Full version: Trädpioner
Boxer
För ett år sedan sådde jag en massa frön av trädpion i en och samma kruka. Nu har de flesta grott och idag har jag försiktigt pillat upp 16 stycken och skolat om i varsin kruka.

Men en del hade redan fått 4-5 cm lång rot, så därför undrar jag hur djup den nya krukan måste vara.
Boxer
Är det ingen som har sått trädpioner, och vet om rötterna ger sig ut ur för låga krukor???

lyckero
Visst ger sig rötterna ut om krukan är för låg, men jag har inte haft några problem med 10-15 cm höga krukor. Pioner är nu inga snabbväxare... Men om du har typ ett grönsaksland eller liknande bäddar kanske du skulle prova att sätta några av de största där. Om man bara gräver rejält brukar det gå bra att flytta plantor som är några år gamla tycker jag.
Jag var hemma hos en dam som satt en hel massa trädpioner i sina dagar, och hon hade unga plantor i rader som morötter ungefär. Hon hade även gjort den erfarenheten att en stor, blommande planta hon flyttat för att färgen inte var så bra ofta gav nya plantor från de rotbitar som blivit kvar i marken. Den erfarenheten har jag själv inte lyckats med...
Lyckero
Boxer
Tack för den informationen tummenupp.gif

En rad med trädpioner i grönsakslandet... g.gif ..hmmm...Tja! varför inte! biggrin.gif yes.gif
mamamaggan
Hur har det gått med dina trädpioner Boxer ?

Petade ner frön för ett par år sedan och nu har de stuckit upp så jag är väldigt nyfiken på hur du gjort och hur det gått för dig.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon