Grå
Någon frågade efter en favorit i örtagården. Jag kan inte svara på den frågan. Jag odlar bara favoriter wink.gif

Visa gärna bilder på era skatter!

[attachment=24570:Örtskörd_080921.JPG]
Wilmer
Härlig korgen ser ut! Jag är ruskigt dålig på att använda mina kryddor tyvärr.. Men odla dem gör jag rolleyes.gif
Grå
Ett gott kvällste kan man göra av torkad humle, ljungblommor och citronmeliss, det har jag gjort i år.
Nästa år ska jag göra ett annat gott te av mynta, rosblad, rölleka och svartvinbärsblad. Smakade ett sådant te hos Lijvia förra veckan och det var ljuvligt gott.
Timjan, rosmarin och salvia använder jag hur mycket som helst i biffar och såser.
Ringblommor gör jag salvor av som jag använder både till torra händer, till sår och till djurvård.

Jag gjorde en värmemassageolja av granskott och tall i helgen, den funkade bra.

Det är rätt skönt att ha sånt pyssel nu när trädgårdsgrävandet minskar smile.gif
Wilmer
Jag har faktiskt gjort gott te på citronmeliss och mynta. Odlade kamomill i år för att göra te av, men den blev inget vidare stor, inte mycket att göra te av laugh.gif NÄSTA år ska jag bli duktigare på att laga mat, då ska jag även använda mer av kryddorna. Libbstickan är min favorit i soppor men den blev heller inget vidare i år tyvärr. Efter att jag klippt ner den en gång kom det bara blommor!! Tittar avundsjukt på grannens jättebestånd som de kan skövla hur mycke de vill.. Annars är det belöningen att skörda "frukten" av sitt odlande så här års, visst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon