Full version: Plommonträd
Nikodemus2
Hejsan !
Behöver lite råd om beskärning av plommonträd Viktoria.Köpte det i våras och det har tagit sig ordentligt.
Men det ser ut som det behöver formas lite. Det är lite spretigt. Och det skall väll göras på hösten? Hur skall det klippas?? Bifogar två bilder.
Mvh Niclas
Cilla
Jag tycker inte det ser ut att ha etablerat sig helt men framför allt ser jag inte behoven av beskärning. Själv brukar jag låta träd stå minst en hel växtsäsong i backen innan beskärning. Ju fler blad och ju mer grenmassa, desto mer eneri för att utveckla rötter, som är det viktigaste de första åren.

Däremot behöver trädet bli befriat från gräs över rötterna, som säkert finns en liten bit utanför kronan nu. eller försöker sig dit. En annan sak som kan rädda trädet för framtiden långt mer än beskärning för närvarande är ett stamskydd. harar, rådjur och andra gnagare gillar unga träds bark, särskilt på vintern.

När huvudgrenarna börjar utveckla sidogrenar och tillväxten är 60-100 cm per år kan det bli dags att ta en och annan spretande gren.

Kolla också om trädets rötter fäst sig i jorden genom att ta tag i det och långsamt röra det i olika riktningar. Rör sig jorden har rötterna inte fått fäste än, rör sig jorden inte ska stödet bort. Annars vinglar trädet upp i höjden som om det skulle ha stöd hela livet också nästa år.
Bassam
- Du kan välja tre fina grenar och klippa för att dom ska bli 50 till 60 cm lång, men du ska klippa över grön knopp som sätter på ut sidan. Nästa höst ska klippa nya grenar till 20 till 30 cm.
- H:Bassam
*Stintan*
Gör som Cilla säger! Det finns ingen anledning till beskärning av ditt plommonträd ännu.
Aqvakul
Förr klippte man stenfruktsträd på liknande sätt som kärnfruktsträd. Numera är man mycket försiktigare. Cilla är vår expert när det gäller trädvård!
Nikodemus2
Ok tack alla.Skönt att man har detta forum att vända sig till när man känner sig osäker smiley_small_hug.gif
Jan af Lisö
Det går nog inte att säga så mycket mer eller bättre än det vad Cilla redan sagt, men om det finns älgar i området så kanske skulle hela kronan behöva någon sorts "älgskydd". Hos mig brukar älgarna på hösten bryta av grenarna från unga plommonträd (och alla andra fruktträd de har tillgång till). Jag ser en åker i närheten av trädet så älgrisken måste vara överhängande !!!
embees
CITAT (Bassam @ 24-09-2008, 00:01) *
- Du kan välja tre fina grenar och klippa för att dom ska bli 50 till 60 cm lång, men du ska klippa över grön knopp som sätter på ut sidan. Nästa höst ska klippa nya grenar till 20 till 30 cm.
- H:Bassam

Nej, nej, nej. Beskär INTE stenfruktträd. Först när trädet har blivit större och du ev behöver ta bort enstaka grenar för att de växer tokigt, men för övrigt ... aldrig någon beskärning!
Thé
Beskär det inte! Vi visste inte bättre i fjol och tog av några grenar, men nu ångrar jag mig verkligen! Jag kan bara hålla tummarna för att vårt träd inte blir jättefult. Det var först efter att jag hade sett ett mycket vackert plommonträd som jag begrep att jag inte borde ha beskurit det. Men nu är det för sent.
Bassam
j
Bassam
Det finns princip regel om man vill ha bra krona måste man börja beskära från första år annars blir försent, om man vill krona som Cup eller spiral, träden som säljas i affären beskärde första och andra året man behöver bara fortsätta.
Obs 1: vi gör så för att bli träd starkt luftigt och minska sjukdom fram tiden. Den första gör vi först år , vad gör andra år, och tredje vad gör vi tredje år, nu jag skriver vad jag läst och lära mig, men nu bestämma ni själva bestämma.

H:Bassam
[attachment=24737:blommor2.bmp]
Aqvakul
CITAT (Bassam @ 25-09-2008, 19:55) *
Det finns princip regel om man vill ha bra krona måste man börja beskära från första år annars blir försent, om man vill krona som Cup eller spiral, träden som säljas i affären beskärde första och andra året man behöver bara fortsätta.
Obs 1: titta på bilder[attachment=24736:bolmmon_1.gif], vi gör så för att bli träd starkt luftigt och minska sjukdom fram tiden. Den första gör vi först år , vad gör andra år, och tredje vad gör vi tredje år, nu jag skriver vad jag läst och lära mig, men nu bestämma ni själva bestämma.

Dina råd passa bra för kärnfruktträd, typ äpple eller päron!
Bassam
Det passar också plommonträd, vi kan inte lämna plommon träd med dåligt krona.
Aqvakul
Råder frågeställaren att följa Cillas råd!
Bassam
Du kan bestämma själv, men det är lätt för mig att skriva lämna den utan beskärning, varför man beskära för att forma träd bra och mera luften och sol ska komma i träd plus minska sjukdom och ohyra, annars vi kan säga det är inte bra med beskära.
H: Bassam
Wetter
Hej

Du bör inte beskära det på något år tycker jag. Du kan sätta tyngder i grenarna så blir det inte bra grenar som sticker rakt up utan går ut åt.
Cilla
Om man sätter tyngder eller på annat (bättre) sätt sträcker ned grenarna på ett ungt Victoria som är satt som stamträd kommer grenarna att bli på tok för tidigt fruktbärande och inte hålla alls. Det är ändå problem med stor fruktsättning på den här sorten. Man kan lita på att det ganska snabbt kommer mängder av frukt! Grenarna som växt i år kommer nästa år ge sidogrenar alldeles av sig själva som blir fertila, bär frukt och tynger ned grenarna.

det är skillnad om man sätter ett träd som spaljé - då styr man grentillväxten men behåller mycket mindre och lättare ved också och stagar dessutom konstruktionen på ett helt annat sätt än med ett kronträd som ska kunna stå utan anordningar.

mollys_matte
CITAT (Jan af Lisö @ 24-09-2008, 12:36) *
Det går nog inte att säga så mycket mer eller bättre än det vad Cilla redan sagt, men om det finns älgar i området så kanske skulle hela kronan behöva någon sorts "älgskydd". Hos mig brukar älgarna på hösten bryta av grenarna från unga plommonträd (och alla andra fruktträd de har tillgång till). Jag ser en åker i närheten av trädet så älgrisken måste vara överhängande !!!

Lånar tråden lite, älgarna har inatt varit i mint rädgård och friskt beskurit mitt victoria...
Hade inte en tanke på dem fast de äter det mesta annat i trädgården.
Plommonträdet är min ögonsten, så jag undrar, kommer det klara sig, och hur gör jag för att skydda kronan nu?!
Även forsythian blir mumsade på var och varannan natt, kan man täcka den med fiberduk? Skulle det räcka?
KURT
Har de gjort skada som behöver åtgärdas? Eller är det framtida skador du vill skydda dig mot? Det enda säkra sättet att skydda sig är att se till att de inte kan komma fram till trädet i fråga, antingen staket runt tomten, eller så kan man bygga en ställning runt trädet så att de inte kommer fram till det. Man behöver inte bygga ett staket runt trädet, bara sätta upp t ex gärdesgårdsstörar glest så att de inte kan nå fram.
mollys_matte
De har redan knaprat av toppen på varje gren. med typ 10-20 cm.
Vill inte att de ska äta mer på det.
Vet inte om jag borde klippa till det där de bitit, men läste nånstans att det kan läka sig ganska bra självt om man låter det vara, och att jag sen tar bort om det fortfarande är fult till nästa år.

Planen just nu är att sätta hönsnät runt stammen (mot rådjur och för att skydda de lökarjag satt runt trädet) och sen binda ihop kronan lite bara över vintern och täcka den med juteväv så de inte kommer åt.
Malus
Grenvinklarna är i det närmaste obefintliga på trädet i fråga! - jag tycker gott att man kan spärra ut dem något med en försiktig nedbindning med snören alternativt spärrar mellan huvudstammen och grenarna, dock ej under 45° från horisontalplanet, gärna kring 60°. Kraftigt fruktbärande sorter som till exempel Viktoria bör ges alla förutsättningar att skapa starka grenvinklar som ej är för spetsiga. Man skall vara försiktig med beskärning av plommonträd - men ändå vara med från början och hjälpa trädet att undvika att till exempel skapa för spetsiga grenvinklar eller dubbla toppar som jag bedömer vara en risk i detta fall.
Styr gärna formen på trädet till att få en mittstam med jämnt fördelade grenar runt stammen (ej för många från samma höjd på stammen utan spridda även i höjdled). Om trädet får karaktär av ett allmänt kronträd med ett fåtal kraftiga grenar och utan topp är risken stor att någon av de kraftiga grenarna bryts av när det blir en myckenhet av frukt.
Det är ingen stress med beskärning i detta fall, och undvik generellt beskärning på plommon för sent på hösten när det är fuktigt och svalt i luften. Vänta hellre till våren (fram i april) när knopparna börjar brista och det är varmt och torrt för att undvika spridning av svampsporer.
Spara hellre beskärningen till om några år när trädet har börjat bära frukt och beskärning kan behövas för att stimulera tillväxt eller undvika att grenar blir för långa och riskerar att brytas loss från stammen när det blir mycket frukt.
Lycka till med många goda plommon framöver!
Cilla
Det är sällan unga plommon har grenar på en nivå som man sedan kan ha dem, så att sträcka grenar för att skapa andra grenvinklar brukar vara aktuellt först när trädet bildat sidogrenar lite högre upp. Dubbeltoppen och annat håller jag med om att man bör fixa till - när trädet etablerat sig.

I områden där älgar och rådjur har få trädgårdar att mumsa på kan man behöva skydda mer än stammen. Visserligen gör det oftast inte så mycket när de ätit grenspetsarna, men det är förargligt och äter de mer är det synd. Nät od brukar funka en tid, men snyggare och effektivare tycker jag är armeringsjärnskupolerna. Jag har byggt upp några sådana runt omga fruktträd och det är en snabb och billig historia. 2 el 3 st 5mm armeringsjärn som är ca 5 meter långa. Sticker i järdet på ena sidan om trädet och som i båge över till andra sidan. Sedan najar eller knyter man snöre glest runt om, och på våren sätter man en och annan slingerkrasse runt om så att det blir lite färgglatt på sommaren. Konstruktionen är bra för att den skapar avstånd mellan trädet och skyddet som djuren inte når in igenom, medan man själv kan gå mellan snörena.

När trädet skapat lite präktigare krona som det inte gör så mycket att djuren äter av kan man använda järnen till något annat.
Malus
En fundering i första hand till Cilla - bedömmer du att det kan vara läge för någon beskärning för det aktuella plommonträdet under nästa växtsäsong, eller kommer det att krävas ytterligare tid för etablering? Är det testet med att känna om trädet står stadigt rotat som du använder för att avgöra om etableringen är "klar"?

Mer allmänt funderar jag på om någon har personliga erfarenheter kring problem med till exempel gummiflöde/silverglans vid beskärning av prunus under någon speciell tid på året? Jag tycker jag har läst tips om beskärning av prunus (plommon/körsbär) både under JAS (juli augusti sept) men även under knoppsprickning på senvåren/försommaren. Jag tycker att det verkar som om man mer och mer går ifrån att rekommendera beskärning av stenfrukter på hösten - håller ni med?
Bassam
Stenfrukter är bra att beskära under JAS perioden, på grund att sina växtblod inte rör sig på den här tiden, så det är minska chansen för ohyra och sjukdomar till attackera växten.
Obs: före tiden bönder och trädgårdsarbetare gör beskärning under JAS perioden för att minska skada av ohyra och virus och bakterie men idag de tycker vila eller gå på semester i stället.
Fågelvägen
Är det inte precis tvärtom, Bassam?
Förr hade trädgårdsmästarna mycket att göra under JAS-månaderna, så de beskar framför allt äppelträden på våren då de hade mera tid. Att man nu mer gått över till JAS-beskärning beror väl på att man lärt sig mer om trädens förmåga att läka beskärningsskadorna, minska risken för svampangrepp och undvika häftig tillväxt av vattenskott.
Dessutom finns det ju en tendens att respektera trädens egen form och inte bråka med dem i tid och otid.
För privata trädgårdsentusiaster (utan trädgårdsmästare, men med Cillas kloka råd i nypan!) passar JAS perfekt - trädvård under semestern är en högst värdefull och terapeutisk sysselsättning.
Bassam
Du har rätt min kompis, det är vad menar jag.
Zidane
Har du det inte blåsigt så behöver du inget stöd , jag köpte ett plommonträd och tog direkt bort stödet, behövs endast om det står i ( riktigt ) blåsigt läge.

Lycka till.
Cilla
CITAT (Malus @ 07-11-2008, 21:36) *
En fundering i första hand till Cilla - bedömmer du att det kan vara läge för någon beskärning för det aktuella plommonträdet under nästa växtsäsong, eller kommer det att krävas ytterligare tid för etablering? Är det testet med att känna om trädet står stadigt rotat som du använder för att avgöra om etableringen är "klar"?

Jag tycker jag har läst tips om beskärning av prunus (plommon/körsbär) både under JAS (juli augusti sept) men även under knoppsprickning på senvåren/försommaren. Jag tycker att det verkar som om man mer och mer går ifrån att rekommendera beskärning av stenfrukter på hösten - håller ni med?

Hej Malus!
Jag har inte varit så regelbunden här på senare. Nästa Trädbladet är snart ute (efter många nätters jobb) och ett tag var forumet så långsamt att jag inte orkade läsa här. Nu är det bättre!

Jag kan inte säga om det kommer att vara läge för beskärning nästa sensommar. Det beror dels på hur viktigt det är för dig att kronan kommer lite högre än de lägst sittande grenarna (tänk att de kommer att gå närapå horisontellt efter en tid) och dels på hur tillväxten kommer att se ut. Om sidogrenar utvecklas väl och tillväxten blir ca 40 cm är det sälert läge. Iallafall om man som jag tänker att uppstamning är det viktigaste. Idag finns inte så mycket att beskära i den här plantan!

Etableringen har inte bara med om rötterna fått fäste i marken så att trädet kan stå av sig själv. Men också det. Med etalering brukar man mena att trädet ska ha utvecklat så stort och förgrenat rotsystem att det klarar sig utan stödvattning, årlig luckring och gräsborttagning mm. Det brukar ta ca tre år medan rotfästet bör ta en växtsäsong.

Erfarna pomologer har under ganska många år experimenterat med att skära yngre ved i plommon under våren och vårvintern. Resultaten är inte så omfattande ännu vad jag vet att man kan dra några slutsatser. Grundtipset är fortfarande att skära i JAS - inte förr eller senare. Det vet vi fungerar!
Några forskare på SLU har också lanserat teorin att beskärning strax innan blomning kan vara bra i vissa sjukdomslägen. Jag har inte hittat empiriskt stöd för detta, men det kanske finns.

Själv skär jag så lite som möjligt i plommon, och hittills alltid i JAS.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon