Full version: Skum låda
skogstroll
Halloj, jag har en låda hemma som jag köpt på loppis en gång, nu har jag fröer i den men jag undrar vad den varit till för? Det är som en metall-"kap" mitt i lådan. Nån som vet vad det kan va? thanks.gif

[attachment=24640:Picture_013.jpg]
Red Top
Tycker det ser ut som en sockerlåda. Ensån man använde när man skulle kapa sockertopparna i mindre bitar =)
ingrids
Håller helt med Red Top
Aqvakul
kanske ett "sockerskrin"

Socker var värdefullt förr. Sockret inköptes i form av en "sockertopp" som delades i lämpliga bitar.

två andra var snabbare - med tre oberoende lika svar så är väl sannolikheten att det är rätt ganska stor....
skogstroll
tackar! tummenupp.gif
Nostalgia
Svaret på din fråga ser jag att du redan har fått, det ÄR ett SOCKERSKRIN, vill bara råda dig till att låta kniven sitta kvar, för tyvärr finns det många sockerskrin ute på marknaden som saknar kniven och sådana här föremål är ju helt klart trevligare om dom får behållas i original så man ser vad det brukats till en gång i tiden.

Sockerskrinet användes förr till att förvara sockertopparna i och kniven för att skära toppen i lämpliga bitar, på en del skrin finns även en utdragbar låda i botten för att samla upp "strösockret" som blev.

Vad kul att du hittat ett sätt att använda skrinet på, så det inte bara står som en prydnad smile.gif tummenupp.gif
Tobb
Första tanken jag fick var också sockerlåda smile.gif
skogstroll
absolut får "kniven" sitta kvar, jag har den som avdelare mellan grönsaker och blommor giggle.gif
Aqvakul
CITAT (skogstroll @ 23-09-2008, 16:24) *
absolut får "kniven" sitta kvar, jag har den som avdelare mellan grönsaker och blommor giggle.gif

så fiffigt..... yes.gif
skogstroll
sambon är väl inte så nöjd över ordningen men jaja sån är jag whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon