Full version: Kräftdamm?
Kräftälskaren
Har funderat på att anlägga en kräftdamm på tomten. Har två tomter att välja mellan en ganska stor sommarstuga i västra småland eller ett halvstort hus i västra skåne (helsingborg).

Vad ska man ha får kräftor i dammen?

//Mvh, Kräftälskaren
Gossen Ruda
En Googelsökning är bra att göra, här finns mycket matnyttigt. Glöm inte att söka tillstånd.
Jan Lindgren
Hej!
Vill du ha lättodlade snabbväxande kräftor så ska du ha signalkräftor. Vill du göra en insats för naturen så ska du ha flodkräftor. Vill du ha flodkräftor så kolla först så att omgivningen inte är smittad av kräftpest och var mycket försiktig med föremål som varit i andra vattendrag. Bor du i ett område med vilda flodkräftor så är det olämpligt att använda signalkräftor. Kräftor är trevliga dammdjur, enda nackdelen är att när man badar i dammen och står stilla för länge så kommer de fram och kollar om du är ätbar. Har du många kräftor i dammen så äter de upp ev. näckrosor.
MVH
Jan Lindgren
KURT
De är ju allätare, matar man dem aktivt? Med vad?
Jan Lindgren
Hej!
Det lär finnas speciellt kräftfoder att köpa. För många år sedan besökte jag en trädgårdsvän i Malmö. Han hade en liten damm på tomten full med stora flodkräftor. För att klara så många hade han en luftpump på året om. Han matade kräftorna med gräsklipp och han påstod att han fick ett rejält kok varje år.
Jag bryr mig inte om att mata mina kräftor. De får leva på vad de hittar men det blir inte så många att äta på det sättet. Jag har dessutom fått in fiskar i dammen och de lever av kräftorna. Jag hade hoppats att gäddorna skulle övergå till att äta småabborre men har de vant sig vid kräftor så fortsätter de med den dieten.
Små kräftor anses vara beroende av att äta andra kräftdjur som daphnier och cyclops medan stora äter mest växter men också olika sorts kött. Det påstås att vill man ha en trofeskalle av något djur så är kräftor det bästa sättet att få det rent.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon