Febe
Hej!

Jag har läst på lite om almsjuka och kollat tidigare inlägg, men inte riktigt hittat svar.
Vi har två stora gamla almar på gården (södra Värmland), som de senaste åren "tappat kraft".

Inga gula vissnade blad i grönskan, utan hela trädets bladmassa har minskat. Bladen är gröna, men få.
Det ser ut som några krullar ihop sig, och lite som "hagelskottsjuka", småhål, halvuppätna blad. Som en larv som ätit litegrann, men sen tröttnat...

Jorden här är mycket fuktig, det är en damm ganska nära almarna, så jag har uteslutit torka. Någon har tidigare nämnt att om frösättningen blir ymning, så kan almen tappa kraft. Om det ev. skulle vara det som är problemet, kan almen hämta sig, och hur lång tid får man räkna med då?

Tacksam för hjälp!

Piccante
Almsjuka är en systemisk sjukdom, en svamp som almsplintborren sprider med sig och som infekterar trädet inifrån. Men givetvis kan alm även drabbas av andra svampsjukdomar som inte behöver ge samma symptom som just almsjukan.

Är det bara hål på bladen och inga andra symptom som döda grenar så är det nog insekter som utifrån har ätit på bladen.

Cilla
Ja, almar kan tappa kraft av riklig blomning men den tappade kraften brukar inte hålla i sig i flera år om det inte är andra problem som almarna också är drabbade av.

Det låter dessutom som att dina almar med gles bladsättning samt insektsangrepp har flera problem. I samband med dammbygget kanske vattenförhållandena ändrades, eller det körts maskiner över rötterna? Har användningen av markområdena förändrats de senaste 10-20 åren? Har träden beskurits? Finns stamskador eller skador nere vid stambasen?
Febe
Hej igen,
tack för svar!

Markus,
jag tittade lite noggrannare på bladen på almen idag, och såg att det var nog ingen som varit där och tuggat.
Det är nog mer att bladen krullat ihop sig och delar vissnat och trillat av. Falskt alarm! Sorry.
Cilla,
dammen är en "naturlig" damm, så det har inte varit nåt stök och bök kring träden på sistone. Lyckligtvis, eller tyvärr, har trädgården inte gått igenom någon större förändring de senaste decennierna. Träden har inte beskurits överhuvudtaget, dom liksom sköter sig själva... Inga håligheter, mysko svampar eller något annat konstigt. Men nu när jag tänker på det så har jag tagit bort mycket av rotskotten som bildats runt omkring. Det är kraftiga rotskott (små träd) som skjutit upp lite här och var - inte alldeles intill stammen - som jag tagit bort med rötter och allt. Kanske var det kraftreserven? Rotskotten var mycket gröna och friska.
Huggorm
Alm skjuter så vitt jag vet inte rotskott. Det måste vara frön som har tagit sig runt träden
Febe
Ok, ja det kan nog vara frön som satt sig. Bifogar en bild på självaste almen, den är l[attachment=24778:CIMG1890.JPG]ite extra tanig så här i lövfällningstid.
Någon annan som någon idé om vad det kan vara?
Det kanske är almsjuka, men det är bara jag som inte vågar tänka i de termerna...Hur är det med almsjukan? Är den spridd i hela landet? Har mest hört om sjukan i de sydligaste delarna.
Bassam
[attachment=24787:almsjuk.jpg]
det ser ut som almsjuk, men kan du gräva lite bredvid träd och kola på rötterna om de har några Svampen eller maskar, du kan lukta jorden om jorden lukta illa det betyder att rötterna haft SVAMP sjukdom.
Obs: det är svårt att bestämma genom bilder, men du kan kola noga och försöka beskriva och finns många duktiga kompisar kan hjälpa dig.
H: Bassam
Piccante
Almsjukan är systemisk dvs den infekterar i ledningsvävnaden (xylemet) man ser inte den svampen om man gräver i marken för svampsporerna förs in i trädet med almsplintborren som gnager gångar i veden. Ser man svamp på rötterna så är det i så fall andra arter som går in underifrån och infekterar trädet.
Sommartorparn
Här finns lite läsning om almens sjukdomar:
http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/utan_ser...1/UST91-1EC.HTM

Utifrån din beskrivning tycker jag det verkar vara almsjuka, men jag vet inte hur spridd den är i dina trakter.
Gossen Ruda
Tror knappast det är almsjukan. Hos mig ser man dom första tecknen på sånt genom att bladen gulnar och vissnar tidigare än normalt på hösten. Sen accelererar det och det tar bara ett eller ett par år så är trädet dött.
Febe
Tack för svar! Jag ska skicka in ett prov till växtinspektionen, för säkerhets skull.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon