CITAT (Gossen Ruda @ 25-09-2008, 08:31)

Alla dessa huskurer har en sak gemensamt, det funkar aldrig under kontrollerade förhållanden. Tro kan försätta berg heter det ju. Jag betvivlar att förkylningsvirusen påverkas av alla hemska ämnen man vräker i sig, möjligen bedövas kroppen så man inte märker hur sjuk man är. Själv brukar jag ta en Treo, det lindrar besvären men botar knappast. Det stora problemet med att bedöma alla huskurer är att man vet inte hur man skulle mått UTAN att ta dom, det kanske hade gått lika bra. Kroppen klarar av många infektioner bäst själv.
CITAT (Magdis @ 25-09-2008, 13:34)

Kanske att viruset inte påverkas men det finns faktiskt mat som stärker immunförsvaret så att man kan klara av infektionerna bättre.
Jag tror inte heller att man kan bli frisk av diverse huskurer när man väl
är förkyld.
Tar man whiskeykuren har man dock kanske lite roligare=)
Ingefära, citron och honung tror jag dock på. Har i 2 års tid,
dagligen, druckit grönt te(går bra med annat oxå) med c:a en msk riven färsk ingefära, 2-3 msk pressad citron och en rejäl klick honung.
Började med det när någon sa att det kan lindra reumatiska besvär, som jag har.
Huruvida det hjälper mot reumatismen vet jag inte, eftersom jag samtidigt tar skolmedicinska bromsmediciner. Däremot har jag inte varit förkyld en enda gång under två år. Trots att många i min omgivning varit drabbade.
Förr var jag jämt förkyld!
OBS! Teet får inte vara skållhett när man har i honungen. Då förstörs vissa ämnen i den.
Det är dock med huskurer som med skolmedicinen. Alla blir inte hjälpta av samma sak.