Full version: Någon som har canna?
jahi
Den ska ju övervintra i torv helst men latmasken d010.gif har knackat på här så jag undrar om någon har övervintrat den i krukan o lyckats med det?
Måste man hålla den med pyttelite vatten då eller ska den stå kuttort??
Tacksam för hjälp.
ingrids
Står inför samma problem, tänker mig att vattenmängden beror på hur varmt den står och gissar att jag behöver stödvattna pyttelite i sovrummet. Men det blir första försöket för mig. Vi kanska ska jämföra resultat i vår?
Selma
Jag har en kanna sedan några år. På hösten skär jag ner den till 5-10 cm höjd och ställer i krukan i ett halvmörkt förråd, som håller 1-10 plusgrader. Tar fram den på våren och vattnar och planterar om.
jahi
CITAT (Selma @ 24-09-2008, 10:20) *
Jag har en kanna sedan några år. På hösten skär jag ner den till 5-10 cm höjd och ställer i krukan i ett halvmörkt förråd, som håller 1-10 plusgrader. Tar fram den på våren och vattnar och planterar om.

Jag har det vanliga legenhetsproblemet, jag har inte så svalt någonstans.
Det är därför jag undrar om man ska svätta en liten gnutta vatten någon gång kanske???

CITAT (ingrids @ 24-09-2008, 09:11) *
Står inför samma problem, tänker mig att vattenmängden beror på hur varmt den står och gissar att jag behöver stödvattna pyttelite i sovrummet. Men det blir första försöket för mig. Vi kanska ska jämföra resultat i vår?

Ja det gör vi.
Lycka till tummenupp.gif
embees
Jag övervintrar mina i kruka i garaget som är frostfritt (nästan). En frostvakt går igång om det behövs. Den får vatten max en gång under vinterförvaringen.
MariaS
Jag har ställt mina kannor i källaren. Helt torrt och helt utan belysning i +16grader över vintern. Låter bara cannan vissna av egen kraft på hösten.

Till våren (slutet av mars) knackar jag loss den torra jorden, sätter knölen i ny fuktig jord och kruka och ställer krukorna varmt och ljust. Har inte förlorat en neda kanna än på alla år.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jahi @ 24-09-2008, 18:06) *
Jag har det vanliga legenhetsproblemet, jag har inte så svalt någonstans.
Det är därför jag undrar om man ska svätta en liten gnutta vatten någon gång kanske???
Ja det gör vi.
Lycka till tummenupp.gif

jag har övervintrat canna knölar i grönsaksfacket i kylskåpet . spolar veck all jord och låter dom ligga torka någon dagen sedan in med dom där . annars blir det en sval källare som håller mellan +5c +15c och mörkt .
jahi
CITAT (flaxss @ 25-09-2008, 08:23) *
jag har övervintrat canna knölar i grönsaksfacket i kylskåpet . spolar veck all jord och låter dom ligga torka någon dagen sedan in med dom där . annars blir det en sval källare som håller mellan +5c +15c och mörkt .

Just de, kylskåpet har jag ju glömt.
Jag tror jag prövar det.
Hoppas inte gubben gjör gratäng på den då.
ogräset
Hejsan

Jag har haft kannor i många år på hösten låter jag dem torka ner slår av jorden och lägger dom i en säck förvaras frostfritt. I mars tar jag fram säcken och planterar kannorna, jag delar knölarna planterar 3 st stora krukor resten delar jag ut. I mitt album finns det bilder på kanorna.

Ha en mysig höst

MVH Birgitta smiley_small_hug.gif
Elisabeth P
Jag köpte cannor förra året och lyckades övervintra dem i mitt svala garage.
Men det har bara kommit blad i år. Troligen planterade jag ut dem för sent eller brukar de vara kiknkiga med återblommning?
Kommer tyvärr inte ihåg när jag satte ut dem, men jag planterade dem i rabatten så inte var det i mars månad.
Alexander-VG-zon3
dom blommar villigt nästa år , men man måste börja redan i feb med att plantera om dom och placera dom varmare . sedan ut med och placera dom soligt och varmt . under sommaren mycket vatten oxh näring sedan hoppas på en toppen sommar .
Elisabeth P
Tack, ska tänka på att ta fram dem i tid
lissa
jag ser att ni försöker hålla en temperatr som liknar den jag har ute på vintern,,utom någre dagar när det blir runt 4 plus, så då borde jag ju lungt kunna låte dom vara ute i vinter....Mina är inne på andra året nu, men det kanske tar länre tid med dom som är uppdragna från frön.. Dom blev nämligen väldigt höga, men ingen blomma har jag fått ännu...
Om jag har dom ute så får dom ju ljus och ibland lite värme, tycker ni att jag ska vattna dom lite eller är det bäst om jag kan få dom att torka och vissna ner av sig själva ??.
Alexander-VG-zon3
ja du kan ha dina ute åretrunt Lissa .
Elisabeth P
Novis som jag är så har jag en mycket knäpp fråga.
Jag har fått för mig att det jag har är en calla, kan det vara det, eller är det en canna?
Ucsh så dumt när jag inte vet vad jag har. Finns det både calla och canna?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Elisabeth P @ 28-09-2008, 16:50) *
Novis som jag är så har jag en mycket knäpp fråga.
Jag har fått för mig att det jag har är en calla, kan det vara det, eller är det en canna?
Ucsh så dumt när jag inte vet vad jag har. Finns det både calla och canna?

ska visa skillnaden på dom

detta är calla
http://www.pixbox.se/pic_show_id23218075.html

detta är canna
http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052vnyOxr
Elisabeth P
Tack än en gång Flaxss, du är en ängel som hjälper mig när jag snurrar till det fullständigt.
Ursäkta att jag knep utrymme i denna tråd, då jag i själva verket har en calla.

blush.gif
Alexander-VG-zon3
calla sköter du som en canna , min är en härdig sort som klara vintern ute . annars övervintras dom frostfritt inne men inte varmare än +10c .
lissa
Ja jag har haft den ute i vintras, men det jag är lite osäker på är vattningen.
Det är en massa växter som ni ger vilotid, men som för mig är svårt att ge dom eftersom dom bor utomhus permanent. Jag försöker hålla in på vattnet, men eftersom det regnar så kan man inte skydda dom hur mycket som helst mot vattnet.
Egntligen har jag tänkt mycket på det där...regn kommer det ju mest på vår och höst, och växterna borde ju alltså vara "byggda" för att få mycket vatten under dom tiderna, men åtminstonde på hösten börjar man ju att dra in på vattnet, alltså tvärt emo den naturliga "vattningen..
Nu har jag ju en massa lökar och knölar som jag måste vara försiktig med så att dom inte ruttnar..Nu har jag dessutom jobbat på terrassen med att flytta på växterna och då har jag passat på att klippa ner dom och byta krukor...alltså sånt som man borde göra på våren. Hoppas att dom inte lider för mycket, men man måste ju kunna göra saker när man själv behöver göra dom. Så småningom hoppas jag att allt kommer att vara på sina rätta platser, och att dom till våren har anpassat sig till sina nya platser så att dom kan börja växa ordentligt...
Alexander-VG-zon3
jag hade inte varit orolig för regnet , din canna behåller väl bladen ? såfall dricker den ju också .

och du har väl inte jätte kallt på dagarna heller väl ? är det runt +15c plus att den har blad så använder den vatten .
lissa
Nu är jag här igen med mina Kannas.. Den ena har fina blad och ser ut att trivas med omgivningen och tempen ( än så länge, vi får ser när det blir kallare, för än har vi runt 15+ på dagen på min balkong)
På den andra däremot har bladen börjat gulna ,och jag har klippt av dom varteftersom dom blir så.
Jag har flera i samma kruka, runt 8 skulle jag tro, och nu har jag alltså några smala pinnar utan ett blad, blandade med dom som har några blad kvar..
Luftfuktigheten är ju stor här, och när det regnar mycket vevar jag ner markiserna för att skydda vissa växter, men markisen låter ju alltid något duggaktigt komma igenom, så att hålla dom snustorra för att dom ska kunna vissna ner av sig själva, det går inte har jag kommit fram till efter en massa försök....
Så..... tycker ni att jag ska klippa ner stammarna totalt, eller ska jag fortsätta att klippa av bladen vartefter dom gulnar och när inga blad finns kvar, klipper jag dom då ??
Jag har ju dragit upp dom från frö, och dom har inte börjat blomma ännu, men det kommer väl om något år hoppas jag...Ibland är det inte så lätt att bestämma sig för hur man ska bete sig när man har ett klimat som är lite mitt emellan...Jag hoppas att ni kan ge mig några råd.....
Alexander-VG-zon3
cannorna kan du låta vissna ner av sig själva . dom vissnar i takt med att tempen blir svalare . förblir dom vintergröna är det ett plus för då kommer dom igång snabbare när det blir varmare .
lissa
Efter vad jag ser finns det möjligheter att den ena kan vara vintergrön, men inte dom i den andra krukan...det är dom som bladen vissnar på, men själva stammaarna står kvar...och det jag ville veta är om man ska klippa ner dom, för bladen kommer ju inte nerifrån, dom kommer ju ut från vad som ser ut som ett vassrör,.. för dom som kanske kan vara vintergröna är över 1.80 cm..och bladen där har ju blivit lite fula pga insekter etc,men om det ommer nya blad på den skulle dom ju bli skyhöga. om dom börjar växa från ett ställe över 1.50 cm .
Det som förvånar mig lite är att stammen inte verkar ha en tanke på att vissna..och främst gäller nog frågan om det kan bli problem om jag kapar den...så att det inte blir som det verkar ha blivit med Jasminerna som jag klippte ner lite, och nu verkar dom vara stendöda...Och tack för svar Flaxss thanks.gif
Alexander-VG-zon3
nej bladen kommer nere ifrån från knölen . tillväxten ligger strax under jordytan . och så ''åker'' bladen hela vägen igenom den ''falska'' stammen och utvecklas i toppen .

klipp bara av allt det vissna på dina cannor så kommer det funka hur bra som helst . skulle den falska stammen också vissna så kan du klippa av den bit för bit . men spara som mints ca 5cm från jordytan .

lissa
thanks.gif thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon