Rinkaby
20-09-2008, 17:50
Köpte i våras en Brun Rudbeckia. Jag kan inte hitta foton någonstans varesig på nätet eller i böcker. Plantan är meterhög och har en brun kolv med små gula prickar i men inga blomblad, bara en krans av gröna foderblad som väl inte kan kallas blomblad. Jag vet inte vad det är för växt jag fick men den kallades Brun Rudbeckia.
Vet någon om Brun Rudbeckia verkligen skall se ut så här? Svar gärna med e-post till
r.mn@telia.com
[attachment=24552:Brun_Rudbeckia.jpg]
Brun Rudbeckia.
Jag tror det är sorten som heter Green Wizard och ja, den ska se ut så där. Jag har den oxå men tycker inte den är så värst.
/Åsa
ligularia "green wizard", ska se ut så där. Vacker eller inte är ju upp till betraktarens ögon.
jag har en, tycker väl den är säregen men inte särskilt vacker..
mvh
inger
På svenska brukar den kallas för Trollrudbeckia...
//Heda
CITAT (igl @ 20-09-2008, 23:06)

ligularia "green wizard", ska se ut så där. Vacker eller inte är ju upp till betraktarens ögon.
jag har en, tycker väl den är säregen men inte särskilt vacker..
mvh
inger
Du menar väl
Echinacea inte Ligularia...
gunnevi
23-09-2008, 08:48
Jag har också ett par Echinacea, green wizard, som står bland de andra rudbeckiorna; röda, vita och gula.
Jag tycker att den är ganska raffinerad genom sin ovanliga färg, höjd och raka blomstjälk. Soliga somrar blir de gula prickarna större och lysande. En av mina favoriter, faktiskt.
MatsOlss
24-09-2008, 06:40
Rudbeckia occidentalis 'Green Wizard' har jag för mig att den heter.
/Mats
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.