Full version: vitstrimmigt gräs
yla

i början va gräset alldeles vitt med bara lite grönt men det blir grönare o grönare VARFÖR
jag vill att det ska fortsätta vara vitstrimmigt
Berith
Jag har också sånt randgräs - fick nu i sommar så mitt är (fortfarande) randigt.
Det är så snyggt! Det är sååå snyggt!! wub.gif
Ingo
Har inte det att göra med hur mycket ljus det får? För mycket eller för litet eller...nä, jag har hört det nånstans men minns inte.
yla
hmm du har kanske rätt för jag har ett till som håler sej vitstrimmigt o står i skuggan
de e ju inte lika snyggt om de blir helt grönt
Mariann
Jag har nått i bakhuvet om att randgräs kan bli gröna men att det är viktigt att ta bort dom "skott" som är gröna för annars tar dom över liksom wacko.gif
Det är ju så iaf med krukväxter att ju ljusare blad ju mer ljus, så då borde det mer vara skuggan som "skapar" gröna blad wink.gif
yla
ja hmm så e de ju mycke ljus mycke vitt wub.gif
får se till våren hur det blir
nu e de kanske försent att göra nåt eller?
Mariann
Man ska ju inte klippa gräs nu, men att rycka bort ohmy.gif de som är helt gröna kan ju inte skada tror jag.
Alpiner i Halmstad
Varigerade blad. Ljusa strimmor eller fläckar på blad är egentligen ett genetiskt fel hos de plantor som vi förökar vegetativt, så att vi för generna vidare. Felet kan ha uppstått på grund av någon miljöpåverkan. Alla växter försöker fortlöande att återgå till den effektivaste utseendet. Det kan också uppstå när naturen provar och söker nya lösningar. En växt har kanske har så effektiv energiomvandling att den inte behöver hela bladytan täckt med det klorofyll.
Växter som står i starkt ljus behöver därför inte så stora gröna bladytor, jämfört med samma växt i skugga.
M.v.h. Bernt
Micke
Strimmigt randgräs ska stå i full sol för att behålla sina vita strimmor.

Micke
yla
bra tack mikke
fast jag vet ju inte om det stämmer
eftersom det som växer i skuggan o har gjort så i många år är vitstrimmigt fortfarande
men det som står i solen är grönt sad.gif unsure.gif blink.gif
Micke
Det var som jäsiken. Men mina står i fullt solsken och strimmorna är jättefina. Där ser man, man ska inte tro att allt fungerar likadant som hemma smile.gif

Micke
Adri-Anne
Gräset är mycket vackert, men oj,oj vad det sprider sig och nästlar in sig i allt som råkar komma i dess väg. Hade det i full sol och det var vackert randigt. Men det tog nästan död på dom andra växterna. Vis av skadan grävde jag sedan ner det i hinkar för att hindra spridningen. Likadant som man gör med myntorna.
Ann-Christine
Jag har randgräs och på slutet av växtsäsongen brukar det bli mer grönt så det har kanske med ljuset att göra
yla
hoppas att det är så men min andra tuva är alltid vitstrimmig wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon