carinol
Hej, hej! Jag har ett rätt nyvaknat trädgårdsintresse. Vi flyttade in i vårt nuvarande hus för ungefär ett år sedan, och då var inget gjort åt trädgården sedan den i stort sett anlades på 50-talet. Jag svär på att trädgården för mig bara ska få vara "rolig" och avkopplande, då jag lätt har en tendens att ta på mig för mycket och bli överambitiös när det gäller det mesta, så min trädgård vill jag bara NJUTA av! rolleyes.gif
Har dock röjt undan ett störr buskage/trädsamling framför huset (som var så höga att man inte ens såg ut från balkongen!) och ersatt med två perennrabatter, med allehanda växter som jag fallit för (en salig blandning). Där finns ialla fall bl.a. Blue-moon rosor och Penny Lane klätterrosor. Ytterligare en favorit som jag satt i en sluttning brevid perennrabatterna är min Endless Summer-hortensia samt en "blåblommig" rosbuske som jag tyvärr inte kommer ihåg vad den heter. Min fråga är nu om det finns någon vänlig människa som skulle vilja berätta lite för mig om vad jag bör göra för att skydda mina växter inför vintern, utan att bli alldeles för överambitiös?
Ska tillägga att jag bor i zon 3 (tror jag, Norrtälje är det i alla fall frågan om) i en södersluttning som är ganska så vindskyddad. Tar också tacksamt emot tips om hur rosorna bör beskäras, och undrar också om hortensian och kätterrosorna ska beskäras alls och i så fall när då? Jo, just det, jag har satt två rhododendron också, bör de vinterskyddas något extra? Jag har varit noggrann med att välja alla mina växter så att de ska vara vinterhärdiga MINST en zon över den där vi bor. Oj, vad långt det blev, tack alla ni som orkade läsa allt! happy.gif
Aqvakul
Hej carinol!
Jag tror faktiskt inte att du behöver göra särskilt mycket. Klippning av rosor och horternsia sparar du till våren, liksom ansningen av perennerna. Vintertäckning är knappast növändigt, inte heller att kupa upp jord kring rosorna. Rhododendronen bör vattnas ordentligt nu i höst. De löv som du räfsar íhop ska du i första hand lägga under Rhododendronen. (Det gör inget om det blir lite löv kvar på gräsmttan. Det tar maskarna hand om.) Resten kan du lägga i perennrabatten och under rosorna. Ta gärna lite jord och lägg ovanpå löven, så ligger de kvar bättre.
Lycka till!
Anders
Madeleine1
Jag skulle nog täcka hortensian också. Den kan bli lite kinkig med blomningen annars.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Madeleine1 @ 21-09-2008, 16:39) *
Jag skulle nog täcka hortensian också. Den kan bli lite kinkig med blomningen annars.

fast endlesssummer är ju den som blommar både på ettåriga och flerårigaskott . så även om den skulle frysa ner så kan den ändå blomma .

dock trivs inte Hortensia hos mig ,, för torrt och frysa ihjäl . men det är ju bra om man kan täcka den inför vintern lite .
Madeleine1
Det händer visst ganska ofta att Endless summer inte hinner blomma i mellansverige. Tror att det beror på att den fryser ner för mycket under vintern och att årsskotten som i sådana fall skulle sköta blomningen behöver en längre och bättre sommar för att komma igång och hinna blomma innan det blir för kallt igen.
Skyddat läge och täckning är nog det som gäller här uppe i alla fall. smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Madeleine1 @ 21-09-2008, 19:52) *
Det händer visst ganska ofta att Endless summer inte hinner blomma i mellansverige. Tror att det beror på att den fryser ner för mycket under vintern och att årsskotten som i sådana fall skulle sköta blomningen behöver en längre och bättre sommar för att komma igång och hinna blomma innan det blir för kallt igen.
Skyddat läge och täckning är nog det som gäller här uppe i alla fall. smile.gif

jo det var ju det jag skrev det är bra om man täcker den inför vintern tummenupp.gif

även hos mig fryser den ihjäl av någon konstig anledning . min hortensia som jag hade blommade första året sedan första vintern frös den ner helt sedan förra sommaren kom det upp 2gröna skott ( inga blommor ) sedan frös dessa ihjäl i första frost . och denna vår ingen hortensia alls .

hade jag täckt den hade den säkert klarat sig . så hos mig trivs dom inte och jag trivs inte med dom .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon