|
Chamomille
22-09-2008, 08:52
Chamomille
22-09-2008, 09:16
CITAT (Gillan @ 22-09-2008, 10:10)   ja, jag tror jag har socker.
Men Chamomille....bor du på en fjälltopp....eller ? Jag tror aldrig vi haft så mycket rönnbär.....säg bara till om du behöver mer........kanske kan jag fixa en långtradare med mera bär  Och blir det problem med sockret så kan jag fixa det också. Blir det för mycket rönnbär har jag ett bra tips.......nya gardiner. [attachment=24616:ronnbarfonster.jpg]
CITAT (Alba @ 22-09-2008, 11:18)  Men Chamomille....bor du på en fjälltopp....eller ? Jag tror aldrig vi haft så mycket rönnbär.....säg bara till om du behöver mer........kanske kan jag fixa en långtradare med mera bär Och blir det problem med sockret så kan jag fixa det också. Blir det för mycket rönnbär har jag ett bra tips.......nya gardiner. [attachment=24616:ronnbarfonster.jpg]  ...........Ahaa, nu förstår jag vad du pysslar med på höstkvällarna
Eva-Helene
22-09-2008, 13:26
Snygga gardiner! Amerikanarna brukar ju ha tranbär i julgranen, så varför inte!
CITAT (Gillan @ 22-09-2008, 14:00)   ...........Ahaa, nu förstår jag vad du pysslar med på höstkvällarna  Va....vad menar du.....gör inte alla så med sina rönnbär........ja inte Chamomille men alla andra
Nääääääääääää,verkligen inte!
Aqvakul
22-09-2008, 13:50
Det har kommit till vår kännedom att det försiggår verksamhet med olagliga kedjebrev medelst rönnbär här på Odla......
Chamomille
22-09-2008, 14:14
CITAT (Alba @ 22-09-2008, 11:18)  Men Chamomille....bor du på en fjälltopp....eller ? Jag tror aldrig vi haft så mycket rönnbär.....säg bara till om du behöver mer........kanske kan jag fixa en långtradare med mera bär  Och blir det problem med sockret så kan jag fixa det också. Blir det för mycket rönnbär har jag ett bra tips.......nya gardiner. [attachment=24616:ronnbarfonster.jpg]  Jösses.... Fjälltopp? Nä snarare tvärtom. Jag bor i en gryta. Ja, skicka gärna en långtradare du.
CITAT (Aqvakul @ 22-09-2008, 14:50)  Det har kommit till vår kännedom att det försiggår verksamhet med olagliga kedjebrev medelst rönnbär här på Odla......  Vaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Chamomille
22-09-2008, 14:16
CITAT (Aqvakul @ 22-09-2008, 14:50)  Det har kommit till vår kännedom att det försiggår verksamhet med olagliga kedjebrev medelst rönnbär här på Odla...... 
Ahhh....nu vet jag....det är därför Odla går så trögt ibland.
Som gelé
Aqvakul
22-09-2008, 14:54
CITAT (Wilmer @ 22-09-2008, 15:42)  Som gelé  eller som Jelly!
CITAT (Alba @ 22-09-2008, 14:32)  Psst! Man kan inte avslöja alla sina dolda talanger  CITAT (Aqvakul @ 22-09-2008, 14:50)  Det har kommit till vår kännedom att det försiggår verksamhet med olagliga kedjebrev medelst rönnbär här på Odla......  Kan inte för mitt liv förstå vad du pratar om
Chamomille
22-09-2008, 15:10
Aqvakul
22-09-2008, 15:49
Rönnbärssnaps

rönnbär brännvin en glasburk
Rönnbär går bra att använda som brännvinskrydda. Färgen på rönnbärssnapsen är fin, svagt röd med dragning åt rödbrunt. Smaken är kraftig, en aning frän och syrlig.
1. Plocka bären. De ska vara riktigt mogna och bör ha frostnupits. Bären kan också läggas i frysen över natten.
2. Fyll åtminstone halva glasburken med rensade rönnbär. Fyll sedan burken med brännvin.
3. Låt brännvinet stå minst en vecka eller helst över en månad. Filtrera sedan brännvinet och späd med brännvin till önskad styrka. Rönnbärssnapsen vinner på att lagras. Om smaken blir för syrlig kan du tillsätta en eller två teskedar honung och låta brännvinet stå ytterligare en tid.
What shall we do with the drunken sailor ♪♫♪♫♫
Lady Hamilton
22-09-2008, 16:51
Bjuda honom på detta?
Mammas rönnbärsvin (dock inte min mammas )
2 liter fina, gärna frostnypna, rönnbär 2 kg strösocker 1 kg farinsocker 2 paket russin (0,5 kg) 2 Citroner i skivor- Ingredienserna blandas i ett lämpligt kärl, förslagsvis en rostfrihink. Över alltihopa hälls fem liter kokande vatten
- När brygden kallnat tillsätts 50 gram jäst. Blandningen ska röras morgon och kväll i fyra dagar. Efter det silas den och får stå ytterliggare sju dagar. Därefter buteljeras vinet.
- Ju längre vinet får stå desto godare blir det. För att få bort den ofta rikliga bottensats som bildas kan man tappa om vinet om man känner för det.
- Satsen ger ca åtta stycken 75 centiliters flaskor med vin
Aqvakul
22-09-2008, 17:55
Om ni har för många rönnbär så kommer här lilla rönnbärsmalen till undsättning....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|