Full version: Valnötsträd
Anna F
Hej!

Vi har ett sedan några år tillbaka ett valnötsträd. I år är det för första gången fullt av valnötter. Ljuvligt! Men, eftersom vi är totala valnötsnoviser (har bara träffat dem man köper i affären ...) undrar jag om någon kan berätta när det är dags att skörda och äta g.gif? Nu hänger där en massa gröna saker som inte alls ser ut som valnötter. En som ramlade ned tidigare i år när det blåste mycket "grävde" vi fram ur dte gröna, men den var alldeles besk och långt ifrån ätklar.

Hoppas det finns någon valnötskunnig person som kan svara på detta smile.gif .

Hälsningar

Anna
Huggorm
Ingen aning om när det är dags att skörda, men jag blir lite nyfiken på hur gammalt ert träd är? Vore kul att veta ungefär hur stort det är nu när de bär nötter för första gången och om det är äkta valnöt, Juglans Regia eller någon av dom andra?
aqualis
Hej AnnaF

Kunde i dag ta in årets första valnöt. När nötterna mognar så öppnar sig deras gröna lite köttiga hölje och nöten ramlar ut.

Det börja med att höljet spricker upp och har du bråttom så går det bra att skaka lite på grenar med nötter som just är på väg att släppa sina fästen.

Jag brukar klippa gräsmattan under lite kortare och samla dem med en lövräfsa.
Det är viktigt att du sköljer av dem och låter dem ligga luftigt då nötterna annars lätt blir mögliga inomhus.

Det borde dröja någon dryg vecka än innan några mängder börjar lossna och trilla ner.

De ”gröna” nötter som ramlar ner har i regel liten och skrumpen kärna. Nötternas smak blir mindre besk om dom får ligga en tid, men lägg dem inte tätt tillsammans i en tät skål innan de torkat till ordentligt

Lycka till med god skörd.

Sven

Febe
Hej!

Valnötsträd är underbara!
Jag växte upp på Gotland där man blir lite bortskämd med dessa träd, vi hade ett jättestort på vår tomt.
Tänkte bara tillägga till tidigare svar; glöm inte bort att valnötter är väldigt goda när de är färska! När höljet börjar släppa och nöten liksom faller ut, (jmfr kastanjer) kan man med ett litet tramp knäcka den och äta nöten som den är. Lika gott som torkade!
KURT
Är man uppmärksam så brukar man om inte annat se när ekorrarna börjar skörda dem.
love my garden
Hallå!
Har inte provat detta själv men är på gotland en del på somrarna å dom vi bor hos rekomenderar detta!
Testa så får ni se!
Syltade valnötter

Ingredienser :

500 g valnötskärnor (en del affärer med delikatessdisk brukar sälja stora, fina kärnor i lös vikt)
5 dl vatten
12 dl strösocker
1/2 vaniljstång
Så här gör du:
Lägg valnötskärnorna i kallt vatten så att det täcker. Låt dem ligga i 2 dygn. Byt vatten två gånger om dagen.
Koka en lag av vatten, socker och vaniljstång. Spola av nötkärnorna och låt dem rinna av i ett durkslag. Lägg kärnorna i lagen och sjud dem 10 minuter. Tillsätt lite mer vatten om lagen börjar sockra sig. Ta upp kärnorna och lägg dem i små väldiskade, varma burkar. Häll lagen het över och sätt lock på.
Vill man servera valnötskärnorna som kanderade, låter man dem rinna av och torka på smörpapper.
Förr serverade man syltade valnötskärnor till kötträtter.
De är dessutom läckra att servera till glass och fruktsallader.
Lycka till[font="Comic Sans MS"][/font]
Anna F
Tack för alla svar!

Anna
Ingrid Zon3
Jag la in ett recept till på Marinerade valnötter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon