Jag har just köpt en kolonilott där den odlingsbara marken är uppskattningsvis 150km2. Vad jag förstått har marken inte varit gödslad så mycket på ett tag men odlad på. Är det nån som kan ge mig nåt bra tips på hur jag ska förbereda jorden till nästa år så att det växer bra. Gärna en vink om vad det kan kosta ungefärligt också.
Tack på förhand!
Är det bara för jordens skulle du skall gödsla? Eller växer det något där nu, eller tänker du odla något där nästa år? Vad för gödsel man använder och hur man gödslar beror till stor utsträckning på vad man har för växter.
Jag har planterat lite buskar men tanken är att till nästa vår plantera lite av varje, jordgubbar sallad morötter och kanske lite annat ätbart... tänkte läsa på lite i vinter.
Så för tillfället växer där bara lite vinbärsbuskar och krusbär.
Bärbuskar behöver knappast någon gödsel alls, och definitivt inget kväve på hösten. Grönsaker behöver gödsel under hela säsongen, man kan gräva ner trädgårdsavfall på hösten, men det är bättre att vänta med gödsel till våren annars kommer man förlora näring under vintern. Läs gärna boken "Den goda jorden" av Philippe Plöninge.
Piccante
24-09-2008, 06:21
Om du ska odla morötter i lerjord så skulle jag hellre satsa på att förbättra jordens struktur. Tillsätt sand/ grus eller om du har tillgång grovt organiskt material som barkmull, halm mm. Du måste få en lucker jord om du ska kunna få rotgrönsaker att växa annars blir morötterna som tandpetare i leran om den är kompakt.
Aqvakul
24-09-2008, 06:52
Instämmer med Markus - satsa på att förbättra jorden. Kurts bokförslag, "Den goda jorden" av Philippe Plöninge, är en utmärkt vinterlektyr.
Lotta22
29-09-2008, 08:49
Var försiktig med grus och sand när du ska jordförbättra lerjord - risken är att den blir ännu hårdare.
Tillför rejäla mängder organiskt material under några år och håll alltid jorden täckt, även vintertid så jobbar maskarna så länge det är frostfritt i marken.
Grov torv, halmhack, flis från kompostkvarn, diverse trädgårdsavfall utan rotogräs, halvförmultnad kompostjord - ta vad du har. Men, som sagt, det krävs stora mängder.
Gödsling behövs bara när du har något som växer aktivt i din jord.
Om du ändå nästa säsong vill odla något som kräver genomsläpplig jord, så kan du snickra ihop en ram, ställa den ovanpå lerjorden och fylla på med bra jord.
Alexander-VG-zon3
29-09-2008, 09:50
grus och grov sand är väldigt bra för lerjord . det är sandlåde sand som gör att den blir hårdare alltså finkorning sand . men kompost,kogödsel,plantjord m.m och blanda i . mull m.m suger också åt sig vattnet medans grus inte gör det och dränerar bort .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.