*Charlotta*
Hej!
Mina kameleontbuskar som jag har spaljerade mot grannen har börjat se glesa och trötta ut.
Kan jag beskära dessa på något sätt? När?

Tack för hjälp!

Charlotta
Bassam
Du kan beskära före blomning på OKTOBER eller efter blomning MARS, du kan beskära dem hårt om det behövs.
OBS: det är bästa tid MARS.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (*Charlotta* @ 21-09-2008, 21:47) *
Hej!
Mina kameleontbuskar som jag har spaljerade mot grannen har börjat se glesa och trötta ut.
Kan jag beskära dessa på något sätt? När?

Tack för hjälp!

Charlotta

beskär dom enbart på hösten , dels är dom känsliga för vårfrost dels så blöder dom .

har du gett dom vatten och näring ? jag hade nog börjat med det då burkar dom skicka nya skott och bli fina . annars kan du som sagt klippa in dom under juli-aug-sept . spara ca 2-8bladpar
MariaS
CITAT (Bassam @ 22-09-2008, 01:58) *
Du kan beskära före blomning på OKTOBER eller efter blomning MARS, du kan beskära dem hårt om det behövs.
OBS: det är bästa tid MARS.
H:Bassam

Aktinidian blommar i slutet av april, början av maj!!!
ALL beskärning utanför JAS, brukar sluta med ännu sämre planta eller katastrof!!!

Du kan beskära alla skott som är ca 70cm ovanför marken. INTE närmare marken än så, då klarar inte plantan att "dra" igång igen.
Det är bättre om du kan underhållsbeskära plantan lite varje år istället.

Var inte rädd för att tillföra näring. Gärna ko på påse.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon