Engla
Hej

Hoppas någon kan hjälpa mig.
Jag har en hel del perenna fröer som jag hade tänkt försöka mig på att få ner i jord. Jag har bland annat olika nävor och klockor och har läst att de kan man höstså. Stämmer det?
Skulle det gå bra om jag satte dem i plastkrukor med vanlig plantjord (från påse) i botten och sedan ett lager såjord upptill? Tänkte sedan sätta dem i pallkragar för att ha bättre ordning på krukorna. Har lock till pallkragarna och undrar om det ska ligga på eller ska väder och vind få göra vad de vill med sådden?
Undrar också om jag är för sent ute med sådden? Bor i zon 6-7 och den första snön brukar komma här i slutet på oktober.
Hoppas någon kan hjälpa....

Mvh...Engla
Truntetorp
En del fröer gror bättre om de får stå ute över vintern men en del tycker om att vara inne i värmen. Googla dig fram. Min favvosida är http://www.algonet.se/~sta-bod/frosida.htm . Att ha krukor i en pallkrage tycker jag fungerar bra, se bara till att det är jord runt om krukorna så att ev rötter inte fryser. Jag bor i zon 1 men jag tror att du kan så när som helst ( i naturen är det ingen som pysslar om dem). Träd och buskar samt pioner vet jag av erfarenhet blir bra att höstså men nävorna tror jag du kan vänta med till våren. Jag tycker det är lättare att hålla koll på min frösådd inomhus. Lycka till !
Gåsis
När man sår ute på hösten är det inte för att fröerna ska gro utan för att de vill ha en kylperiod. Det är viktigt att så så sent att dom inte hinner gro innan frosten och snön kommer. I pallkrage går bra, med lock är nog helt ok för då kommer det inte in ogräs och fåglar. Jag bor oxå i zon sju och har lite svårt att få det som gror ute att bli utplanteringsbart på bara en sommar. Jag brukar så mina fröer som behöver kylperiod straxt efter jul och sen ställa ut under snön. I påse eller täckt med fiberduk. Sen tar jag in dom och låter det gro under lysrör i mars ungefär.

Hade jag dina förutsättningar med pallkragar skulle jag så precis innan snön kom och sen ta in fröerna för att gro i mars-april.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon