Joninna
Har ett antal klätterosor runt huset, men antingen klättrar de upp på vinden, eller också så rasar de framåt. Skulle vara tacksam över tips på hemsida eller bok där man kan se hur man gör. Har sådana där galler eller rosstöd, men de har klättrat förbi dem för länge sedan. Ska man toppa dom, eller bygga en ställning och låta dem falla framåt?
Tacksam för hjälp
Heda
Jag har en besvärlig Flammentanz. Jag kapar alla grenar som inte växer där jag vill ha dem, efter blomning. Det hinner komma nya skott som blir kapade till lagom storlek på sensommaren. Den blommar snällt och mycket varje år. De flesta starkväxande rosor kan kapas hur man vill!

//Heda
Joninna
Har bland annat en Flammentaz, som jag faktiskt kapade jäms fotknölarna till slut, Den växer som en stor rotig buske, nästan som ett nystan i basen. Är det så att man helt enkelt toppar dom på några meters höjd för att de inte ska ta sig upp till takhöjd?
Heda
Absolut. De kan ju se lite stympade ut men klipp precis över ett bladpar så ordnar det till sig framåt försommaren. Har ibland hänt att en liten bit (ett par cm) har frusit på de avklippta grenarna, men då knipsar jag till dem bara så att de ser snygga ut. En trädgårdsvän tar häcksaxen och kapar på ca 1m höjd varje år efter blomning, hans når precis lagom till hängrännan (enplans hus) när hösten kommer och blommar snällt och mycket varje år.

//Heda
Joninna
Så bra. Då ska jag ge mig på de andra klätterosorna också. Har en honungsros som faktiskt tagit sig in på vinden, en Alchymist är inne på samma linje, loch en Maiden Blusch.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon