Full version: ta bort spireahäck
Magnyz
Hej,

Om man önskar ta bort en spireahäck helt och hållet vad finns det för alternativ? Måste jag gräva upp varje planta eller kan jag behandla den på ngt annat sätt så att den "avlider". Häcken är helt nedklippt och är bara ca 30cm hög men det blir ett rysligt jobb att gräva upp varje planta då det är en gammal spirea.

Tack,

/Mag
KURT
Om du fortsätter att hela tiden klippa den så kommer den ju att "avlida". Man kan säkert ta död på en häck med tex roundup, men "stubben" försvinner ju inte för det, har du andra växter i närheten så kan det också bli problem.
Magnyz
Tack för svar.
Min tanke är att ta död på den först och därefter gräva upp den "torra" roten. Jag misstänker att om den inte är död först så måste man vara noggrann med att få upp allt annars kommer den att skicka upp nya skott här och där.

Ang. roundup ... om jag planerar att plantera gräs på området är det tillrådigt att använda roundup först?

/Mag
KURT
Det är MENINGEN att roundup skall brytas ned relativt fort, så att man skall kunna så gräs efter några veckor.
KURT
Det är MENINGEN att roundup skall brytas ned relativt fort, så att man skall kunna så gräs efter några veckor. Men jag det är inte säkert att det blir så mycket lättare att ta upp "stubben" bara för att man dödat häcken!
Hannele
Du kanske kan täcka ett par år - Överskottslagret säljer billig presennig.
Cilla
Olika spireor är olika härdiga.

Klasespirean är en enorm överlevare. I två år hade mitt buskage stor hög stenjord över sig. Sedan kördes hundratals skottkärror över den. Ett lass tegel låg över den hela förra sommaren.

I år när alla högar är borta och moränmarken blivit riktigt kompakt kring den spirar den igen...

En annan gång grävde jag upp ett 10kvm område och rensade i en vecka bort alla rötter jag kunde se. Nästa år kom spirande spireaskott upp igen.

Brudspirean däremot tror jag är betydligt känsligare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon