Kvegerö
22-09-2008, 12:26
Hej
Jag har två gotlandskaniner.

Två honor. Just nu håller vi på med att starta ett byggprojekt här hemma. Ska bygga en stor bur till rabbisarna så man kan gå in till dem. Letat nästan förgäves på nätet men inte riktigt hittat ngt bra.
Här kan vi dela tankar, funderingar och tips med varandra.
zaaritha
26-09-2008, 22:48
Jag borde nog inte gjort ett inlägg!
Vi har vårt marsvin;Zenith o kaninen Sephyr inne i ladugården vintertid.
De bor i ett f d kalvbås, stort--med mycket halm o lådor att gömma sej i.
Finns det inte nå´t på Google, du kan få hjälp av?
blomkronan
27-09-2008, 08:06
Vi hade vår kanin ute en vinter, tyckte så synd om honom att han fick flytta in efter nyår. Ingen gick ut och kella med honom när han satt där ute på vintern dagar då det var riktigt kalt.
Men dina är två st så då har dom varandra. Vi hade oxå en rastgård intill som han kunde gå ut till när han ville vi byggde en "sluss" vet du vad jag menar en vägg innanför väggen... jag kan försöka rita en ritning om du vill veta? Vi hade oxå en matautomat så han alltid hade tillgång till pellets.
//Mari
(Vi har inte stampe kvar, då vi skaffa hunden fick han flytta till en annan familj.)
Solstorm
27-09-2008, 09:19
För flera år sedan hade vi två hermelinkaniner ute året runt. De tål ju kyla lite sämre än andra kanininer, men här gick det bra i zon 2. (Zonindelningen säger ju en del om klimatet för djur också).
Vi hade en jättestor bur på ben med ryggen mot östsidan av huset. Även om huset kanske inte ger någon värme så kanske buren kyls av mindre utav blåsten. Här blåser ju främst västvindar och på östsidan var det mer skyddat. Det var bara två mindre nätluckor på framsidan, resten var träskivor. På insidan taket var det tjocka frigolitskivor för att minska värmeförlusten.
På botten var det en 25-30 cm tjock torvbädd. Den bidrar ju också till isolering, om kaninerna velat hade de kunnat gräva ner sig i den men de gjorde de inte. All urin och nästan alla pärlor lades i ett hörn av buren så det var bara där som man behövde byta ut torv när man mockade. Torven suger upp så mycket att man inte behövde göra rent speciellt ofta. Goggla gärna på torvbädd, tror att det finns en del att läsa om torvbäddar för hästar. Det är suveränt! Alltid gott om halm i buren, där grävde de gärna in sig.
En sak som jag tror att många missar är hur mycket vatten de behöver. Jag läste i ett tidningsreportage att det skulle räcka med vätskan från en morot om dagen men det är felfelfelfel. På sommaren när det är värmebölja så dricker de ändå inte speciellt mycket vatten eftersom de äter grönt gräs. På vintern när de äter hö så dricker de betydligt mer. De MÅSTE ha vatten att dricka på vintern. Här har det gått ett antal drickautomater som frusit sönder. Man kan ställa in varmt vatten till dem, då har de lite längre tid på sig att dricka. Eventuellt kan man lägga en varm sten i vattnet för att det ska hålla sig ofruset lite längre.
Solstorm
27-09-2008, 09:25
Din fråga handlade ju om bur att gå in i. Vi hade en sådan sommarbur. Vi ville ju ha en bur där barn kunde vara inne hos dem. Byggde en jättebur av kraftiga brädor och kycklingnät. Nackdelen var att den blev så himla tung att flytta. För vi ville ju kunna flytta den till friskt gräs. Hade du tänkt bygga en bur som går att flytta eller en som som står på samma plats hela tiden?
skogstroll
27-09-2008, 09:27
Vi hade burar isolerade på ben med ett litet "innerum" de kunde gå in i. Botten kunde man fälla ner för att städa, och man kunde öppna locket + dörrar. Sen på sommaren hade de en betesbur separat. Kolla med Kaninavelsföreningen jag tror de har ritningar på sånt.
Kvegerö
28-09-2008, 09:06
God morgon!
Roligt att så många svarat :-)
Har googlat en del men hittar inga bra ritningar. Gäller ju att tänka igenom bygget innan så allt blir så funktionellt som möjligt.
Några bra sidor jag hittat:
http://www.kanin-net.nu/http://medlem.spray.se/kaninklubben/hobbies.htmlhttp://www.lillasallys.se/kaninsidan/start.htm Bra burar!!
Rasthagen "jag" *skratt* min karl ska bygga ska vara stor som man kan gå in i och vara på samma ställe en fast rastgård.
mvh
*Stintan*
28-09-2008, 10:05
Vet ju inte hur stor ni tänkt er men det borde ju gå med en stor voljär. Eftersom ni ska bygga själva är det ju bara att anpassa måtten. Finns en hel del bilder på utomhusvoljärer om man googlar.
Aqvakul
28-09-2008, 10:16
CITAT (*Stintan* @ 28-09-2008, 11:05)

Vet ju inte hur stor ni tänkt er men det borde ju gå med en stor voljär. Eftersom ni ska bygga själva är det ju bara att anpassa måtten. Finns en hel del bilder på utomhusvoljärer om man googlar.
Voljär - Är inte det en fågelbur?
*Stintan*
28-09-2008, 12:07
Jo fast man kan ju bygga något liknande till sin kanin och eftersom TS vill ha en bur som man kan gå in i så ser jag inte så stor skillnad men du kanske har något bättre namn på en stor utomhusbur. Letar man efter kaninburar på Google så hittar man inga sådana stora burar däremot kan man få idéer om man googlar på voljär.
*Stintan*
29-09-2008, 15:07
Kvegerö du kan väl berätta sedan vad ni valt för lösning.
Jag har 6 kaniner som alla bor utomhus. Själv har jag inte mina kaniner så de kan gå ut som de vill, men att bygga som en hundgård är något många uppfödare gör. Det är viktigt att förankra gallret djupt så inte kaninerna kan gräva sig ut, samt tak så inte rovfåglar kan ta dem. Har själv haft ormvråkar cirkulerat över mina mitt i ett bostadsområde, ingen rolig upplevelse...
Lycka till =)
gadriel
17-01-2009, 16:56
gadriel, vad fint du har gjort till dina kaniner!
Vi har 8 st honor som är tagna ur avel som får bo tillsammans i en lekstuga med 8 st troaxstängsel runt.
Dom äter snabbt ut gräset så man får flytta om stängslet då och då.
Det finns många kaninägare som har fina burar.
Kika lite på olika sidor. t.ex. skaf.info, kanin-net, kaninifokus, mm
gadriel
25-02-2009, 23:01
CITAT (Malvia @ 19-01-2009, 15:22)

[color=#0000FF]gadriel, vad fint du har gjort till dina kaniner!
Tack

Ska ordna en box i uthuset intill så dom kan ha spån och ombonat därinne på vintern. Nu har jag dom i stallet så dom ska ha torrt under tassarna.
blomkronan
25-02-2009, 23:15
CITAT (gadriel @ 17-01-2009, 16:56)

Jag byggde en kaningård sommaren 2007 till mina kaniner.
Fantastiskt

vilken fin gård du har byggt till dina kaniner, dom bor verkligen i paradiset

Tänk om alla kaniner kunde få bo så där
Jag vet att det finns regler för hur man håller kaniner ute på vintern,tror man kan gå in på Jordbruksverkets hemsida och se efter vad som gäller ,bla måste buren stå på ben och vara isolerad vet jag.Men gå in som sakt och kolla.
Gadriel !dina kaniner har det flott värre
Vi hade grannar som höll sina kaniner i en vanlig sommarbur på backen ute när det var snö och kallt ,flera grannar ringde och annmälde dom ,så dom fick antingen ta in kaninerna eller göra sig av med dom efter kontrol av djurskyddet.
Inga från Närke
01-03-2009, 11:37
Vad fint du har till dina kaniner Gabriel. Roligt att se att det finns djurägare som bryr sig.
Har en granne som har haft sina kaniner utomhus i små burar på backen trots -15 grader. Har försökt att ge lite pikar ibland och har sett att till en del har det hjälpt men inte fullt ut. Ska ta en kopia på lagen och lägga i deras brevlåda tror jag.
Har även en annan granne som har kanin och byggt med kycklingnät mellan två små bodar som det sedan finns ingångar till och värme, där förvaras foder och vatten bl.a.De har även burar utomhus uppbyggda mot väggen på ett av husen, så där bryr de sig också.
Viktigt är väl att tänka på att det måste vara nät i botten också så att de inte kan gräva sig ut utanför den stora buren.
Här kommer en länk med vad lagen säger:
http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=4061Lycka till med dina kaniner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.