Vad är egentligen skillnaden, eller likheten? När ska man använda vad och kan jag ta pyrex istället för provado då jag tar in växterna som har stått ute?
Åsa, mälardalen zon 2
21-09-2008, 12:08
Pyrex: Kontaktverkande = måste träffa insekten för att funka. Bryts ner snabbt av ljuset så det, slutar verka efter någon kvart eller så. Funkar inte så bra på spinnkvalster.
Provado: Måste inte träffa insekten medlet tas upp av växten så insekterna blir förgiftade då de suger växtsaft. Sprayen finns kvar i växten i 2-3dagar, pinnarna som sticks ner i jorden ser till så giftet finns i växten i 5-6v. Provado plus sprayen funkar bra även mot spinnkvalster.
Hmm...så typiskt!!
Tack för svar, det blir till att inhandla provadopinnar idag då, för jag VET ju inte om det finns ohyra i krukorna men jag vill gärna undvika att det kan spridas något till krukväxterna som står inne.
Pyrex: funkar bra mot maskar. Men provado funkar bra mot ohyra som sug växter saft liksom bladlöss Trips spinnkvalster.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.