Full version: Kalk i dricksvattnet
skogstroll
Vi har hyfsat med kalk i vårt vatten hemma och det blir avlagringar överallt hela tiden. Nu undrar jag om det är farligt för hälsan också? Nån som vet så vore det tacksamt.
*Stintan*
Jag har aldrig hört att det skulle vara skadligt för hälsan. Det skulle nog ha hörts mer om så vore fallet. Men det är besvärligt med för kalkhaltigt vatten så jag skulle satsa på en avhärdare som gör att rör och maskiner skonas samt också gör vattnet godare att dricka.
Huggorm
Kalk är väll nyttigt åtminstone i små mängder?
Red Top
Kalkhaltigt vatten är nyttigt. Vissa studier visar att det t o m kan verka förebyggande mot hjärt-kärlsjukdomar.
Det är alltså inte farligt, men kan vara lite besvärligt eftersom det kan korka igen vattenledningar och dylikt. =)

Stavar som en kratta när jag skriver för fort smile.gif
skogstroll
aha, ja det var ju skönt. Fast får väl till slut fixa nåt i stil med Stintans förslag, det är ju lite jobbigt med en duschkabin i glas om inte annat... thanks.gif
Lilla Birka
Går lätt bort med varm vinäger!Dvs kalk i duschkabinen.
skogstroll
Tack! det ska jag verkligen prova, är trött på att gnugga ihjäl mig... fast bra motion är det ju giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon