Gunilla T
Vi har inget växthus eftersom jag inte riktigt förstått vad jag har för nytta av ett kallväxthus.

Men nu när trädgården växer alltmer har jag kommit till ett ställe som skulle bli perfekt för ett växthus eller snarare en kombination av växthus/lusthus. Vill ha ett litet hus som även kan fungera som en trevlig fikaplats.

För att det skall vara funktionellt vill jag ha frostfritt året om men vill ogärna öka energiförbrukningen.

Så jag undrar om det är någon här som testat solpaneler på växthus? Min man säger att det inte räcker att hålla temperaturen vintertid men jag vill ändå höra om någon annan försökt?
Piccante
Solfångare för vattenburen värme blir väl ganska tunga? jag undrar om en växthuskonstruktion är gjord för att bära upp den tyngden av vattenledningar och glas? Men viss effekt har de även vintertid. Luftvärmepump eller markvärme hade nog varit effektivare men det kostar ju rätt mkt tyvärr.
KURT
Man behöver ju inte placera solvärmepanelen PÅ växthuset. Det finns ju t ex solvärmepaneler till utomhuspooler, för att värma vattnet. Men jag tror inte att en solvärmepanel ensam kan hålla ett växthus frostfritt under vintern.
Gunilla T
Nehej, ni har antagligen rätt - det är inte möjligt. Jordvärme går inte heller, det är omöjligt att komma fram med en grävare.

Tack för svar i alla fall thanks.gif
KURT
CITAT (Gunilla T @ 23-09-2008, 18:40) *
Nehej, ni har antagligen rätt - det är inte möjligt. Jordvärme går inte heller, det är omöjligt att komma fram med en grävare.

Tack för svar i alla fall thanks.gif

Man brukar ju snarare borra för jordvärme, men det kostar ju framförallt mycket. Det bästa är om man kan integrera ev uppvärmning med husets uppvärmning. Om man bygger ett växthus mot en husvägg, så kan man ju i alla fall minska uppvärmningskostnaden en hel del.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon