Full version: Amaretto
Thé
Nu tycker jag att jag kan summera mitt första rosår, och den ros jag fallit mest för är Amaretto, en ny klätterros från Kordes. Den ska bli ungefär 2 meter hög och doftar gott, lite av äpple i min näsa. Bladverket är mörkgrönt och glansigt, mycket vackert i sig. Blommorna är gulrosa, och just nu har den en extra rosa blomma som får mig att tappa andan varje gång jag ser den. Håll till godo:

Amaretto höst2.jpg Närbild på Kordesrosen Amaretto, här något mer rosa än tidigare under säsongen.

Amaretto höst.jpg

Jag köpte den här rosen på impuls på Flora Linnea i början av juli och visste inte var jag skulle sätta den, så den hamnade i en stor kruka. Sedan planterade jag den bredvid trappan på baksidan där den nu står långt nere. Men när den växer till sig kommer blommorna att hamna i ansiktshöjd när man står överst i trappan.

Den har ovanligt veka grenar (i varje fall hittills), så jag har fått hänga upp den i långa snören. Får se hur den artar sig nästa år.
Kajsa
Den var ljuvlig, känner inte igen namnet och letar i LÅG, inget napp där. Är den helt ny från Kordes ? Zon ?
Så vacker ! Och zon 1 bor du i, så avundsjuk.
AnnammA
Mycket vacker, Thé! wub.gif Inte heller ngn ros jag lagt märke till(som tur är, kanske... det börjar bli fullt...)
Ezereht
Kollade på helpmefind, Rosen kom 2006. USDA zone 6b through 9b, så kanske zon 3-4 wink.gif
Flora Linnea har dem bland nyheter, klistrar in deras text.
Amaretto
En förtjusande färg har denna nya klätterros från Kordes. Med inslag av både crème och rosa påminner den om den engelska rosen Leander. Den är mycket rikblommande och har en fin fruktig doft av grönt äpple. Återblommande ända ut på hösten och har mycket god motståndskraft mot svampsjukdomar. Blommorna är tätt fyllda och bladverket friskt och
vackert. 2,5 x 1 m. Zon III.
Adelina
Vilken skönhet:) Fantastiskt vacker.
Det är ju lite nu på hösten som de remonterande rosorna bekänner färg.

Har du satt alla dina rosor i år? Vore intressant att veta vilka sorter du har införskaffat, och hur de har tagit sig.
Minns jag rätt om det var du som skulle sätta en häck med olika rosor?
Thé
Tack, Ezereht, för citatet från Flora Linnea. Jag har inte varit hemma under dagen och hunnit svara. Jag håller dock inte med om att den påminner om Leander, för Leander är jag inte särskilt förtjust i...

Men Kajsa, jag tycker inte att du ska låta dig hejdas av att det är zon 3 angett, det vet man aldrig om det stämmer...

Adelina, jag satte några rosor i höstas, alltså för ett år sedan, det var Albertine, Mme Alfred Carrière och New Dawn. Av dem har Albertine vuxit som en raket, är mer än två meter hög nu, och Mme Alfred Carrière har faktiskt skjutit upp ett skott som är minst en och en halv meter. New Dawn står och stampar och växer inte ett dugg.

I våras planterade jag Mary Rose, Geoff Hamilton, Souvenir de la Malmaison, Mortimer Sackler och Bantry Bay. De har alla blommat och vuxit till lite grann. Geoff Hamilton är stadigast medan Mary Rose inte vuxit särskilt mycket, utan mest blommat. Jag kan säga att jag längtar till våren när jag får lov att gödsla igen! Efter midsommar ville jag så gärna få fart på dem, men läste att man inte fick gödsla med kväverik gödsel, så jag kände mig begränsad till att bara mata med aska och bananskal. Hoppas de får massor av fart nästa sommar.

Jo, jag ska sätta en massa rosor längs ett staket av armeringsmatta, en sträcka om ungefär 15 meter. Nästa vecka kommer förmodligen firman som ska slita bort den gamla misskötta häcken, sedan får vi börja bygga. Jag har beställt 20 olika sorter, 10 klängrosor och 10 buskrosor, men måste lägga till Jacqueline du Pré efter Kajsas inlägg smile.gif Rosorna ska komma i slutet av oktober, och jag väntar i stor spänning! Förmodligen kommer jag att lägga till ytterligare en rad med lägre rosor framför, men det får vänta. Plånboken säger sitt och jag har märkt att jag ändrar mig hela tiden, så det kan vara bra att spara utrymme till kommande förälskelser.

Har just läst en bok om trädgårdsdesign och den underströk hur viktigt det var att strukturera, gruppera och minimera. 20 olika sorters rosor låter väl precis som om jag gör rätt? smile.gif Nej, jag kommer aldrig att kunna begränsa mig tillräckligt för att få den där riktigt smakfulla trädgården... satsar på romantik istället, tror jag. Ska även bygga en pergola med rosor och blåregn. Pergolan ska helst upp i höst eftersom Albertine ska klänga på den och nu börjar förvedas, men resten av växterna får vänta, kanske till nästa höst. Är inte så sugen på vårplantering längre efter den här ökentorra våren och sommaren. Det började inte regna förrän i augusti här...
Adelina
Nä men; experter i all ära....men visst blir det vackert med många olika klätterrosor, tätt tätt.
Den typen av rosor blir ju så stora så det ger ett bra intryck ändå. Jag tror att ditt staket kommer att bli underbart! Vilka sorter har du beställt?

Däremot kan jag hålla med expertisen om att man gärna kan gruppera mindre rosor, typ tehybrider, floribundor och polyanthor.. I min smak ser det rätt jobbigt ut med en och en, plutt plutt. Särskilt som den typen av rosor ofta har säregna färger.
Thé
He he, plutt, plutt, så kommer nog min rabatt att bli. Jag funderade på att beställa flera av vissa sorter, men så är det det där med pengarna också...

Jag räknar med att varje klätterros täcker in 1,5 meter, och att buskrosorna täcker upp eftersom jag sätter dem snett framför klätterrosorna.

Eftersom du frågar har jag beställt följande klätterrosor (de ska stå i den här ordningen för att få en viss ordning bland färgerna, fast ordningen bland de rosa är inte helt bestämd):
Alchymist, Ghislaine de Feligonde, Ilse Krohn Superior, Swan Lake, Penny Lane, Jasmina, James Galway, Constance Spry, Lady Sylvia Climbing, Mme Isaac Pereire. Alla dessa är inte renodlade klätterrosor, men bör funka mot staketet. Vissa verkar svåra, andra enklare. Ska bli mycket spännande!

Framför ska följande buskrosor stå: Port Sunlight (kommer först i ett senare skede), Crown Princess Margareta, White Jacques Cartier eller Jacqueline du Pré, kan inte avgöra riktigt hur stor Jacqueline blir, Königin von Dänemark, A Shropshire Lad, Felicia, Paul Boucuse, Mrs John Laing, Aloha (Boerner) och hörnet blir 2 stycken Irma och 2 Hyde Hall.

Sedan blir det nog en och annan mindre ros framför dessa, jag är nästan helt 100 på att jag ska ha 3 st Gertrude Jekyll borta vid Irma och Hyde Hall, en Mme Boll måste klämmas in samt Jacqueline du Pré om jag väljer att sätta den i främre raden istället för i bakre. Funderar även på Chloe och eventuellt Marie-Jeanne.

I ett senare skede ska jag göra början av staketet till ett hörn bort mot pergolan, och eftersom Alchymist och Ghislaine de Feligonde står där med Crown Princess Margareta ska det bli ett gult/orange hörn. Jag planerar att sätta Westerland och Goldener Olymp i vinkel mot dem. Är mycket sugen på Troika framför. Men nu talar vi om några års framförhållning, tror jag.

Skulle hemskt gärna vilja ha en Abraham Darby också, men vet inte var den skulle kunna hamna. Den luktar så gott! Ja, det finns väl alltid rosor man skulle vilja ha men inte riktigt kan få in.
Adelina
Blir spännande att se resulatet nästa sommar Thé!
Jättefina sorter du har valt. Mrs John Laing är en ros som hos mig blir väldigt sjuk, men när den väl blommar....ååååh, en enda blomma så förlåter man henne. Även Aloha har inte trivts hos mig (sjuk och liten), blir spännande att se om hon vill växa hos dig.
En ros som är min nya favorit är Lady Emma Hamilton, , både utseendet och doften är fantastiska.
Helt frisk hos mig i a f.
Thé
Lady Emma Hamilton har en plats spikad i en annan rabatt smile.gif Tillsammans med Kordes Aloha, Graham Thomas och Golden Celebration, tror jag att det var.

Vad gäller om rosorna trivs eller ej... jag har inte riktigt velat föreställa mig risken att de inte blir så fantastiska som jag önskar, men man får väl vara beredd att byta ut och prova nytt eftersom.
AnnammA
Härligt med alla dessa rosendrömmar och planeringar, Thé!!!
Jag kan hålla med om att "Mrs John Laing" kan vara kinkig, och det har hon varit i år. Men förra året var hon bättre, och när hon visar sina bättre sidor, är hon fullkomligt underbar!!!

Mrs John Laing.JPG
Jag har också planterat kring en armeringsmatta, som blivit formad som en tunnel: min rosenpassage. Där växer clematis och olika klängrosor, såsom "Albertine", "New Dawn", "Francois Juranville"mfl. Just nu växer det gräs som "golv", inne i tunneln, men vi har projekt på gång, att lägga plattor, och ändra gångar och passager, och jag har lagt in om en beställning på en pergola el dyl, där bla "Waldemar", "Tausendschön" och "Blush Boursault" ska klänga... Och så får det ju vara lite remonterande kläng med, och någon clematis inblandad...Yes! yahoo.gif

Thé
Låter underbart, AnnammA! Jag har faktiskt planerat att ha gräsgolv i min pergola, men börjar undra om det kanske blir för mörkt där inne med tiden för att gräset ska vilja växa där?
Ezereht
CITAT (Thé @ 25-09-2008, 16:59) *
Låter underbart, AnnammA! Jag har faktiskt planerat att ha gräsgolv i min pergola, men börjar undra om det kanske blir för mörkt där inne med tiden för att gräset ska vilja växa där?

Den dan, den sorgen va ? wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon