Full version: Temperaturväxlingar
tepa
Hej

Jag har några innekrukväxter på altanen under tak. Hibiskus, Novemberkaktus, Krinum, Mårbackapelargon, Kornettblomma och Amaryllis. Vi har haft varma dagar hela veckan, idag var det sommarvärme, men kalla nätter, i morse rimfrost på marken. Vad säger dessa krukväxter om det ? De ser ut att må perfekt, men kan de ta skada ? Vad göra ? Har tänkt sätta dom direkt i uppvärmda övervintringsrummet sen när frosten kommer. Eller November- och Påskkaktus kanske ska in i stugvärmen direkt ? Novemberkaktusen är full med knopp. Tacksam för råd.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
ingen av dom bör dom sätta i rumsvärme utan svalt när du tar in dom (ca +1c +10c +15c ) . nu ute tål dom att det svänger sålänge det inte blir frost som når dom .
tepa
Skönt att höra, Flaxss. Alltså direkt till övervintringsrummet. När det blir frost. Dom står uppe på altanen, alltså inte på marken. Det är väl ca 1,5 m uppför en trappa.

Hälsn Tepa
Linis
Hej! Enligt min vetenskap så är Hibiskus en exotisk växt som absolut inte tycker om kyla. Ifall det kryper ner under 10 grader på natten så skulle iall fall jag ta in den. Ifall du fortfarande har mycket sol under dagen så vill den med fördel stå ute då.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Linis @ 24-09-2008, 21:54) *
Hej! Enligt min vetenskap så är Hibiskus en exotisk växt som absolut inte tycker om kyla. Ifall det kryper ner under 10 grader på natten så skulle iall fall jag ta in den. Ifall du fortfarande har mycket sol under dagen så vill den med fördel stå ute då.

den tål det

hibiskus övervintrar jag i +5c +10c och har gjort alla år . det är även en fördel om dom kan övervintras svalt när vi odlar dom här då vi inte har tropiskt åretrunt . mina har jag ute till okt-dec beroende vädret . i natt var det ca +5c här och dom blommar än lika vackert .

sommaren 06 var dom ute tills första snön kom och det var nov den 1 ( än välmående och med massor av blommor .
http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052RloNvn
http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052YMSyuQ
tepa
Linis, jo det är soligt och varmt på dagarna nu. 16-17 grader. På nätterna 4-5 plusgrader. Dom ser så gröna och fina ut där på altanen. Tar nog in dom nästa vecka till övervintringsrummet.
Flaxss, otroligt att se Hibiskusar med snö på. Jag skulle aldrig våga ha dom ute så länge, första november låter ju jättelänge. Men du bor väl i zon 1 ? Vi har haft snö här på Åland i mitten av oktober första gången några år på raken, smälter iofs bort med det samma och så blir det plusgradiga nätter igen.

Mvh Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 25-09-2008, 20:25) *
Linis, jo det är soligt och varmt på dagarna nu. 16-17 grader. På nätterna 4-5 plusgrader. Dom ser så gröna och fina ut där på altanen. Tar nog in dom nästa vecka till övervintringsrummet.
Flaxss, otroligt att se Hibiskusar med snö på. Jag skulle aldrig våga ha dom ute så länge, första november låter ju jättelänge. Men du bor väl i zon 1 ? Vi har haft snö här på Åland i mitten av oktober första gången några år på raken, smälter iofs bort med det samma och så blir det plusgradiga nätter igen.

Mvh Tepa

jo trägården ligger i skåne och där är ju hösten mild och lång plus det 06 var extra varmt hög sommar in i okt . dock var det ett chockande snöfall som kom . annars kan här också bli snö i okt . snö tål dom men inte frost .

du kan ha dom ute innan frosten kommer för mycket . sedan kan det hända att dom fäller bladen ( det gör mina varje vinter delvis ) men det är ingen fara . men frosten brukar väl komma i okt? så det blir väl lagom att ta in dom nästa vecka eller nästa igen .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon