|
Fågelvägen
23-09-2008, 19:55
Jag behöver både rhododendronjord/barkmull och pallkragejord för vitlökarna. (Tyvärr är det ju rådjuren som bestämmer vad vi kan odla.) Det blev många nya rabatter i år, så all vår egna kompostjord och det mesta av lerjorden har redan gått åt. Nu har jag funderat på hemkörd jord, ca 1-2 kubikmeter behövs. Jorden kan inte tippas från lastbilsflak. Hasselfors produkter brukar väl vara bra? Säljs i storsäckar av t.ex. Bra Jord i Stockholm AB. Någon som vet om de funkar? Så finns Jordgubbarna (Tälje, i Södertälje) som säljer jord i ca 70 liters säckar. Verkar behändigt med tanke på att jorden behövs på flera olika ställen i trädgården. Jag har försökt få information om jordens sammansättning, ph-värde och sånt, men har inte fått svar på mina e-postmeddelanden. Så jag är jätteglad om någon har prövat och berättar hur det gick!
Jag har aldrig beställt storsäck själv. Men häromkring finns ett företag som dels säljer jord i säck, dels kan man komma och hämta på flak. Säckjorden är mer torvblandad, helt enkelt för att säckarna blir lättare, medan "hämt jorden" är "oblandad" dvs, kompost av alla de slag som legat i stora högar och blandats med jämna mellanrum. Jag vet inte om de analyserar jorden innan de blandar i säck...skulle inte tro det. Tror också att de tillsätter gödning till "Planteringsjorden" först när de blandar till säckar. De har även gödsel kompost, dvs stallgödsel från både hästar och kor som får ligga i stora högar och komposteras. Denna blandas också med torv och säljs som Kogödsel.
det som kostar mest är ju transporten, som brukar gå på 700-900 kr. Själva jorden är inte så dyr. 70 liters kan du ju hämta själv, så det blir nog billigare, om du inte ha en lastbil förstås.
Istället för "ogödslad" torv i säckar kan man åka till tex Granngården och köpa torvströ för 95:-, 400 liter i en behändig plastbal.
Lite tankar bara.....
//Heda
Fågelvägen
25-09-2008, 11:35
Tack Heda! Mellan raderna i ditt svar står väl: "Man har ingen koll på vad det är man köper"  En del av företagen som säljer jord svarar inte i telefon och reagerar inte på mail. Att släpa hem uppåt 30 st 70 liters säckar känns jobbigt. Jag betalar gärna för transporten, men vill veta vad det är för jord jag köper. Så jag börjar luta åt att köpa ren torv från Granngården, som du föreslog, och själv blanda med brunnen hästgödsel som finns gratis i närmaste stall.
Ungefär så. De tar ju inga analyser förren de har blandat klart "påsjorden". Men jorden som sådan, dvs struktur och mullhalt brukar vara bättre i "hämtjord". Det är liksom "riktig" jord och inte bara massa torv. Just det företag jag pratar om har även bra påsjord, mycket bättre än tex blomsterlandets 5 för 100:- .... fast man kan köpa den på "vårat" Bauhaus för 5 för 89:-.  Det är inte alltid skräp i 5-för-billigt-jorden! Tycker att du gör ett bra val! Välbrunnen hästskit blandat med torv på bal! Tänk bara på att hästbajskompost inte har lika hög kvävehalt som kobajskompost.... //Karolina
Fågelvägen
26-09-2008, 21:36
Hej Heda! Tack för flera kommentarer! Rhododendron vill inte ha så mycket kväve, så grov torv är viktigaste ingrediensen. Till dem brukar jag som extra godis ta med barr och halvförmultnad skogsjord från skogspromenader. Efter häftiga regn finns det små drivor av perfekt surjord på stigarna! De andra växterna måste förstås få extra näring. Känner tyvärr ingen ko personligen  men kobajs på påse brukar funka bra. Och hönsgödsel för de hungrigaste.
anne-li i olofstorp
28-09-2008, 17:46
Jag har köpt "Jordgubbarnas" jord i många år. OBS Man får det hemlevererad!!!! Det går inte att jämföra med annan påsjord, den är helt suverän att odla i och framförallt den ligger kvar på marken, inte massa torv som flyger runt bara. Ph värde o dyl har jag ingen aning om men allt jag planterat har trivts och frodats.... Väl värt en beställning.
Fågelvägen
28-09-2008, 19:59
Tack anne-li! Det är väl "Jordgubbarnas" planteringsjord du använt, inte t.ex. barkmyllan? Låter som en bra jord för perenner och sånt. Den sura rhododendronjorden (pH 4,5 - 5,5) får jag fixa på annat sätt.
anne-li i olofstorp
28-09-2008, 20:17
Barkmullen var också jättebra, men den har jag bara haft ett år. Hönsgödseln och kodito är toppen. + att jag öser benmjöl över mina gräsmattor varje höst för att hålla mossan stången. Inte vet jag om det hjälper, men mossan ser åtminstone lite medtagen ut..... Dessutom gillar inte rådjuren benmjöl - inte heller hönsskit, men vem gillar doften av det,,, men ring du och beställ, du blir inte besviken, jorden är toppen. (Kanske inte i krukor då den kan bli lite kompakt i det instängda formatet)
Rådjuren kanske inte gillar benmjöl men Grävlingen gör det!! Därför kan jag inte gödsla varken lökar eller annat med benmjöl....då kommer grävlingen och gräver om hela rabatterna  han är en usling!! Dessutom gillar han att äta tulpanlökar...så mina får tyvärr inget benmjöl....ett år åt en grävling upp tulpanlökar för över 500:-  uj, uj så ilsken jag var!! //Heda
CITAT (Heda @ 04-11-2008, 09:45)  Rådjuren kanske inte gillar benmjöl men Grävlingen gör det!! Därför kan jag inte gödsla varken lökar eller annat med benmjöl....då kommer grävlingen och gräver om hela rabatterna  han är en usling!! Dessutom gillar han att äta tulpanlökar...så mina får tyvärr inget benmjöl....ett år åt en grävling upp tulpanlökar för över 500:-  uj, uj så ilsken jag var!! //Heda Men du har tur, just nu är faktiskt allra bäst tid att äta grävling. De har ju samlat på sig maximal med fett vid den här tiden på året. Går man bara tillbaka till 1950-talet, så kunde man hitta recept på hur man tillagar grävling: http://www.globalchefs.com/article/current/art123bak.htm
Jan Lindgren
04-11-2008, 16:48
Hej! Jag köper aldrig färdigblandad jord. Jag håller mig till torv. Både kalkad och okalkad. Då vet jag vad jag får och den är dessutom billigast. Beroende på vad jag ska odla så blandar jag med sand och stenkross. Har jag barr och skogsförna så blandar jag i det till surjordsväxterna. Naturgödsel lägger jag under torven så att inte ogräsfröna ska gro. Torr torv är betydligt lättare att transportera än fuktig blandning. Vatten har jag hemma. Tänk dock på att volymangivelserna på torvsäckarna är felaktiga. De största balarna rymmer inte mer än 200 liter. På säckarna brukar det stå 300-400 liter. Det är dock dyrt med torv. Jag brukar använda omkring 100 stora säckar om året. MVH Jan Lindgren
Fågelvägen
05-11-2008, 22:42
Jag köpte från Granngården ett par balar torv, avsedd som stallströ. Den var alldeles för finfördelad och ville inte bli blöt hur jag än vattnade. Svår att blanda med den befintliga jorden. Borde säkert ha köpt den dyrare grova torven som har mera substans. Jag köpte också planteringsjord - inkl. hemkörning - från Jordgubbarna. Den ser ganska torvhaltig ut och jag var (fortfarande!) nyfiken på sammansättningen. Kände mig som en riktigt obekväm kund när jag frågade! Den muntliga beskrivningen av innehållet var "jord och mull" utan tillsats av gödsel. (Företaget säljer komposterad ko- och hästgödsel skilt.) Varifrån jorden härstammar fick jag inte reda på, men den är alltså "inte åkerjord" och den innehåller "varken torv eller sand". Fattar inte vad de fyllt i säckarna! Begagnad växthusjord? Kompost från kommunens återvinning??  Återstår att se hur bra det växer i den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|