|
Full version: Kirskålsslänt
Hej ! Läste om att flocknäva tar över kirskålen.Vi har en lång slänt med kirskål har varit inne på att täcka men verkar ta så lång tid.Vi har disskuterat att lägga grus å en del större stenar som dekoration men jag tycker de ä lite tråkigt därför har vi liksom förträngt hela slänten tills nu Så..nån som har fler förslag på växter som man kan plantera där så skulle jag bli jätteglad (är kanske inte direkt lat men vill inte lägga ner ett jättejobb just där)
Aqvakul
22-09-2008, 19:15
Jag tvivlar faktiskt på att någon trädgårdsväxt inklusive Flocknäva skulle kunna konkurrera med ett etablerat bestånd av Kirskål. Fast försöka duger. Tippar att det slutar med någon form av täckning.....
Kanske Fast inte nu Snygg Bambu? är den din?
Aqvakul
22-09-2008, 19:23
CITAT (Klint @ 22-09-2008, 20:19)  Kanske Fast inte nu Snygg Bambu? är den din? Nej, det är inte min bambu - skulle aldrig plantera bambu, bladen skräpar alldeles infernaliskt
CITAT (Klint @ 22-09-2008, 19:55)  Hej ! Läste om att flocknäva tar över kirskålen.Vi har en lång slänt med kirskål har varit inne på att täcka men verkar ta så lång tid. Har du en slänt som enbart består av kirskål så är nog det bästa att helt enkelt gräva bort det översta lagret jord och byta ut det. Om du inte har något emot kemisk bekämpning kan du förstås använda Roundup istället. Annars täcka, men det kan ta ett par år innan det är helt borta. Flocknäva kan ta död på enstaka plantor kirskål och framför allt se till så de inte blir fler - men det är inget universalmedel som man kan plantera in i en befintlig djungel av kirskål och tro att det rensar bort allt
Ålgryte
23-09-2008, 00:45
CITAT (HelenJ @ 22-09-2008, 20:51)  Om du inte har något emot kemisk bekämpning kan du förstås använda Roundup istället. Flocknäva kan ta död på enstaka plantor kirskål och framför allt se till så de inte blir fler - men det är inget universalmedel som man kan plantera in i en befintlig djungel av kirskål och tro att det rensar bort allt  Har du bild på flocknäva? Sprider den sig lika fort och villigt som kirskål? Har hittills försökt att dra upp den med handkraft men kirskålen är envis Roundup tar väl död på alla växter, dvs även de som jag vill ha kvar?
Lupiner brukar kunna konkurrera ut det mesta.
Roundup verkar genom växtens fotosyntes och måste således penslas eller sprutas på plantans blad. Det dödar bara den växt som fått Roundup på bladen. Om du vill använda Roundup så gräv upp de växter du vill ha kvar och spruta sedan( OBS inte en blåsig dag!!) slänten. Det går ju att gå omkring och pensla också om du orkar det. Roundup är ett enkelt dvs i motsatt till komplext, gift. Men påträffas i inte alldeles små koncentrationer i grundvattnet. Använd med måtta och inte nära (6m) vattendrag!! Annars har jag hört att Getrams och kirskål inte gillar varandra, så plantera gärna in Getrams i slänten efter giftdödning eller rensning. Själv brukar jag sätta Allium där jag inte orkar bekämpa Kirskålen...det blir fint, tycker att Kirskål är fin när den blommar! Liljor brukar också kunna klara sig. Kirskålen är ju inte så hög, jämfört med tex nässlor, så lite högre och kraftiga perenner tex Lupin, (ogräsen) Såpnejlika och Praktlysing ska nog kunna konkurrera bra. Där jag bodde förut fanns ett Såpnejlikebestånd mitt i Kirskålsmattan när jag flyttade in och där Praktlysingen bodde blev det inte ens några nässlor!! Jag skulle föredra att gräva upp rundlar på ca 1m i diameter och plantera Såpnejlikor, Lupiner, Rams och vår- och sommarlökar! Det kanske inte får bort Kirskålen, men de klarar att konkurrera ialla fall.  //Heda
CITAT (Heda @ 23-09-2008, 06:59)  Roundup verkar genom växtens fotosyntes och måste således penslas eller sprutas på plantans blad. Det dödar bara den växt som fått Roundup på bladen. Om du vill använda Roundup så gräv upp de växter du vill ha kvar och spruta sedan( OBS inte en blåsig dag!!) slänten. Det går ju att gå omkring och pensla också om du orkar det. Roundup är ett enkelt dvs i motsatt till komplext, gift. Men påträffas i inte alldeles små koncentrationer i grundvattnet. Använd med måtta och inte nära (6m) vattendrag!! Annars har jag hört att Getrams och kirskål inte gillar varandra, så plantera gärna in Getrams i slänten efter giftdödning eller rensning. Själv brukar jag sätta Allium där jag inte orkar bekämpa Kirskålen...det blir fint, tycker att Kirskål är fin när den blommar! Liljor brukar också kunna klara sig. Kirskålen är ju inte så hög, jämfört med tex nässlor, så lite högre och kraftiga perenner tex Lupin, (ogräsen) Såpnejlika och Praktlysing ska nog kunna konkurrera bra. Där jag bodde förut fanns ett Såpnejlikebestånd mitt i Kirskålsmattan när jag flyttade in och där Praktlysingen bodde blev det inte ens några nässlor!! Jag skulle föredra att gräva upp rundlar på ca 1m i diameter och plantera Såpnejlikor, Lupiner, Rams och vår- och sommarlökar! Det kanske inte får bort Kirskålen, men de klarar att konkurrera ialla fall.  //Heda Hej Heda å alla andra tack för svar! Tror jag kan "sälja in" iden med rundlar till min man Det låter som lagom jobb å de blir nog snyggt!
Det blir kanonfint! Å Kirskålen som en grön matta! Kirskålen blommar samtidigt som Kirgislök och håller sig till början av Såpnejlikans blomning! Sedan kommer nog både Lupiner och Såpnejlika att breda ut sig in i Kirskålen....lagom jobb och fint! Kirskål är ju en fantastisk marktäckare!  //Heda
CITAT (Heda @ 24-09-2008, 11:30)  Det blir kanonfint! Å Kirskålen som en grön matta! Kirskålen blommar samtidigt som Kirgislök och håller sig till början av Såpnejlikans blomning! Sedan kommer nog både Lupiner och Såpnejlika att breda ut sig in i Kirskålen....lagom jobb och fint! Kirskål är ju en fantastisk marktäckare!  //Heda Hej igen! Har kollat lite på Rams mfl. allt verka så klart men när man ska börja inställer sej frågan ska man plantera en växt i varje rundel eller blanda? Vad tycker ni, å Heda hur tänkte du? Tacksam för alla synpunkter
Min odlingslott var täckt av väletablerad kirskål. Jag grävde och grävde. Och grävde lite till. Nu har det varit potatis och lök och luktärter och bönor och, och och. Så det går att få bort. Jag tror att det är bra med grep och handskar. För om man gräver av dom med en spade så försvinner rötterna ned i jorden igen. Handskarna är för att dra upp rötterna. Sedan så blir kålen ledsen när man klipper den. Särskilt när det är torrperioder. Klipper man av bladen ofta så förlorar den sin kraft. Men, nu undrar jag förstås, om nu flocknäva kan konkurera ut kirskål, tar den inte över resten av trädgården också? Kirskål är snyggt........... Åtminstone på de platsr där man inte vill odla nåt annat.
Har du en hel slänt med kirskål hjälper inte flocknäva,den tar inte bort kirskål,men konkurera med den.Jag har Flocknäver och kirskål på en remsa utanför trädgården. Men i din slänt gäller grepp och hanskar om och om igen.Det med att odlar potatis någon säsong där låter bra.
Jag skulle sätta en växt i varje rundel. Dvs ganska rejäla "ruggar". Såpnejlika brukar folk vilja bli av med så där kan du nog lätt få tag på ordentliga plantor, samma sak med Praktlysing om du vill ha det. Kirgislök finns ofta i storpack, 15 st för 50 (Blomsterlandet, Coop mm) -75 kr sätt dem 5 eller 10 ihop i lite mindre rundlar. Lupiner blir ju stora plantor så det räcker med tre i en 1m rundel. Det blir finare om det är större sjok av samma växt. Kirgislöken kan du också placera ut en och en här och var, gräv då en mindre (20-25cm) rundel. Det viktiga är att växterna får en chans att etablera sig innan Kirskålen har vuxit ihop över rundeln igen.
Fler högre "ogräsväxter": Mynta, Höstsolros (är perenna solrosor), Citronmeliss, Trädgårdsvallmo (överlever i Kirskål), Bergklint, Jätteprästkrage (brukar klara sig).
//Heda
blomkronan
25-09-2008, 08:12
När vi köpte vårat radhus -97 fanns det en odlingslåda (typ pallkrage) i en hörnet av tomten på baksidan. När våren kom bytte jag ut jorden, satte morötter, rädisor, sallad och lite annat. Jag var duktig och rensa ogräset, men vi var borta en tid. och när jag kom hem var hela lådan full med kirskål  det var så mycke att det gick inte att riva bort utan att ta bort allt jag odlat. Jag gav upp tanken att odla i den hörnan av tomten, jag har suttit och ränsat rötter med händerna i minst 5 år provat med Roundup inget hjälpte... kirskålen är kvar. Nu har jag köpt markduk, och grävt ur för en odlingslåda, i med markduk och jord, sen blir det marksten runtom istället och så får det bli krukor på den platsen. [attachment=24715:DSC00840.JPG] Så jag tror att även om du gräver upp rundlar så kommer kirskålen växa in där, och fort, på en sommar så är det fullt i rundlarna. om du sätter en kant 30-40 cm djup runt det du gräver bort, ev markduk innan du lägger på ny jord, så tar sig kirskålen inte in lika snabbt. //Mari
Ja, Kirskålen kommer att ta sig in, det är därför man måste plantera riktiga ogräsväxter som klarar konkurrensen och inte är lägre än Kirskålen. Annars får man sätta en riktigt rejäl rotspärr, men eftersom Kirskåls rötter kan ta sig ner på en meters djup så räcker inte det heller i längden. Rensa med grep är ett måste för det räcker med en rotbit på 1cm för att det ska bli en ny planta, med spade hackar man bara sönder rötterna. Jag har sett riktigt stora bestånd med Såpnejlika (tex) mitt i Kirskålsmattor, de klarar konkurensen. I det här fallet handlar det nog mest om att få det att se lite trevligare ut, inte att ta sig an ett Kirskålskrig....som man oftast förlorar. Ibland får man kompromissa.  //Heda
Hur hamnade dena ogrästråd bland prydnadsväxterna?
Jag har just kommit in efter några timmars krigande mot kirskålen. Jag har grävt upp 2-4 kvadratmeter med grep och hacka. Jag fyllde min 10 liters spann fyra gånger med enbart kirskålsrötter. Nu ligger rötterna på en plåt och torkar/dör.
Förmodligen finns det fler rötter kvar där jag grävt. Men, runt omkring finns ännu mer kirskål...oj..oj.
Men om rundlar: om man rensar min rundel mycket nog och sedan även silar jorden. Och sen planterar något starkväxande och gärna högre än kirskålen. Och sedan kör gräsklipparen i en meter bred cirkel utanför rundeln..... så får kirskålen mycket svårt att ta sig in igen.
Det ställe jag grävde upp idag, vill jag gärna ha perenner och kryddor på. Jag inser att det hade varit bättre med potatis där, men den platsen är så fin och det skulle se så bra ut med blommor just där. Få se hur mycket jag orkar rensa.......
Chamomille
25-09-2008, 15:09
CITAT (Aqvakul @ 22-09-2008, 20:23)  Nej, det är inte min bambu - skulle aldrig plantera bambu, bladen skräpar alldeles infernaliskt Men, vad har du haft/har för erfarenhet av Bambu? Min har inte skräpat någon gång.
Aqvakul
25-09-2008, 15:28
CITAT (Chamomille @ 25-09-2008, 16:09)  Men, vad har du haft/har för erfarenhet av Bambu? Min har inte skräpat någon gång. tappar dina aldrig bladen...
Chamomille
25-09-2008, 16:00
CITAT (Aqvakul @ 25-09-2008, 16:28)  tappar dina aldrig bladen... Nej. Det gör den inte.
Hej evaisa! Flocknäva! Jag läste nån stans att den trivdes t.om med bland kirskål å jaa sen gick ja väl igång på det!
Maria_z5
25-09-2008, 20:47
Hej.
Jag håller på att konkurrera ut brännässlorna runt tvättställningen med brokbladig kirskål, höstanemon och myskmadra samt hjärtbergenia och rosenhallon. Tanken är att hålla tillbaka mattan av kirskål med myskmadra och gräsklippare. Vet inte hur det kommer att fungera än, det syns nästa år men jag kommer aldrig se resultatet eftersom vi ska flytta lite oplanerat.
Mitt tips till dig är alltså att gå på med gräsklipparen och begränsa kirskålens yta på det sättet och plantera in sånt som går att klassificera som ogräs när det är etablerat och som höjdmässigt blir högre än kirskålen. Jag håller med vem det nu var som sade att kirskål är vackert och särskilt brokbladig sådan.
Lycka till, Maria
Klint, nu börjar jag bli nyfiken på hur de ser ut, flocknävorna alltså. Jag kunde ju ha nåra såna hos alla mina kvarvarande Kirskål. Jag har en långsiktig plan på total kirskålsutrotning (på min lott alltså) men det är ju långsiktig. Det blir små attacker här och där efter humör.
[attachment=24786:blomma.jpg] Oj oj oj första gången hoppas bilden inte ä för stor.Jag hittade denna på Allt om Trädgård är allt utom expert (gäller såväl blommor som datorer och bilder CITAT [/color][color="#FF0000"]Det kommer en da i morron oxå,
å om inte då spelar det ingen rollCITAT
Tack för bilden! Den påminner om kirskål.......bladen i alla fall. Blommorna var söta. Jag tror att jag skall flytta min mynta till kirskålshålet. Där kan de vänslas med varandra.
Madeleine1
28-09-2008, 10:14
Vid guidning på Botaniska trädgården i Göteborg fick vi tips om att skogsvallmo kan konkurrera ut kirskål. Köp ett par påsar skogsvallmofrön, strö ut över ytan. Skogsvallmon kommer igång aningen tidigare än kirskålen, är aningen högre och aningen tätare och betydligt lättare att rensa bort när den gjort sitt. Jag har inte testat själv - har tack o lov inga kirskålsproblem - men det kan ju vara värt ett försök!
jag vill bara förhäva mej en stund.........Nu har jag rensat kirskål i ett par timmar..... och förhoppningsvis skapat en kvadratmeter kirskålsfri odlingslott. Berget av kirskålsrötter bara växer........
maria-pia
30-09-2008, 09:26
När vi flyttade in i vårt hus för ca 2 år sedan härjade Kirskålen vilt. Vi hade en slänt som bestod av en matta med Kirskål och ett potatisland i utkanten av gräsmattan där man kunde tro att det var Kirskål som odlades. Nu är det inte något problem längre Kirskålen är borta. Vi började med att ta fram trimmern och klippa ner Kirskålen, sedan täckte vi med svart markduk och massor med ny matjord och täckbark. Där växer nu Lammöron, massor med Stäppsalvia och Kirgislök. I det gamla potatislandet planterade vi 2 äppelträd, 1 plommonträd, hallon , vinbär och i framkant smultron. Det dyker i bland upp en och annan Kirskål runt träden och buskarna eftersom där är det hål i markduken eftersom de behöver ett annat djup än blommorna. Men det handlar bara om enstaka exemplar.
Om man hela tiden plockar bort det gröna stressar man växten så den till slut försvinner. Det går åt mycket energi från roten för att bilda nya blad. Sedan är det då meningen att bladen ska ge tillbaka energi till roten. Men om man plockar bort bladen innan de hinner det utarmas roten mer och mer och dör till slut. Det optimala är att rensa bort plantan när det kommit 3 blad, då tar man mest energi från roten. (Detta gäller naturligtvis alla växter.) Ibland diskuteras om det är vettigt att köra över kirskålen med jordfräs och hacka sönder den i småbitar. Det blir naturligtvis många nya små plantor då. Men om man rycker de nya plantorna varje gång de har 3 blad tar man död på växten mycket snabbare än om man inte fräst upp den. Det gäller förstås då att ha tid att verkligen ge sig ut och rensa ofta!
HelenJ!
Det verkar klokt. Men, hur menar du med tre blad? I och med att rotsystemet är så stort så har väl tre blad ingen större betydelse?
Men jag tror på ideen med ständig klippning. Sedan kan man ju ge sig på rotsystemet när man känner för det. En bit i taget. Det är lättare att dra upp långa sammanhängande tjocka rötter än sönderhackade små tunna. Nu sist grävde jag först med grep så att rötterna började lossna sedan krafsade jag med "luckrare" en sån däringa gaffel med tre böjda klor. Många rötter fick jag upp.
Himla stor hög blev det...........
tänkte försöka torka ihjäl dom.
Eller är det bättre att elda upp rötterna?
CITAT (HelenJ @ 30-09-2008, 19:14)  Det optimala är att rensa bort plantan när det kommit 3 blad, då tar man mest energi från roten. När den fått fler än 3 blad börjar den skicka tillbaka näring till roten igen, och det vill man ju undvika. Är roten stor tar det förstås längre tid (fler rensningar) att tömma den på energi än om det bara är en liten fnutt. Och jag håller med dig - jag nöjer mig inte med bladen utan försöker alltid få med så mycket rot som möjligt. Men allt får man ju inte bort... Det spelar nog inte så stor roll vad du gör med dina kirskålsrötter - men lägg dem inte på komposten bara! Har du tillgång till gasbrännare dödar du dem lätt - de tål bara +70 grader innan cellerna blir förstörda.
CITAT (maria-pia @ 30-09-2008, 10:26)  När vi flyttade in i vårt hus för ca 2 år sedan härjade Kirskålen vilt. Vi hade en slänt som bestod av en matta med Kirskål och ett potatisland i utkanten av gräsmattan där man kunde tro att det var Kirskål som odlades. Nu är det inte något problem längre Kirskålen är borta. Vi började med att ta fram trimmern och klippa ner Kirskålen, sedan täckte vi med svart markduk och massor med ny matjord och täckbark. Där växer nu Lammöron, massor med Stäppsalvia och Kirgislök. I det gamla potatislandet planterade vi 2 äppelträd, 1 plommonträd, hallon , vinbär och i framkant smultron. Det dyker i bland upp en och annan Kirskål runt träden och buskarna eftersom där är det hål i markduken eftersom de behöver ett annat djup än blommorna. Men det handlar bara om enstaka exemplar. Det där låter ju görsnyggt! Men hur mycket är mycket jord nåra lastbilsflak eller? Antar att ni har nån slags avslut eller annars åker väl jorden iväg?Ni planterade alltså med en gång då eller ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|