Behöver jag täcka mitt nyinköpta pampasgräs under vintern?
Bor i zon 3.
Mitt Pampasgräs ruttnade bort i zon 3, (dvs överlevde inte vintern) så jag tror att du bör ha den riktigt väldränerat eller täcka mot höstregnen med något "tak". Har inte försökt igen. Tyckte att den stod väldränerat och skyddat vid en stenbumling men, det var MYCKET snö den vintern så det kanske blev för blött i alla fall. Trädgårdsvallmo trivdes sedemera förträffligt på samma plats...

och dom vill ju ha det väldränerat...hmmmm
Ja, i alla fall någon form av täckning skulle jag rekommendera...
//Heda
Gunilla T
24-09-2008, 13:45
I våras var jag intressead av att plantera ett pamapasgräs och försökte ta rada på växtbetingelserna, bor i zon 2-3. Tyvärr är det inte härdigt , möjligen i Skåne? Har en bekant som försökte övervintra gräset i växthus men det ruttnade där också.
Det är nog blötan på höst/vinter som är värsta fienden men om det inte ens klarar växthus så är det nog svårt. Och visst, plantskolorna säljer det, trots att det inte övervintrar, med motiveringen att det efterfrågas...
1. KLIPP INTE AV NGT! Då går fukten ner i gräsröret ner till roten och plantan ruttnar!
2. TÄCK INTE PLANTAN MED NÅGOT som får kontakt med plantan. Detta gör bara att fukten förmedlas ner i gräsrören.
Det går att övervintra pampasgräs i zon3, men då ska plantan helst vara planterad i sandjord och med ngn form av överbyggnad, så varken regn eller snö kommer åt plantan.
Det kan nog gå att övervintra den i urna, om bara jorden är ordentligt torr och är skyddad mot kraftiga temperaturväxlingar. T.ex i ett skuggigt hörn på en glasveranda eller liknande. Gärna med bubbelplast, trasmatta eller liknande runt krukan som isolering.
Det är altså inte kylan som är det största problemet, utan fukten!
Alexander-VG-zon3
24-09-2008, 19:50
nere i min trädgård övervintrar den utan skydd i sand/morän jord i zon 1-2skåne ( dock gilla sorken den ockås och det klara den inte ) . klipper till sommaren .
det värsta är som sagt regnet . snö klara den och är bra om det är stabilt och tjockt med snö . tunt snölager som smälter och kommer igen och smälter är inte bra .
Jag klippte inte och den ruttnade....men den stod inte i ren sand...kanske är det bäst och sedan tak för regnet....
Den var väldigt fin och växte mycket under en säsong...men om jag skulle köpa igen tror jag att jag skulle betrakta den som 1-årig, även om jag nu bor i zon 2.
//Heda
Alexander-VG-zon3
25-09-2008, 07:30
annars är det ju bara övervintra den svalt och torrt .
Det har du rätt i

tänkte jag inte på....

"Fefen, du är så jäääla smart!", Tänk så korttänkt man kan vara...
//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.