|
hur vattnar jag min venus flugfälla.
Ska jag vattna den med vanlig vattenkanna som med en vanlig blomma rätt mycket eller ska jag spraya lite med en sån spray spruta, eller mycket med en sprayspruta.
Hur många gånger i veckan ska jag spraya min flugfälla också?
Tack för svar!
Nu är jag inte jättehaj på just denna arten, men generellt så ska behöver man inte vattna med spray, det är väldigt tidsödande. Däremot ska jorden vara konstant fuktig, vilket innebär vattning kanske två gånger i veckan beroende på miljö (men det märker du). Sen om du har möjlighet att ge den regnvatten, avjonat eller destillerat vatten är det absolut bäst.
CITAT (Kee @ 22-09-2008, 23:06)  Nu är jag inte jättehaj på just denna arten, men generellt så ska behöver man inte vattna med spray, det är väldigt tidsödande. Däremot ska jorden vara konstant fuktig, vilket innebär vattning kanske två gånger i veckan beroende på miljö (men det märker du). Sen om du har möjlighet att ge den regnvatten, avjonat eller destillerat vatten är det absolut bäst. okej, men då är det rätt mycket vatten man ska hälla då? :S är rädd för att över vattna den :S
På den här sidan finns mycket info, men längst ner på den finns en massa länkar till just venus flugfälla länkar
Myosotis
24-09-2008, 09:07
Jag har hört att de vill stå med fötterna i vattnet, och det gör min. Det går nog inte att övervattna. Jag tar kranvatten, för jag har extremt mjukt vatten.
Christer i Falköping
24-09-2008, 18:51
Det är praktiskt att låta den stå i en skål som är fylld med vatten upp till åtminstone halva krukans höjd. Tänk på att det skall vara så lite kalk i vattnet som möjligt. Absolut ingen näring alls! Christer.
Funkar utmärkt i ett akvarium eller liknande också. Här har jag en i en sån där förbjuden guldfiskskål
Förbjuden guldfiskskål ? är det något nytt ??
CITAT (lissa @ 24-09-2008, 20:10)  Förbjuden guldfiskskål ? är det något nytt ?? Näe. Det är ngn som kommit på att det är djurplågeri att ha guldfiskar i runda skålar. De kan inte ställa sig i ngt hörn då (Svenska myndigheter i ett nötskal!)
Oh, jag trodde att fiskarna nöjde sig med någon växt att gömma sig i, att det ska vara ett hörn hade jag aldrig hört..bra, då har jag lärt mig det nya för idag
CITAT (MariaS @ 24-09-2008, 20:12)  Näe. Det är ngn som kommit på att det är djurplågeri att ha guldfiskar i runda skålar. De kan inte ställa sig i ngt hörn då (Svenska myndigheter i ett nötskal!) Ja, det verkar ju vettigt, för som alla vet så har ju alla sjöar hörn
Alexander-VG-zon3
24-09-2008, 21:49
jag tycker det är djurplågeri att ha dom i skålar ,, inget utrymme för dom att simma på plus dåligt syresättning . det är inte förbjudet men mina fiskar har ''normala'' kar med simutrymme .
Ordning i ledet.  Nu var det inte guldfiskskålar det handlade om, utan hur man bäst sköter sin venusfälla!
Alexander-VG-zon3
25-09-2008, 08:44
CITAT (MariaS @ 25-09-2008, 08:18)  Ordning i ledet.  Nu var det inte guldfiskskålar det handlade om, utan hur man bäst sköter sin venusfälla! JAPP
Christer i Falköping
27-09-2008, 17:12
Fast gulkdfiskskålen är numera förbjuden att ha fiskar i enligt lag. Bra tycker jag, för vattenkvaliteten blir fort dålig i dem. Men de är ju snygga att ha växter i också. Christer.
Alexander-VG-zon3
27-09-2008, 17:43
CITAT (Christer i Falköping @ 27-09-2008, 17:12)  Fast gulkdfiskskålen är numera förbjuden att ha fiskar i enligt lag. Bra tycker jag, för vattenkvaliteten blir fort dålig i dem. Men de är ju snygga att ha växter i också. Christer. jasså är den , det tycker jag också var bra .
Okej men ni verkar kunniga. Kan man ta sticklingar av venus flugfällan? och i så fall hur? Jag har min kruka med den i på ett fat med speciell mossa som tar upp vatten och håller det hela fuktigt. Det funkar jätte bra men jag har int eås mycket att göra på dagrana så jag vattnar ganska ofta ändå. Och jag använder regn vatten för där är inte så mycket kalk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|