rosita
I våras satte jag eget utsäde av vitlök för första gången. Blasten vissnade ned vid ca 7 cm höjd, efter ca 1 månad. Jag kunde inte förstå varför, men det var ju bara att acceptera att i år blir det ingen vitlök. ranting.gif Nu i början av september, började det växa upp ny blast och den är nu ca 5 cm hög. Vad är det som har hänt? dunno.gif
Solstorm
Kommer det ett strå från varje lök eller flera?
rosita
Ett strå, precis som det brukar.
Siv i Bollnäs
Jag har för mig att man ska sätta vitlöksklyftorna i jorden i september (brukar i alla fall göra så) så får dom sitta där under vintern. På våren brukar det nästan vara det första som sticker upp ur jorden, gröna kraftiga blad, som sen växer på sig under sommaren. På sensommaren är det så dags att gräva upp lökarna. Vitlök är nog bland det tacksammaste som finns att odla. Annars har jag ingen tur med köksväxter utanför växthuset - utom sallat i små drivbänkar!
Hälsningar Siv smile.gif
Marit O
Hej Rosita!
CITAT (Siv i Bollnäs @ 22-09-2008, 08:43) *
Jag har för mig att man ska sätta vitlöksklyftorna i jorden i september (brukar i alla fall göra så) så får dom sitta där under vintern. På våren brukar det nästan vara det första som sticker upp ur jorden, gröna kraftiga blad, som sen växer på sig under sommaren. På sensommaren är det så dags att gräva upp lökarna. Vitlök är nog bland det tacksammaste som finns att odla. Annars har jag ingen tur med köksväxter utanför växthuset - utom sallat i små drivbänkar!
Hälsningar Siv smile.gif

Precis vad jag tänkte. Att vitlöken förväxlade sommar och vinter. Eller att den hade behövt två växtsäonger (höst + vår) för att bli färdig.
Jag har fått lära mig av Åke Truedsson att man ska sätta vitlök på hösten och sen jag köpte utsäde av honom 1997 sätter jag om de lökarna varje år. Jahg har sett här (eller på alternativ.nu?) att många säger att det går lika bra att sätta vitlök på våren men jag har inte vågat. Men kanske det är dt som har ställt till det för dig.
blomkronan
CITAT (Siv i Bollnäs @ 22-09-2008, 08:43) *
Hälsningar Siv smile.gif

Hej Siv
När du sticker ner dom i jorden hur gör du? Ska man "skala" löken? behöver den vara lite grod? eller är det bara att sticka ner? hur djupt vill dom stå?

Jag vill oxå ha egen vitlök yes.gif

kan man göra likadant med andra sorters lök???

//Mari
Marit O
Dela på klyftorna men skala inte dem. Sätt dem med 10-15 cm mellanrum och dubbelt så långt mellan raderna ungefär. Tänk på att vitlök vill ha gott om näring och lycka till!
blomkronan
Tack Marit O
Dom hamnar i jorden i veckan... dom ska väll inte ha näring nu. Jag förmodar att du menar till våren.
//Mari
Åsa, mälardalen zon 2
Det är för tidigt att sätta vitlök i zon 2, november är mera lagom det får inte vara för varmt i marken då gror vitlöken och skjuter skott vilket de inte bör göra innan vintern. Jag har tryckt ner dem i december ett år när marken börjat frysa och det gick bra det med.

Man bör ha bra utsäde av sorter som funkar i vårat klimat.

Och nej det funkar inte att odla de flesta lökar såhär ex. gul lök går upp i blom när den varit utsatt för en vinter så det blir just inget att skörda då.
rosita
Jag har satt vitlök både på hösten och våren, men kommit fram till att här blev löken finast när den sattes på våren. Därför satte jag min vitlök i våras, som jag brukar, men den brukar inte bete sig så här! unsure.gif

Jag odlar i zon 1 och ska sätta vitlök i nov/dec i år. Men jag funderar nu på hur jag ska göra med min spirande vitlök g.gif ska den stå kvar...och då är risken att den delar sig i klyftor direkt till våren... no.gif eller ska jag ta upp den i höst och använda som sololök? dunno.gif
Eva i Västerås
Kommer det bara ett blad från varje lök så kan du lugnt låta dom stå.
Växte dom bara en månad i våras, så är det nog i alla fall inte mycket att ta vara på.
Min far har varierande växtförhållanden för sin vitlök och brukar bara plantera tillbaka de runda lökarna.
Dom mognar tidigare nästa år, bara. Men om du har lite koll på när bladen börjar vissna så går det bra.
Men vill du ha sololök, så kan du ju ta upp och prova någon. Färsk vitlök är ju alltid gott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon