Amatörskan
21-09-2008, 17:39
Hej! Vad gör jag med dem nu?! Ja är en fullständig novis i sådana här frågor - jag blev med trädgård bara för ett år sen. Jag är super-tacksam för hjälp!
Red Top
21-09-2008, 18:27
Hej och välkommen till odla!
Vilken zon bor du i?
Ranunkelknölarna kan du iofs odla i kruka inomhus. Jag har mina ute på sommaren, men eftersom de inte är härdiga hos mig, zon 4-5, gräver jag upp dem på hösten och förvarar dem mörkt och svalt till nästa vår.
Jag tror att du kan spara de knölar du fått till i vår, men är inte säker. Nån annan kanske vet.
Kom på förresten. Vad är det för sorts ranunkel du fått?
Amatörskan
21-09-2008, 18:39
Tack för ditt välkomnande! Och nej du - jag har ingen aning om vilken sort, för de kom i en påse där det bara står ranculus-15 st. Och syrran som jag fick dem av har heller ingen aning om vad det är för ngt. Du tror alltså att jag kan låta dem ligga kvar i plastpåsen till nästa vår för att sedan plantera ut dem?
Ranunculus - står det för att vara exakt! Ursäkta stavfelet...
Red Top
21-09-2008, 18:41
Om du förvarar dem mörkt, torrt och svalt bör det gå.
Annars kan du ju testa att sätta dem i kruka inomhus nu, så får du kanske glädjas åt blomning till jul
Amatörskan
07-10-2008, 17:05
Jag prövar med att förvara dem på ett bra ställe så planterar jag ut dem nästa år. Tack för inlägget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.