malin72
japp frågan har vairt upp förr...så klart whist.gif men det kommer ju nya medlemmar och kanske nya tips....
Ok...ni vaknar upp förkylda och självklart har man inte alls tid med det just då nono.gif så vad gör ni???? Jag föröker akut råda bot på min hosta och förkylningen help.gif

detta har jag gjort nu=
varmt citronvatten med honung!
massa vitlök i mat!
gurglat med salt vatten!........

mera tips...jag måste akut känna mig piggare rtfm.gif förkylningen fattade likson inte att det är kurs på to och växtbytarträff på sö och att sambon jobbar i grekland och att jag måste vara pigg sos.gif ...nä men allvarligt var gör ni när ni är sjuka...nya som gammla tips tummenupp.gif

jag antar ju att jag inte är ensam höst förkylningen no.gif så nu kan vi väl ge varann en massa tips 000.gif
skogstroll
en näringssnubbe sa till mig en gång att ta 1 g C-vitamin en gång i timmen...

en kollega till mig föreslog idag en smörgås med en jäkla massa starkt vitlökssmör och in i ugnen med det... testar nog det senare ikväll... det lät gott ... och så får man väl egna säten på bussen i morrn hoho

tidigare har jag sörplat grönsaksbuljong med, morötter, en rejäl dos färskriven ingefära, chili och vitlök och allt annat man kan komma på... phuu hothot... biggrin.gif
*Stintan*
Mitt universalmedel är Ingefärste.

Riv lite färsk ingefära grovt och lägg i en tesil. Häll på kokande vatten och låt dra en liten stund. Söta med lite honung.
Gott och effektivt.
Alba
Jag har haft ett superbra .. whist.gif recept som bygger på whisky, citron, farinsocker och hett vatten......men jag kan inte hitta receptet.
Det lär vara ett gammalt irländskt knep som jag fick av en arbetskompis som bott på Irland.
Det har supereffekt........jag svettades enormt ......sov som en stock.......och vips på morgonen var jag pigg.

Rå vitlök i massor brukar också rekommeneras......varna bara alla vänner först. giggle.gif
skogstroll
hm ja en sån grogg provade jag en gång i tiden fast hostan gillade inte whiskyn så det blev bara värre... fast alkoholen suddar kanske ut några basselusker giggle.gif
malin72
ok båda hade ingefära i sina svar tummenupp.gif då blir det till att köpa det.....ska iväg nu medans orken sitter i thanks.gif mera mera mera flirting.gif
Alba whisky ska ju vara bra sägs det med sprit kan jag inte ta no.gif vitlöken är nog alla i min närhet vana vid, det hjälper kanske inte om jag inte tuggar en hel eller så sick.gif för jag använder det till så mycket!!
Bettis
Vaknade i morse med förkylning på gång, så jag åkte till hälsokostaffären och sa att nu måste jag ha det bästa ni har mot förkylning. Echinaforce 100 droppar varje timma i 6 timmar. Nu har jag alltså två timmar kvar, så vi får väl se hur det blir sedan.
Eva-Helene
Knäckebröd med en rejäl driva riven pepparrot.
Timjante med honung (vid hosta).
Varmt fotbad, varma strumpor.
Magdis
När jag var förkyld så fick jag många bra tips här och kom fram till att ingefära, vitlök, honung, C-vitamin och Echinacea i stora mängder var det som hjälpte bäst. Försök även sova och vila så mycket du kan, det var nog mest det som fattades för mig för att jag skulle bli frisk. Gurgla med saltvatten är säkert bra och man kan ju även spola upp det i näsan om man vill. rolleyes.gif Bara man ser till att allt rinner ut igen.
Gossen Ruda
Alla dessa huskurer har en sak gemensamt, det funkar aldrig under kontrollerade förhållanden. Tro kan försätta berg heter det ju. Jag betvivlar att förkylningsvirusen påverkas av alla hemska ämnen man vräker i sig, möjligen bedövas kroppen så man inte märker hur sjuk man är. Själv brukar jag ta en Treo, det lindrar besvären men botar knappast. Det stora problemet med att bedöma alla huskurer är att man vet inte hur man skulle mått UTAN att ta dom, det kanske hade gått lika bra. Kroppen klarar av många infektioner bäst själv.
Biggan_
CITAT (Gossen Ruda @ 25-09-2008, 08:31) *
Alla dessa huskurer har en sak gemensamt, det funkar aldrig under kontrollerade förhållanden. Tro kan försätta berg heter det ju. Jag betvivlar att förkylningsvirusen påverkas av alla hemska ämnen man vräker i sig, möjligen bedövas kroppen så man inte märker hur sjuk man är. Själv brukar jag ta en Treo, det lindrar besvären men botar knappast. Det stora problemet med att bedöma alla huskurer är att man vet inte hur man skulle mått UTAN att ta dom, det kanske hade gått lika bra. Kroppen klarar av många infektioner bäst själv.

Fast det är ju inte så kul att vara förkyld så man gör väl vad man kan för att lindra det hela.
Lillja

Tror nog det också, men däremot skulle man ha råd att va hemma från jobbet.
Förkylningen skulle nog gå över fortare om man fick vila ut ordentligt.
Magdis
Alla dessa huskurer har en sak gemensamt, det funkar aldrig under kontrollerade förhållanden. Tro kan försätta berg heter det ju. Jag betvivlar att förkylningsvirusen påverkas av alla hemska ämnen man vräker i sig, möjligen bedövas kroppen så man inte märker hur sjuk man är.

Kanske att viruset inte påverkas men det finns faktiskt mat som stärker immunförsvaret så att man kan klara av infektionerna bättre.
Red Top

CITAT (Magdis @ 25-09-2008, 13:34) *
Kanske att viruset inte påverkas men det finns faktiskt mat som stärker immunförsvaret så att man kan klara av infektionerna bättre.

Jag tror inte heller att man kan bli frisk av diverse huskurer när man väl är förkyld.
Tar man whiskeykuren har man dock kanske lite roligare=)

Ingefära, citron och honung tror jag dock på. Har i 2 års tid, dagligen, druckit grönt te(går bra med annat oxå) med c:a en msk riven färsk ingefära, 2-3 msk pressad citron och en rejäl klick honung.

Började med det när någon sa att det kan lindra reumatiska besvär, som jag har.
Huruvida det hjälper mot reumatismen vet jag inte, eftersom jag samtidigt tar skolmedicinska bromsmediciner. Däremot har jag inte varit förkyld en enda gång under två år. Trots att många i min omgivning varit drabbade.
Förr var jag jämt förkyld!

OBS! Teet får inte vara skållhett när man har i honungen. Då förstörs vissa ämnen i den.

Det är dock med huskurer som med skolmedicinen. Alla blir inte hjälpta av samma sak. flirting.gif
ingrids
Om man tittar på flaskor och burkar de har på apoteket står det faktiskt att det är symptomen som lindras, och som en typ läkare eller annat så på tv förra veckan, man vill inte bota "förkylningen" eftersom det är det man får av att kroppen gör det den ska mot virusen som invaderat. Skulle gissa att det Malin och vi andra är ute efter är att lindra symptomen så vi kan jobba, göra något trevligt eller bara inte snora så förbaskat.
Själv kör jag med kan jang, f*n vet om det hjälper men jag är en varm anhängar av placebo mot småkrämpor - det känns bättre av att känna att jag gör något aktivt för att bekämpa snoreländet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon