adrian
Nu på lördag 13/9 kommer vi att finnas på västra torget i JÖNKÖPING för att visa och sälja växter. Jag har även mobilen med om ngn vill kontakta oss...

nilla
Vilken kul reklambanner! :-)

Kommer ni att vara i Sthlm nåt? Vore kul att se dom "in action".

Gunilla
Ina
Kul! Ska se om vi kan göra en Jönköpingsutflykt!! smile.gif

Vilka tider är det som gäller?
adrian
Hejsan!
Vi måste vara på torget kl:06:00 för att få en bra plats... wacko.gif

Men sen stannar vi nog tills de slänger ut oss från jönköpings gator
(brukar lämna platsen sist av alla...)biggrin.gif

Det börjar ju bli kyligare ute nu för den här turnén...
Men om det blir fler i år så lägger jag ut det på forumet.

Fast vi j-t kul med alla nya människors kommentarer ang. dessa växter...
Ina
Vi kommer nog inte att vara där kl 6.... laugh.gif biggrin.gif wink.gif

Vi ses!! smile.gif
Alpiner i Halmstad
Brutal är enligt Svenska Akademiens ordlista ett annat ord för rå, grov ,hänsysnlös.
Jag tycker att dessa växter visar en mjuk anpassningsförmåga som är unik bland växterna.
När inte tillgängliga gödningsämne räcker till på växtplatsen, går de upp i näringskedjan och bryter ner proteiner till användbara gödningsämne.
Brutal tycker jag bör hamna under rubriken reklamtermer.
M.v.h. Bernt
Nanna
vad roligt att ni ska vara i Jönköping, då måste jag ju komma och titta på lite "farliga" blommor. tongue.gif
annaviktoria
Jag tycker att namnet Brutala Blommor är helbra. Alliteration och så ställs r mot l - ypperligt. Fin rytm att säga det också. Och så är de ju lite brutala - jämfört med andra blommor. De luras ju och äter upp småkryp och så! ohmy.gif

Tyvärr kommer jag nog inte till Jönköping...
rosettei
wink.gif Ser ut som reklam för en skräckfilm, man kan ju bli rädd för växterna.
Towanda
När dyker ni upp i Göteborg? wink.gif
adrian
Det börjar bli lite kallt för växterna att resa runt, de klarar iof temperaturen men lite svårt blir det med att föklara att de inte håller på att dö när en del träder in i vintervilan...smile.gif

Vi finns i örebro året om men vart vi åker beror på marknader eller annat som vi kan medverka på.

Nu är vi i Nässjö och skall medverka på "klassens timma" och visa växter för lågstadiet.

Sen ska vi ut på exkursion och studera vilda Insektivorer i småland, för här lever de ute i vildmarken...

Men vi har diskuterat Botaniska trädgården i Göteborg så vi kanske åker dit...
Ina
Nu har vi varit i den stora metropolen Jönköping och inhandlat en "brutal" blomma. Vi kom iväg lite sent men Adrian hade, som tur var, växter kvar när vi dök upp så vi fick se en geting som höll på att fastna i en "brutalstrut"! rolleyes.gif
adrian
Hejsan!
Vi hade kul där nere i Småland, och roligast var kanske när vi var på lågstadiet och visade elever olika arter från olika länder... smile.gif

Barnen var nyfikna och vi fick väldigt roliga frågor ang. dessa växter...biggrin.gif biggrin.gif

Jag bifogar en bild på en hemlig tjärn som vi besökte under denna resa...

Otroligt stora spp som var proppfulla med insekter...

syrolis
Trodde dessa växter var tropiska?
*nyfiken*
Finns det ännu mer att läsa om dem än på din hemsa?
adrian
Inte alla en del, faktiskt de flesta jag har kommer ifrån tex USA som inte är tropiskt utan mer som vårt klimat...
Mer skoj att få reda på blir det i göteborg på lördag...smile.gif
Ingrid på Västkusten
Vi ses då Adrian :-))))) jag står i kaktusföreningens monter på lördagen,

Hälsar Ingrid
Alpiner i Halmstad
I Sverige växer 12 olika insektsfångande arter i olika miljöer.
I vattenhål ute på myrar växer 6 olika Utricularia. Bläddrorna har en blåsa med undertryck som slurpar in insekten när den berör ett kännselhår.
På fuktiga delar av mossen kan man hitta 3 olika Drosera. Sileshåret har ett bladytor som är klibbiga och försedda med hår som sluter sig över fångsten.
På vattenförande mark växer 3 olika Pinguicula. Tätört har klibbiga blad. som insekterna fastnar på.
Förutom de vildväxande arterna har vi en invandrare Sarracenia purpurea.
Flugtrumpeten planterades ursprungligen i ett kärr i Blekinge. Flugtrumpeten har med människans hjälp spridit sig till andra kärr i södra Sverige. Man kan köpa den som krukväxt för ca. 40 kr. Plantan trivs däremot mycket bättre i en trädgårdsdamm.
Se bilder i vårt album: Livet omkring vår damm.
M.v.h. Bernt
cinacarina
Oj, vad spännande, jag trodde det bara var sileshåret i stort sett som finns i sverige.
Flugtrumpeten verkar jättehäftig, hur klarar den vintrarna, måste man täcka den??
/Cina
Alpiner i Halmstad
Vi täcker inte några växter runt dammen. Titta på växt nr 10 i vårt album: Livet runt dammen, så får Du se hur vackert flugtrumpeten står i vårsnön.
M.v.h. Bernt
Smed
Då släktet (Sarracenia) innehåller flera olika arter och hybrider som numera ofta finns hos handlare så tycker jag det är värt att observera att den enda flugtrumpet som kan tänkas klara sig utomhus året runt i svenskt klimat är Sarracenia purpurea. Detta gäller då sydsverige. Jag som bor i mellansverige tar in mina "purpureor" till hösten för kallförvaring för säkerhets skull.

/Smed

Svenskt Carnivorforum
adrian
Tjenare smeden...
Vilken zon har du?
Smed
Zon 2-3. Tror gränsen går genom mitt hus smile.gif

/Smed

Svenskt Carnivorforum
adrian
wow!
"Han som vandrar mellan zonenrna..." biggrin.gif
Alpiner i Halmstad
Hej Smed!
Vi har prova sarrceniahybrider under några år. De har klarat vintern utan täckning några år. Efter den gångna vintern är de tyvärr borta. Vi har däremot klarat Sarrcenia flavum, vi har täckt tillväxtdelen med björnmossa
under vintern.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon