Full version: Löjtnantshjärta
Mysis
Hej!

Fick en Löjtnantshjärta i somras. Nu är bladen gula. Har aldrig sett att de ser ut så på hösten. Skall jag klippa ner den, eller? Hur skall jag skydda rötterna mot frosten? Täckbark?

Aqvakul
Bladen på löjtnantshjärta brukar normalt gulna och vissna ner under sommaren.
Täck den gärna med lite löv och /eller bark, men klipp inte ner den.
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar inte behöva göra någonting med löjtnantshjärta (+de flesta andra perenner). Ingen nedklippning + de brukar inte behöva täckning så känsliga är de inte.
Aqvakul
Troligen klarar de sig utan vintertäckning. Men inte minst i södra Sverige med bristande snötäcke och omväxlande värme och kyla på våren talar för att man bör "bädda lite. Täckningen bidrar dessutom till ökad mullhalt.
Mysis
Men vintrarna häruppe (zon fem) är förhållandevis kalla. Jag tror att jag dränerar jorden i rabatten med lite barkmull (som det är nu är den väldigt tung/lerrik) och kör ett barklager över alltihop.

Rabatten ligger i österläge. I nuläget har jag bara en rabarberplanta, löjtnantshjärta, lupin, några små violer, och så har jag provat att sätta ner en liten krukros. Pionen jag fick från Stockholm verkar dessvärre ha kastat in handduken. Den kanske inte gillar vädersträcket?

Någon som har tips på roliga (gärna vita) perenner inför nästa år?
Alexander-VG-zon3
fast i zon 5 har du väl också snö och det skyddar mycket .

plus även om löltnantshjärta skulle få en släng av frosten på våren så kommer dom alltid tillbaka .
Aqvakul
fast dränera jorden och öka mullhalten kan väl aldrig vara fel....
Alexander-VG-zon3
CITAT (Aqvakul @ 21-09-2008, 18:55) *
fast dränera jorden och öka mullhalten kan väl aldrig vara fel....

nej det är inte fel det är ju bra att jordförbättra tummenupp.gif . men ska man dränera är det väl bättre med grus ?
Mysis
Jaha. Jag tycker att jorden innehåller mycket grus redan och en del större stenar också (som jag rensar bort lite nu och då). Grus och lera alltså. Jag tror att det blir bra om jag "drygar ut" med barkmull.

Sedan undrar jag varför Plantagen tycker att man skall gödsla nu? Ska inte växterna vila?

flaxss - Näe, det blir inte så värst mycket snö häruppe längre. Ofta är det barmark ända fram till i januari - februari, men relativt kallt (ofta under tio minusgrader) i luften dock. Således ett missgynnsamt klimat för växterna.

Vad tror ni om Pioner i rabatten, österläge och allt?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Mysis @ 21-09-2008, 20:18) *
Jaha. Jag tycker att jorden innehåller mycket grus redan och en del större stenar också (som jag rensar bort lite nu och då). Grus och lera alltså. Jag tror att det blir bra om jag "drygar ut" med barkmull.

Sedan undrar jag varför Plantagen tycker att man skall gödsla nu? Ska inte växterna vila?

flaxss - Näe, det blir inte så värst mycket snö häruppe längre. Ofta är det barmark ända fram till i januari - februari, men relativt kallt (ofta under tio minusgrader) i luften dock. Således ett missgynnsamt klimat för växterna.

Vad tror ni om Pioner i rabatten, österläge och allt?

där min trädgården ligger i zon 1-2 har där varit vintrar utan snö och -18c . det har dom flesta perenner klarat .

alla växter trivs inte i barkmull men är att ha som jordförbättring . grus och lera uppblandat med plantjord eller kompost blir en bra jord .

jag vet inte varför plantagen tyckker man ska gödlsa nu !! det ska du inte göra .

Pioner funkar nog bra i östläge tror jag .
Lillja
Tror nog att de klarar sig, ibland klipper jag ned dem på hösten ibland inte,
beror på om jag ids. Kommer varje vår så snällt, har både vita och rosa.
Inte behöver du krusa, de kommer nog ändå, även fast vi kan ha is och
elände här i norr.
Alba
Jag har Löjtnantshjärta i zon 5. Har aldrig behövt göra något extra....den kommer så snällt varje vår i alla fall.
Första åren hade jag den i österläge lite skuggigt bakom annan planta.
För ca 2 år sedan flyttade jag den i västerläge....också nu i lite skugga av en buske.
Jag har läst att den trivs bra i lite vandrande skugga bakom en annan växt.

Den vissnar och ser inte kul ut på sensommaren men jag klipper aldrig ner den. På våren är det bara att plocka bort alla döda kvistar och sen kommer den så glatt upp igen.
Ingrid Zon3
Och pionen ska du nog inte ge upp på så lätt, de kan tjura ibland efter omplantering. Bästa tiden för omplantering är nu om det inte är en buskpion förstås. Kolla så du inte planterat den för djupt, de ska stå på samma höjd som innan, rötterna med bara ca 5 cm under jord.
HelenJ
CITAT (Mysis @ 21-09-2008, 21:18) *

För att de vill sälja mer! thumbdown.gif Någon annan anledning finns inte - det bästa för växterna är att inte gödsla förrän till våren.
Heda
Om man är snabb med saxen och klipper alla blomstänglar precis innan de blommat ut, så håller sig bladverket grön ända till hösten. De år jag orkat passa med saxen har det funkat hemma hos mig i alla fall. Annars vissnar bladverket ganska snart efter att den blommat färdigt...de beter sig så.

//Heda
Mysis
Det är verkligen underbart att ni är så många som är villiga att hjälpa till med råd och tips! Det är verkligen tacksamt för en trädgårdsnybörjare. Jag har alltid varit omåttligt intresserad av odling (inomhus ser det nästan ut som en djungel), men inte tidigare haft möjlighet att odla utomhus, på riktigt. Så nu är jag oerhört taggad!

Ingrid zon 3: Nä, jag satte ner pionen redan i slutet på juni, efter att jag hade fraktat upp den från mormors kollonilott i Stockholm. Nu i dag när jag skulle vinterfixa rabatten och "råkade" dra lite i de spretiga "pinnarna" till pionrester, verkade det som att rötterna var välförankrade i jorden. Det kanske inte är kört i alla fall.

Av denna pion har jag tagit ett skott. Är det en vanlig? Jag tycker att den ser lite buskig ut.

/Linda
Aqvakul
Det är "vanlig" luktpion....
Ingrid Zon3
Instämmer med Aqvakul att det är en luktpion, men jag är inte kapabel att sortbestämma pioner. Finns alldeles för många. Så om den är vanlig eller inte vet jag inte.

Pioner är inte till för folk som har bråttom (dom kan odla tagetes t.ex. wink.gif) utan för dom som kan uppskatta att den kan ta tre år på sig från plantering och då blomma i två veckor per år och ändå är den värd allt besvär. Men när den väl etablerat sig så kan det nästan inte gå snett. Lite gödsel direkt efter blomning, benmjöl är bra t.ex. Och är det kruttorrt i maj så kan man vattna på rejält ett par gånger. Bladen som vissnar låter man vara tills nästa år och klipper av försiktigt när de nya, oftast röda skotten kommer.

Om jag var du skulle jag ta en tur till till mormor närmaste veckorna och ta en tuva till av pionen. För säkerhets skull liksom. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon