Full version: Rönnbär
Chamomille
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Gillan kanske? Jag tror jag dör snart rotfl.gif rotfl.gif Tack, nu ska jag göra gele. [attachment=24612:lmao.gif]
Gillan
CITAT (Chamomille @ 22-09-2008, 09:52) *
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Gillan kanske? Jag tror jag dör snart rotfl.gif rotfl.gif Tack, nu ska jag göra gele. [attachment=24612:lmao.gif]

Vadå! Jaag???? Skulle jag ha skickat något till den stora Rönnbärsdöden dunno.gif unsure.gif whist.gif ..................men du, jag glömde ju skicka med socker! Har du det själv? giggle.gif
Chamomille
CITAT (Gillan @ 22-09-2008, 10:10) *
Vadå! Jaag???? Skulle jag ha skickat något till den stora Rönnbärsdöden dunno.gif unsure.gif whist.gif ..................men du, jag glömde ju skicka med socker! Har du det själv? giggle.gif

rotfl.gif ja, jag tror jag har socker. rotfl.gif
Alba
Men Chamomille....bor du på en fjälltopp....eller ?
Jag tror aldrig vi haft så mycket rönnbär.....säg bara till om du behöver mer........kanske kan jag fixa en långtradare med mera
bär naughty.gif rolleyes.gif

Och blir det problem med sockret så kan jag fixa det också.

Blir det för mycket rönnbär har jag ett bra tips.......nya gardiner.

[attachment=24616:ronnbarfonster.jpg]
Betty
CITAT (Alba @ 22-09-2008, 11:18) *
......./

slap.gif rotfl.gif rotfl.gif
Gillan
Jag tror aldrig vi haft så mycket rönnbär.....säg bara till om du behöver mer........kanske kan jag fixa en långtradare med mera

laugh.gif ...........Ahaa, nu förstår jag vad du pysslar med på höstkvällarna bravo.gif
Eva-Helene
Snygga gardiner! Amerikanarna brukar ju ha tranbär i julgranen, så varför inte!
Alba
CITAT (Gillan @ 22-09-2008, 14:00) *
laugh.gif ...........Ahaa, nu förstår jag vad du pysslar med på höstkvällarna bravo.gif

Va....vad menar du.....gör inte alla så med sina rönnbär........ja inte Chamomille men alla andra slap.gif ohmy.gif naughty.gif
renate
Nääääääääääää,verkligen inte!
Aqvakul
Det har kommit till vår kännedom att det försiggår verksamhet med olagliga kedjebrev medelst rönnbär här på Odla...... unsure.gif
Chamomille

rotfl.gif Jösses....

Fjälltopp? Nä snarare tvärtom. Jag bor i en gryta. Ja, skicka gärna en långtradare du. a0a.gif
renate
CITAT (Aqvakul @ 22-09-2008, 14:50) *
Det har kommit till vår kännedom att det försiggår verksamhet med olagliga kedjebrev medelst rönnbär här på Odla...... unsure.gif

Vaaaaaaaaaaaaaaaaaa confused.gif
Chamomille

whist.gif
Alba
Ahhh....nu vet jag....det är därför Odla går så trögt ibland.
Wilmer
Som gelé rolleyes.gif
Aqvakul
CITAT (Wilmer @ 22-09-2008, 15:42) *
Som gelé rolleyes.gif

eller som Jelly! crazy.gif

Gillan
CITAT (Alba @ 22-09-2008, 14:32) *
Va....vad menar du.....gör inte alla så med sina rönnbär........ja inte Chamomille men alla andra slap.gif ohmy.gif naughty.gif

Psst! Man kan inte avslöja alla sina dolda talanger ninja.gif

Kan inte för mitt liv förstå vad du pratar om whistling.gif angel_not.gif
Chamomille
ninja.gif ninja.gif ninja.gif

Vad får ni allt ifrån? biggrin.gif
Aqvakul
Rönnbärssnaps

rönnbär
brännvin
en glasburk

Rönnbär går bra att använda som brännvinskrydda. Färgen på rönnbärssnapsen är fin, svagt röd med dragning åt rödbrunt. Smaken är kraftig, en aning frän och syrlig.

1. Plocka bären. De ska vara riktigt mogna och bör ha frostnupits. Bären kan också läggas i frysen över natten.

2. Fyll åtminstone halva glasburken med rensade rönnbär. Fyll sedan burken med brännvin.

3. Låt brännvinet stå minst en vecka eller helst över en månad. Filtrera sedan brännvinet och späd med brännvin till önskad styrka. Rönnbärssnapsen vinner på att lagras. Om smaken blir för syrlig kan du tillsätta en eller två teskedar honung och låta brännvinet stå ytterligare en tid.
Alba
What shall we do with the drunken sailor ♪♫♪♫♫
Lady Hamilton
naughty.gif Bjuda honom på detta?

Mammas rönnbärsvin
(dock inte min mammas giggle.gif )

2 liter fina, gärna frostnypna, rönnbär
2 kg strösocker
1 kg farinsocker
2 paket russin (0,5 kg)
2 Citroner i skivor
  • Ingredienserna blandas i ett lämpligt kärl, förslagsvis en rostfrihink. Över alltihopa hälls fem liter kokande vatten
  • När brygden kallnat tillsätts 50 gram jäst. Blandningen ska röras morgon och kväll i fyra dagar. Efter det silas den och får stå ytterliggare sju dagar. Därefter buteljeras vinet.
  • Ju längre vinet får stå desto godare blir det. För att få bort den ofta rikliga bottensats som bildas kan man tappa om vinet om man känner för det.
  • Satsen ger ca åtta stycken 75 centiliters flaskor med vin
Aqvakul
Om ni har för många rönnbär så kommer här lilla rönnbärsmalen till undsättning....

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon