Full version: Fläckar på äpplena
Siv i Bollnäs
Vi har ett par äppelträd varav det ena bär sommarfrukt och det andra vinterfrukt. Vinterfruktäpplena (Åkerö) är helt friska och oskadade - men inte helt mogna ännu förstås - medan sommarfrukten är alldeles täckt av små svarta skorviga fläckar. Det är ett Astrakan äppelträd. Inga invändiga skador - skalar man äpplena så ser dom bra ut under skalet. (Inga larvätna gångar inuti.) Men de ramlar av i förtid i många fall och bär då en hel del förruttnelseskador. Många sitter också kvar på trädet och ruttnar på någon sida, till slut helt och hållet.
Det andra trädets äpplen är alltså helt oskadade. Grannar som har Transparente Blanche och andra sommaräpplen har äpplen som är hur fina som helst. Över huvud taget verkar det vara ett bra äppelår i år med mycket frukt. Vad har drabbat mina äpplen???
Siv crying.gif

[attachment=24647:Äpplen_med_fläckar.jpg]
Bassam
det som heter prick äpple, och kommer när växter fattas Kalcium, för att äpple behöver PH 6 till 6,5 om PH mindre växter kan inte suga KALCIUM

TIPS:
För att minska risken för pricksjuka i hemträdgården kan man tillföra marken kalk, gärna dolomitkalk som är långsamverkande. Var inte för frikostig med kvävegödslingen och undvik alltför kraftig vinterbeskärning. Undvik att plantera på platser där det finns risk för att jorden kan utsättas för stark uttorkning. Välj sorter som är mindre mottagliga för pricksjuka.
H:Bassam

Åsa, mälardalen zon 2
Det är INTE prickäpple då blir de prickiga inuti. Bilden visar skolexempel på hur skorv ser ut då det går på frukterna. Skorv drabbar olika äppelsorter olika mycket vissa är mer mottagliga än andra. Det man kan göra är att kratta upp alla nedfallna löv och gräva ner dem alt klippa sönder dem med gräsklipparen så de förmultnar snabbt och smittan ej kan övervintra på dem. Samt glesa ur träden under JAS + kartgallra.
Siv i Bollnäs
Tack, Åsa! Jag ska göra som du föreslagit! Jag undrar: jag har slängt en massa av de här äpplena i en kompost, men det kanske jag inte bort göra? Med tanke på att smittan kan föras vidare? Ska jag plocka upp äpplena igen och lägga dom i soptunnan i stället, för förbränning, tycker du?
Hälsningar Siv g.gif
Åsa, mälardalen zon 2
I en sluten kompost eller om man täcker över äpplena med annat material så kan man kompostera dem, + man kan gräva ner dem precis som man kan göra med löven men släng inte jättemycket äpplen i varje grop.

Kan även tillägga att det inte är farligt att äta frukter med skorvprickar.
Siv i Bollnäs
Tack igen, Åsa!
Jo, vi brukar ju äta de här äpplena sedan vi skalat dom, om de inte är alltför angripna, och dom går ju utmärkt att använda till äppelmos o dyl. Men många är ju lite för oaptitliga och dessutom ganska ruttna så dessa har jag slängt i komposten för att fortsätta brytas ned där. Då vet jag i alla fall att jag inte behöver dyka ner där och plocka upp dom!
Siv smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon