Full version: Potatis
Nikodemus2
Hej!
Jag har fått små vita maskar i potatisen. Det är andra året som det är så. Det går ju att skära bort det angripna området men det är inte så kul och det blir inte så mycket kvar. Är det någon som vet vad det är och om det går att få bort? Dom är c:a 1/2mm tjocka och 3mm långa så de är små.
Mvh Niclas
KURT
Det finns endel att välja på , oavsett vad det är så är alltid bästa lösningen att se till att man har bra skiftesbruk så att det går MINST 4 år innan man odlar potatis på ett och samma ställe igen.
Nikodemus2
Oj då det var ju tråkigt att höra.Jag har två land som jag brukar alternera mellan potatis och grönsaker vartannat år. Då dröjer det länge innan man kan odla igen. Finns det inget kem som går att använda? Vad använder bönderna som odlar potatis?
Mvh Niclas
KURT
CITAT (Nikodemus2 @ 24-09-2008, 10:10) *
Oj då det var ju tråkigt att höra.Jag har två land som jag brukar alternera mellan potatis och grönsaker vartannat år. Då dröjer det länge innan man kan odla igen. Finns det inget kem som går att använda? Vad använder bönderna som odlar potatis?
Mvh Niclas

De sprutar mot bladmögel, och de avdödar blasten med något gift, men annars tror jag inte att de sprutar mera. Men det finns ju ingen anledning att odla själv om man skall hålla på och spruta?
Nikodemus2
Ja nu är ju inte orsaken till att jag odlar att det skall vara giftfritt.(även om det är en stor fördel) Det är för att det är kul och det smakar bra. Det räcker ändå inte till hela året så då är man ju ändå tvungen att köpa det som finns i handeln. Finns det nåt medel mot detta skulle jag gärna vilja veta det annars måste jag ju ändå köra med köpepotatis i minst 4år.(som troligtvis är besprutad med både det ena och det andra...)
Mvh Niclas
Bassam
Jag tänker mycket före skriver mitt tips men min tips gör så här:
1 efter ta bort alla potatis samla ogräs och alla blad och rensa marken bra sen bränna dom.
2 du kan vattna hårt marken på kvällen så maskar i marken ska fattas syra så de ska komma upp samla dom och döda de.
3 du kan plöja mycket marken på den här tiden för att om finns någon i marken ska fattas syra och dö..
4 den som jag tycker inte om gör gift material åt de och sprider på marken på kvällen,
Gift mask mat blanda( kli 1kg+pyrex+ vatten +socker) sprider på marken efter du vattnat marken så hårt som jag sa maskar ska gå upp på grund att de fattas syra så de ätter giftiga maten och dö.
5 om du kan bytta översta 10 cm från marken på jord som behålla naturlig gödsel + kompost+ vanlig plantering jord.
Obs: det är mycket men du kan välja någonting som du tror att passa dig,
H:Bassam

Nikodemus2
Om man nu skall lägga landet i träda under fyra år.Är det något speciellt man skall tänka på då??Skall det täckas med något eller??
Mvh Niclas
KURT
CITAT (Nikodemus2 @ 28-09-2008, 18:24) *
Om man nu skall lägga landet i träda under fyra år.Är det något speciellt man skall tänka på då??Skall det täckas med något eller??
Mvh Niclas

Man behöver ju inte ha det i träda, det är ju bara bra med biologisk aktivitet. Men man bör inte odla potatis, eller andra potatissläktingar (t ex tomat). Har man bara öppen jord så förlorar man både en massa näring och måste hålla efter ogräset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon