CillaM
Snart har jag samlat klart med årets fröer. Har inte haft tid att sätta mig ner och göra en lista och kommer inte göra det förrän jag är helt klart med frösamlandet. Men det blir en hel del. Hur går det för er?
Gåsis
Jag har redan lagt ut vad jag har att dela med mig av, men en hel del av mina blommor är inte fröäkta så dom väljer jag att inte bjuda ut.

/Åsa
Anki V
Jag är väl i stort sett klar…..Korsgentianan väntar jag fortfarande på.

Svårt att säga om de är mogna för frökapseln är helt vit men börjar spricka upp. Inne i den ligger det i alla fall lösa ljusbruna frön. Jag tänkte ge dom denna vecka på sig i alla fall. Om det sedan är någon som vill ha av de fröna får jag väl reservera mig för grobarheten. Alpmartorn är en annan sån där luring som är svår att se om den är ”mogen” g.gif
Det tragiska är att jag absolut inte vill att det ska bli höst -cry-.gif .

Många av årets frösådder blommar nu och flera av ”vårblommorna” har börjat om. Jag har blommande röda lupiner, trollius, massor av penstemoner jätteprästkragar, backsippor, isop, drakmynta och en massa rosor. Jag har till och med några lewisior som blommat hela sommaren och verkar inte vilja ge upp.
Snälla! Ge mig några veckor till av sommaren sos.gif .

Usch vad jobbigt det här blev……Jag har köpt ny PC i kväll och är ovan med Vista och alla mina dokument, förteckningar över växter och frösådder samt foton ligger på CD-skivor blink.gif

/Anki
Eva 33c
Jag har samlat in frön från ett 70-tal olika arter för tillfället. Men en hel del fröer jag brukar ta är inte mogna än. Jag kommer att spara en del för eget bruk, skicka en del till STAs frölista, och sedan lägger jag ut en länk till min Frölista här på forumet. Skulle tro att det blir i november eller så. Det är ju lite pyssel också att rensa och sortera som ska till också.
Fröer jag är osäker på om de duger brukar jag behålla för mig själv och testa.
ingrid fuxwall
Ni har lärt mig mycket så nu plockar jag egna frön och kanske kan jag dela med mig - hoppas jag.

Såg att min blå iris, som blommer tidigt, hade fröställning och frön - kan man så de fröna?

Sedan undrar jag; Ålandsrot, de fröna kan man så dem?

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon