Trinity78
För nån vecka sen upptäckte jag fläckar på mina tomatstammar. Även bladen verkade hängiga. Idag ser plantorna nästan helt döda ut. Vad har hänt? confused.gif

tomater.JPG

blad.JPG

stam.JPG

Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som en kombination av gråmögel + potatisbladmögel tycker jag. Bara att slänga plantorna ifall alla frukter ser ut sådär (ej kompostering).

Om du odlar i växthus + markbädd bör du även byta ut jorden. Odlar du ute i trädgården, odla inte något som hör till potatisfamiljen där nästa år.
Bassam
Det är svampen sjukdom som attackera upp ifrån och ner ifrån, du kan lyfta växt frå jorden och kola noga på rötter om de rutna eller inte, kanske haft de maskar i jorden som äter fin rötter.
TIPS: Tyvärr är tomater särskilt utsatta när det kommer till insekter och sjukdomar så det gäller att hålla ett noggrant öga på dem och reagera vid minsta tecken på att något inte står rätt till. Det finns gott om saker att göra åt bladlöss, vita flygare, svampar bakterier och virus men bäst är att se till att det inte drabbar en alls. Plantera inte för tätt, se till att lufta ordentligt och byt planteringsjord varje ny säsong
KURT
Det bästa man kan göra för att undvika det här är att vara ute i tid och försöka undvika att odla senare på säsongen när risken för bladmögel är större.
Trinity78
Tack för alla svar. Trist att höra bara att det är en svampsjukdom :-( Jag chansade att plantera ut mina tomatplantor när vi flyttade in i vårt nya hus för 1½ mån, men det gick visst inte så bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon