Pernilla & Lars
Hejsan!

Behöver er hjälp med att hitta rosor till ny rabatt utanför mitt köksfönster yes.gif

Vi bor i ett herrgårdsgult rappat enplanshus från -54 i Uppsala.

Direkt nedanför mitt köksfönster står idag en lavendelrabatt efter den kommer en cirka 2 meter bred grusgång och därefter min nya rosrabatt som är tänkt att bli en sisådär 4-5 meter lång.

Vill gärna ha doftande relativt upprättväxande rosor, höjd runt 1.50 inte högre. Helst inga "skräpiga" taggbuskar. Ett plus om dom är relativt friska samt att man kan använda dom som "snittblommor".

Vid ingången till vårt hus står idag två st Klematis av Jakmanii, en på vardera sida.

Har tittat lite på Friesia, men börjar tvivla på gult mot gult confused.gif

Skicka gärna massor med tips och idéer och bilder om ni har.

Tack snälla på förhand!
smiley_small_hug.gif
Karin i Östuna
Här kommer nägra förslag på buskrosor som jag tycker om:

JP Connell: Gul men bleknar till nästan vit. Bra som snittros. Max 1,5 hög 1 m bred. Blommar i Juli plus bra remmomntering. Zon 6

Ghislaine de Féligonde) En underbar vit aprikos skönhet som blir runt 1 meter. Bommar från mitten av juli tillsenhösten.

'Morden Sunrise' ca 70 cm hög. härlig färg med gul botten. Kanterna på bladen är mörare. Iblnad ägår de åt rosa ibland mot orange. För den som vågar. Blommarfrån mitten av juli-senhösten Zom 5-6.

Louis Bugnet vit med mörkröda knoppar. 1,5 m. Blommar från början juli-senhösten. Toppen ros!

Henry Hudson vita halvfyllda blommor med gult öga. 50-70 cm hög. Blomar fån mitten av juli till senhösten.

Sedan kan man vara mycke järvare och välja en röd eller rosa ros med gult öga. Som sagt är lättre att komma med förslag när man känner till personens smak.

Glömde en sak. Vill inte vara en glädjedödare men fresia rekkomenderas till zon 3.

http://www.rosor.net/friesia.htm
Ezereht
Varför inte Linnaeus! Den doftar inte men den är sååååååååååååååå vacker biggrin.gif
Kanske kan du blanda med något gult eller rosa som doftar.
Kajsa har finare bilder... (hoppas det är okej att referara till ditt album Kajsa).

Clair reinassance tittade jag just på i Kajsas album "moderna buskrosor".
http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...i&img=18924

Kolla också på Golden Eye, Kajsa har den också i albumet Easy Elegance. Dom doftar nog inte heller så mycket.

Men om du har någon av kanadarosorna också som doftar eller någon engångsblommande som doftar emellan så får du ju allt.

Vet inte hur Austin-rosor klarar sig i Uppsala men dom är ju väldigt vackra.
m_arle
Ezereht!

Du har verkligen fastnat för Linnaeus. Kan du inte berätta lite mer om hur den växer hos dig?

Har den övervintrat bra? Hur stor har den blivit? Varför rekommenderar du den alltid? Var har du köpt den?

/marle
Chamomille
Vad är egentligen Herrgårdsgult? Jag har fått flera förklaringar på det, och det gör mig inte klokare. Knallgult? Vaniljgult? Senapsgult? Har du ett foto på stugan? smile.gif
Ezereht
M arle,jag rekommenderar den för att den är så fantastiskt vacker så klart. wub.gif

Den blommar hela sommaren som en galning, färgerna varierar från djuprosa på knopparna till gult-gulorange för att sedan innan blomman dör gå mot blekt gammelrosa med cremegul mitt. Måste ju passa var som helst? I vilken plantering som helst och mot alla husfärger... tycker jag.

Bladverket är tätt fint och glänsande, har varit helt frisk hos mig och verkar ju så hos Kajsa också. Den blommar fortfarande som en galning, och jag har ändå inte gett den någon särskilt gosig jord eller så.

Den verkar härdigare än många andra rosor som också är tvåfärgade i gul-rosa-orange, och har vakrare växtsätt. Nu har ju inte min övervintrat än faktiskt blush.gif men hos kajsa har det gått bra, och alla som jag rekommenderat den till har bott i södra sverige, så dom borde inte ha några problem. whist.gif

Visst finns Morden sunrise också men den är så annorlunda i växtsättet. Inte alls lik Linnaeus. Bladen är ljusare och blekare och större. Själva busken känns tråkigare, även om blommorna är fina. Men dens blommor är mera stora och sirliga, medan Linnaeus är små, mer fyllda och docksöta.

Jag har köpt min på Hansskogs plantskola på Teg (umeå). Den finns i Skellefteå också på någon plantskola, tänkte åka dit först (kör ju förbi när jag åker till föräldrarna på besök) men så hittade jag den på Teg.

Nu måste jag ut och gräva mera, Svennis har öst rossticklingar över min lilla täppa wub.gif
Pernilla & Lars
Tack för alla fina förslag men för guds skull stanna inte här, kom med mera förslag, tips och råd wub.gif

Jag har tittat på Linnaeus och faktiskt sett den hema hos Kajsa och jag håller med, den är helt fantastisk.
Har försökt att få tag på den hos min plantskola men den var slut, kanske får jag köpa via nätet.

När det gäller Louise Bugnet så har jag två stycken det är också en fantastisk ros, jag har även en Ghislaine de Feligonde som också det är en favorit.

Ett herrgårdsgult hus är en varm gul färg som inte är så "knallig", du kan se färgen i bakgrunden på bilden.
Här kan ni även se var jag tänkt att anlägga den nya rosrabatten, dvs till vänster i bilden där blomlådorna står i dag.

Tyvärr så hade jag ingen bättre bild för tillfället.

smiley_small_hug.gif

[attachment=24667:Klematis__6_.JPG]
Karin i Östuna
Vill tipsa om en bra hemsida att titta på rosor på. Plantskolan ligger i Tierp så du behöver inte köpa din ros där även om det är ett mycket trevligt ställe. Jag gillar hemsidan eftersom rosorna är sorterade först efter buskors, rabattros och klätterros. Inom gruppen är de sorterade dels i färger osv.

http://www.tradgarn.com/

Jag undrar vad man mer kan tipsa om. Möjligen att fortsätta att titta på rosorna. Bolla gärna dina ideer här. Vill du ha doft på rosen? Ska den vara enkel, dubbel eller halvdubbel.

Ska du ha flera rosor av samma sort, solitär eller några olika rosor?
Kajsa
Hej Pernilla, här lite förslag från mig

Diamond Border, blir lika stor och fyllig som Linnaeus ca 1.20 och busklik. Linnaeus passar också fint med denna ros, zon 4 och frisk.

Har du Jackmanii vid huset kan du ha lila rosor med

Rhapsody in Blue, doftar gott, zon 4 blir ca 1.20 - 1.5 m

Charles Austin, är tuffare än jag väntat, hängt med många år och blommar tidigt, blir hög med åren ca 1.5 eller mer, doftar gott.

Macy´s Pride, rotäkta Easy Elegance ros, zon 4, blir 1.20 men ska kunna bli 1.5 m, doftar, knopparna är gula och blomman är ljusgul/vit. Favorit ros ! Ny ros sedan två år.

Morden Snowbeauty, Kanadros, har två och jag har sett i sommar att dom blir 1.5 m här, underbar ros och tuff.
En annan fin vit/rosa Kanadaros är Morden Blush, finns i mitt album, men självklart finns det en massa andra du kan ha.
Pernilla & Lars
Jag ska defenitivt läsa vidare om följande blommor; Linneaus, Charles Austin, Macys Pride, JP Connell.

Sedan undrar jag om man kan vara vågad och lägga in någon rosa ros mitt i smeten eller blir det för "rörigt"
tänkte först och främst på någon gammaldags buskros som tex Mme Boll confused.gif

Rhapsody in Blue är verkligen läcker men är inte den svår att kombinera med andra eftersom färgen är så speciell confused.gif

Som sagt, min prio just nu ligger på icke skräpiga mer upprättväxande buskar gärna med doft wub.gif

smiley_small_hug.gif
Kajsa
Tar du in lite rosa med så finns många säkra kort att välja på, Rhapsody in Blue ja det ska väl vara närmast en av dina Jackmanii då, men annars fint mot det gula, men en smaksak. Jag blandar så friskt här som du vet så jag har inte plats fundera på om allt är så perfekt i färger.

Tar några gammaldags rosa bra rosor

Duchesse de Rohan, blir buskig med många grenar, 1.5 m och zon 5 växer i en blåshörna på kalla framsidan och har aldrig frusit ner ett dugg. Portlandsros och remonterar.

Yolande d´Aragon, Portlandsros, zon 4 ros, stark doft, blir ca 1.5 m.

Mme Boll, har tre st i trädgården, söt och blommar finast mot hösten, ca 1. 20 - 1.5 m, zon 5

Jacques Cartier, Portlandsros, zon 5 och blir buskig 1.5 m, stark doft.

Portlandsrosorna är nästan finast mot slutet av sommaren/hösten. Kan få rosrost, regnar det mycket kan blommorna klibba ihop, men i stort underbara sorter. Har fler sorter i mitt album/Portlandsrosor.

Jo, ska tillägga att dessa rosor växer upprätt, lite stelt, inga buskar som hänger
En annan fin ros är annars Rose de Rescht

Blir en buske, kan användas inom matlagning, stark doft, växer också prydligt ca 1.5 m, zon 5, remonterar
Erika i Sandviken
[attachment=24828:BlueParfume.jpg]

Blue Parfume,en favvo ros.Styvt växtsätt och doftar underbart!

[attachment=24829:Chicago_Peace_08.JPG]

Chicago Peace

[attachment=24830:Daybreaker.JPG]

Daybreaker

[attachment=24831:Dorndröchen.JPG]

Dorndröchen

[attachment=24832:Gavno.jpg]

Gavnö

[attachment=24833:Edgar_Degas.JPG]

Edgar Degas

[attachment=24834:Picadilly.jpg]

Piccadilly

Jaaaa det finns hur många som hellst,välkommen ner i rosträsket *ler*

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon