Undrar om någon tagit skott av 'affärsköpt' hibiskus någon gång? Och i så fall om ni haft någon framgång eller om det inte går alls... Tänkte på att de oftast är preparerade med nå medel så de inte ska växa så fort, utan hålla sig små å buskiga.
Tacksam vore jag för lite erfarenheter.....
yla
10-09-2003, 09:29
har aldrig tagit skott på köpehibiskus men testa vettja just nu har jag skott med rötter på av min hibiskus om nån e intresserad så e de bara att säga till mej så kan ni få bild på hibiskusen finns i albumet först till kvarn får skott tror jag har kanske ett tiotal
CarMa
10-09-2003, 19:46
Jag har tagit skott från en affärsköpt hibiskus. Det var förvisso året efter inköp så det där medlet hade nog gått ur jorden då. Den(skottet) är ca 5 år och uppstammad med ca 2 cm tjock stam och är ca 1 m hög. Den blommar just nu med gula, dubbla blommor. Massor med sol och vatten vill den ha. Jag klipper gröna skott och sätter i såjord med plastpåse över. Rötterna kommer på några veckor. / Carina
Eva St
12-09-2003, 00:19
Har också tagit skott av affärsköpta Hibiskus och stammat upp de har blivit kanonfina. Har en jääättteestor röd som säkert är 7-8 år gammal och några lite mindre gula som är ca 4-5 år. Så det är bara att sätta igång Eva St
Tittiluringen
12-09-2003, 13:55
hej!
ja med har sticklat mina köpehibiskusar
så fort jag klipper någon så kör jag ner skotten i jord och håller tummarna dom flesta rotar sig och växer så det knakar.
dessutom springer jag runt och korspollinerar mina blommor och har lyckats få fram frön ett par gånger...
Lycka till! Kram Tittiluringen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.