Full version: Echinacea Purpurea
sanna
Hej!
Jag har några fröplantor av Echinacea som jag satte ut i våras, men ingenting händer med dem. De lever, men de växer inte. De har sett precis likadana ut i flera månader nu. När sätter egentligen echinacean igång? Är den såhär långsam i starten, hade ju väntat mig meterhöga vippande, röda solhattar här på höstkanten, men icke sa nicke...ungefär en decimeter höga med ett bladpar, framlever de sitt trista (?) liv i täppan.

Någon som förresten vet hur man ska bete sig med dem på hösten? Ska man klippa ned dem eller bara låta dem vara?

Tänkte också fråga hur man sedan ska bete sig med dem för att utvinna nyttigheterna, men det kan ju vänta, det förefaller inte speciellt aktuellt just nu... smile.gif

Hälsningar Sanna smile.gif
Betty
Är de sådda i år eller i fjol? Första året bildas bara blad. Andra året kommer blomningen.
Jag gör inget med mina på hösten, låter dem stå kvar och vissna ner i rabatten.
sanna
Ok! Jag förstår... rolleyes.gif De är sådda i år, ja.
Alltså tålmodig väntan...
sen tänkte jag göra eget echinaceaextrakt, en det är som sagt en senare fråga, vet inte ens om det går att utvinna de verksamma substanserna "hemmavid"...?

Sanna smile.gif
yla
röd solhatt echinacea purpurea

till the
2,5dl kokande vatten
1 tsk mycket finhackad rot eller delar från hela växten
teet ska dra 10 minuter
teet är ganska bitter o gör sej bäst med lite honung i

torkad rot har inte lika stark verkan som nyuppgrävd

bra mot förkylning urinvägsinfektioner o luftvägssinfektioner
så du behöver inte vänta på blommorna smile.gif
fast du vill nog se dom också
man ska dricka 2 - 3 koppar om dagen men
tänk på att man inte ska dricka den jämt utan för att uppnå verkan så använder man den bara då det behövs annars anpassar sej immunsystemet till drogen o effekten uteblir
Åsa, mälardalen zon 2
Det tar några år att få upp plantorna i såpass stor storlek att man får en massa blommor. Av egen erfarenhet vet jag att det inte ens är säkert att de ger blom andra året och de plantor som sätter blom andra året brukar bara producera någon enstaka blomma så man får nog ha tålamod och vänta några år innan man kan börja skörda.
Betty
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,13-09-2003, 19:25)
Det tar några år att få upp plantorna i såpass stor storlek att man får en massa blommor. Av egen erfarenhet vet jag att det inte ens är säkert att de ger blom andra året och de plantor som sätter blom andra året brukar bara producera någon enstaka blomma så man får nog ha tålamod och vänta några år innan man kan börja skörda.

De fröplantor som jag planterade i somras har knoppar nu... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon