Trinity78
Jag har köpt en fläderbuske (sambucus nigra) och undrar vad jag ska tänka på när jag planterar den, t.ex. jord, läge m.m.
P.C.E
Fläder brukar klara de flesta lägen.
Själv har jag en som växer inne bland några träd och en som står i fullt solljus.
Båda är lika fina, den som växer i skuggan är något högre.
Första vintern kanske den unga plantan bör skyddas mot tufft väder och gnagande djur.
vanjalarsa
Nackdelen med fläder är att den väldigt ofta får svarta löss..
Jag tror att den får mer löss om den står torrt.

Hade en jättestor fläder för några år sedan som blommade helt underbart. Men tyvärr så var den i stort sett alltid full med svarta löss. Av den anledningen sågade vi ner den. DEt kändes jättetråkigt.

Hoppas att deu har bättre tur!

mvh vanjalarsa
Ingrid Zon3
Lössen kan man ju spola bort med vattenslangen, jag bryr mig inte och flädern jag har (flikfläder) verkar inte påverkas.

Det enda som stört mig var att den luktade ovanligt illa (som efter besök av fertil hankatt.. sick.gif ) när den blommade i år. Misstänker att det var torkan som gjorde det. Så plantera den inte intill enda utematplatsen eller intill t.ex. sovrumsfönster som man vill kunna ha öppet.
vanjalarsa
Hej igen

DEn flädern som jag hade var hela tiden full med löss. DEn var bortimot 3meter hög och ganska yvig.

Försökte spola med vattenslangen någon gång men det lönade inte lång stund. GRejen var också att allting i närheten av den blev "svartsotigt " . Är det av lössens" bajs" eller vad?

OM man har en liten buske kanske det kan vara värt ett försök. Men jag har alltid undrat : hur mår bladverket på växter som sprutas med kallvatten ofta?

DEn luktar illa även utan kattbesök. Men som sagt hoppas att du har mer tur för flädern är helt underbar när den blommar om det inte vore för ohyran. Lycka till!

mvh vanjalarsa
Huggorm
CITAT (vanjalarsa @ 25-09-2008, 13:08) *
OM man har en liten buske kanske det kan vara värt ett försök. Men jag har alltid undrat : hur mår bladverket på växter som sprutas med kallvatten ofta?

Kan väll inte vara väre än när det regnar, och det tycker växter om
vanjalarsa
Jag trodde att vitsen med att spruta vatten på lössen var att det skulle vara kallvatten. REgnvattnet är ju förhoppningsvis inte iskallt,,,,

Sprutar man med trädgårdsslangen blir det väldigt kallt.

Mvh Vanjalarsa
Alexander-VG-zon3
CITAT (vanjalarsa @ 25-09-2008, 13:20) *
Jag trodde att vitsen med att spruta vatten på lössen var att det skulle vara kallvatten. REgnvattnet är ju förhoppningsvis inte iskallt,,,,

Sprutar man med trädgårdsslangen blir det väldigt kallt.

Mvh Vanjalarsa

fast regnet som kommer är kallt . och våra trädgårds växter tål kallt vatten på bladen . det är inte vitsen att det ska vara kallt det tål också ''ute'' lössen . vitsen är att ha så kraftig stråle som möjligt alltså ''spolar av'' lössen .
dock hjälper det inte med att spola dom kommer snabbt igen . lättare är ju att krossa alla lössen med fingrarna och sedan låta deras fiender få resten till mat . dom sitter ju oftast på södersidan . eller använda sig av olika medel och kurer .

mina två fläder buskar har inga problem med löss . har faktiskt aldrig haft löss på dom . står i moränjord i soligt syd-väst läge .
Ingrid Zon3
Jag satsar mer på tryck än på kyla när det gäller att spola bort bladlöss, ovasett om det är på rosor eller fläder. Har en variant i munstycket som ger en platt "stråle" med rejält tryck som funkar bra. Min fläder är 2,5 m hög och växande.

Men om man upplever det som problem är det ju bra att undvika fläder. Jag ville bara påpeka att alla kanske inte upplever det på samma sätt. Här brukar det bli bladlöss på försommaren oftast innan blomning. Retar jag mig på det så spolar jag alltså bort dem. Gör jag det ett par dagar i rad så brukar de ge upp. Jag har som sagt aldrig noterat att flädern påverkas (edit: vare sig av lössen eller vattensprutandet). Och inte att lössen ger sig på andra växter heller.

Har inte nått det stadiet i min utveckling är att jag klämmer sönder bladlöss. Det får nyckelpigorna fixa själva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon