Full version: Rosor på båge!
studentmorsan
Jag har äntligen skaffat mig en rosenbåge, men som en grön liten färsking som jag är så har jag naturligtvis några självklara och löjliga frågor smile.gif Vilka klätterrosor lämpar sig bäst på en sådan båge som står på norra sidan (halvskugga) i zon (uppsala)? Och hur bör man binda upp dem för att det ska se någorlunda snyggt ut?
Ezereht
Jag har just planterat en baby-planta av Venusta Pendula på den skuggiga sidan av min "framtida" rosbåge. Kanske blir det aldrig någon, bara en tripod. Den verkar ska vara skuggtålig och härdig. Men i Uppsala-zon finns det kanske mer spännande saker du kan pröva w00t.gif
Kajsa
Välkommen till Odla.nu rose.gif
I Uppsala är det zon 3 - 4, har själv samma zon ( men ni har nog lite kallare ) välj en zon 5 ros som är lite tuffare annars kanske rosen fryser ner för lätt. Halvskugga skriver du, hur många timmar sol är det ? Vill du ha en som blommar om så finns inga massor att välja på och den måste kunna bli 3 -4 m för att täcka en båge, blir hopplöst om den fryser tillbaka varje vinter.

Titta i mitt album/ Kanadarosor och album/Klätterrosor
William Baffin, Kanadaros blir inte så bred men hög och blommar hela sommaren/hösten, zon 6
den växer i halvskugga här men har morgonsol och fram till lunch.

William Baffin

New Dawn, en annan söt romantisk ros som är allas favorit, zon 5 blommar om, blir hög

Awakening, är en mera fylld ros än New Dawn, ganska ny här, zon 5 ros som remonterar.

Andra, Leverkusen, gul, zon 5, men den behöver några år tycks det som här.
Flammentanz, kan kanske bli väl stor och bred ? Röd, blommar 1 ggn, zon 5
Väljer man en ros som blommar 1 ggn finns många att välja på men blir väl lite trist om man inte måste.

Ezereht
Jag har awakening, den är verkligen vacker! Och doftar gott. OCh blommar hela tiden, fortfarande! Får se hur den övervintrar.

Sen tittade jag på Legras st de germain (tror den hetter så) i dag, den var fin. En cremevit sak. Inga taggar! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon