chris_d
Hejsan!
Jag undrar om någon på detta forum kan bistå med goda råd. För några år sedan planterade jag en citronkärna som nu har blivit ett fint träd. Men så besviken jag blev när jag så småningom kom på att det troligen aldrig kommer att blomma.
Min fråga är nu: Går det att ta sticklingar från ett träd och sätta i jord eller vatten? Är det någon som känner till et ställe där man kan köpa ett "riktigt" träd, ingen dvärgvariant?
Väntar med spänning på svar, Chris.
Alexander-VG-zon3
visst kommer det att blomma med rätt skötsel . men det kan ta ca 10-20år innan det börjar att blomma .

ja det går ta sticklingar ,, klipp av ett toppskott och ta veck alla blad utom dom två första och sätt sedan i jord eller vatten varmt och soligt . vänta tills rötterna syns ,bladknoppar kan börja svälla innan den fått rötter så låt dig inte luras plus alla blommor som kommer ska nypas bort .

dom flesta plantskolor med krukväxtavdelning kan ta hem eller har hemma ''riktiga'' plantor .
Åsa, mälardalen zon 2
Fast ska man beställa riktiga träd av större storlek är nog våren enklast för det är då jag sett dem på partihallarna (inte billiga men ett 1,5-2m citronträd är ju en ganska stor växt), nu under höst-vinter har jag inte sett dem det är lite fel årstid.
freddie
CITAT (chris_d @ 21-09-2008, 12:29) *
Min fråga är nu: Går det att ta sticklingar från ett träd och sätta i jord eller vatten? Är det någon som känner till et ställe där man kan köpa ett "riktigt" träd, ingen dvärgvariant?
Väntar med spänning på svar, Chris.

Svar 1: Det går att ta sticklingar, men det är inte helt lätt.

Svar 2: Både lime och citron finns att köpa om man håller ögonen öppna. Lime har jag inte sett på mer en två ställe, men det finns. Citron är vanligt. Fast det är som tidigare nämnts fel årstid nu.
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 21-09-2008, 16:50) *
Svar 1: Det går att ta sticklingar, men det är inte helt lätt.

Svar 2: Både lime och citron finns att köpa om man håller ögonen öppna. Lime har jag inte sett på mer en två ställe, men det finns. Citron är vanligt. Fast det är som tidigare nämnts fel årstid nu.

citron och apelsin finns att köpa även under hösten . men det finns större tillgång på våren och sommaren skulle jag tro . plus är det väl bättre för trädet om det köps under våren .
freddie
träden brukar ofta se ganska dassiga efter en tid i butiken. det gäller att vara extra noga med val av leverantör om man skall köpa på hösten, tror jag.
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 21-09-2008, 17:04) *
träden brukar ofta se ganska dassiga efter en tid i butiken. det gäller att vara extra noga med val av leverantör om man skall köpa på hösten, tror jag.

förra plantskolan som jag jobbade på och hade praktik hade vi fina citrusväxter även på hösten ( både clemetin,lime,citron,apelsin m.f ) . leverantören har väl samma ''kvalité'' höst som vår/sommar ? dom odlas ju annorlunda än i butikerna , oftast i växthus eller i varmare länder .

sedan är det väl olika för butik och butik hur dom placerar och sköter dom från vår till vinter . bland annat på stället där jag va var dom ute och fick då ett bra klimat och sedan inne i växthus för vintern och då höll dom sig lika snygga som vid leverans ,,värre var det till våren efter vintern då så dom däremot fula ut .
freddie
Vissa butiker har dem inomhus under sommarhalvåret. Bra för försäljningen, dåligt för växten. kan jag tro.
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 21-09-2008, 19:12) *
Vissa butiker har dem inomhus under sommarhalvåret. Bra för försäljningen, dåligt för växten. kan jag tro.

jo som jag skrev det beror ju på butik . och hur dom sköts och är placerade .
chris_d
Tack för all information!
Och jo, jag hade tänkt att vänta till våren med att köpa ett träd, om jag köper ett nytt. Grejen var att min sambo reser till Califonien, ett av citronträdens förlovade land, och då funderade jag på om han kunde ta med sig några sticklingar hem. Hans kompisar har ett träd i trädgården.
Men så läste jag på växtskyddsinspektionens hemsida att man får inte föra in citrusplantor i Sverige, inte ens från EU, om de inte är certificerade. Så då gick ju inte det.
Någon skrev att det tog 10-20 år innan citronen blommade. Tja, då kanske det bara är 5-6 år kvar. Problemet är att vi inte har något växthus. Hittills har trädet stått i glasverandan på vintern. Det är ljust men lika varmt som i huset. Lite risigt blir det och spinn får det, men än så länge har det klarat sig.

Christel
Alexander-VG-zon3
är det inte svalt på vintern så får den inga blommor .

ca +5c +10c som bäst men även +15c ( över +10c behövs extra belysnings ) .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon