Hur beskär jag detta? Min klematis och kaprifol har växt både mej och garaget över huvudet. Jag måste bort med det som ligger på taket för snöskottningens skull. Ska jag kapa allt strax under stuprännan, eller? Help! (Klematisen är en Summer snow...)
Det blir inte så lätt att ha en Summer snow här som inte får sträcka ut. Den kan bli säkert dubbelt så stor som din är, så problemet blir återkommande och det är ju synd att ideligen behöva kapa. Kan du inte sätta några störar intill som den får klättra på så att du klarar snöskottningen ändå? eller helt enkelt flytta den så att den får sträcka ut på ett annat ställe, och du får en annan klätterväxt av litet format intill väggen.
j
Klätterväxten , kan ni kan gallring av ev. risiga grenar och allmän putsning på våren.
kaprifol: putsa och gallra på våren. Korta in rankorna mellan 50 cm och 1 m ovan marken i olika höjd.
H:Bassam
Ok, tack för tipsen! Det blir till att fundera på flytt eller kapning. Hmmmm.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.