenarna jag vill ha kvar släpper jag upp så långa som det finns utrymme till, sen håller jag tillbaka dom också. (Det kan bli mycket klippning!)

I AOT-s trädgårdslista finns olika beskrivningar på beskärning.
Länk till trädgårdslista

Det är inte så svårt när man lärt sig principen. Vin är ganska tåligt. Men klipp bara på färsk ved på sommaren, och på förvedade grenar bara på senhösten.
Bassam
Det är bra om du ge dem blodmjöl eller benmjöl under vår tiden .
H:Bassam
yrmff
Thx!!!

Nu ser jag fram mot nästa säsong med nya ideér så får vi se om fru fortuna håller mig å mitt vin i handet..

mvh heikki kiss.gif thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon